Cykelhjälm - bu eller bä?

Använder du hjälm när du cyklar?

  • Ja, alltid.

    Röster: 108 49,8%
  • Ja, oftast.

    Röster: 44 20,3%
  • Nja, sällan.

    Röster: 16 7,4%
  • Nej, aldrig.

    Röster: 49 22,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    217
Det beror väl att det finns så många olika typer av cyklister (och cyklar). Allt från motionscyklisten som susar fram i full fart på trafikerade landsvägar till elcyklisten som (enligt mig) cyklar alldeles för fort inne i stan till folk som cyklar med vanliga stadscyklar uteslutande på cykelbanor till MTB-cyklister som cyklar i avancerad terräng. Då får man ju många olika svar.

Det är som att fråga ryttare om de har säkerhetsväst på sig. Jag skulle gissa att majoriteten av dressyrryttarna som harvar runt i ridhus mest inte har det medan fälttävlandsryttare i terräng alltid har det. Och sen allt däremellan.

Visst gör det det, men för ingen av de som du beskriver är det ju rimligt att inte använda cykelhjälm. Och det finns lika många olika alpinåkare också, men där använder samtliga hjälm.
 
Jag blir också förvånad över att läsa inställningen till cykelhjälm i den här tråden!
Jag trodde ärligt att det var med cykelhjälm som med utförsåkning. Att för 20 år sedan hade ingen hjälm, och nu har alla det och undrar hur tusan man tänkte då...

I mitt hörn av Sverige är inte cykelhjälm norm, inte ens bland elcyklisterna och definitivt inte bland de som har elsparkcykel. Visst, en hövding syns inte på samma vis men den sitter väl ändå utanpå ytterkläderna?

En killgissning från min sida är att inte ens var femte cyklist jag möter på mina dagliga promenader använder hjälm/hövding. Det var ett jäkla liv på min arbetsplats för några år sedan när det blev hjälmkrav för att få använda företagets cyklar, trots att AG införskaffade personliga hjälmar till alla...
 
Visst gör det det, men för ingen av de som du beskriver är det ju rimligt att inte använda cykelhjälm. Och det finns lika många olika alpinåkare också, men där använder samtliga hjälm.

Förlåt för att jag hugger flera av dina inlägg här, borde kört multicitat 😋

Tror du inte att det är lite som med ridning, att det är själva aktiviteten och då ingår säkerhetstänk och det gör inget om en blir lite extra varm eller plattar till frisyren?

Cykla till vardags gör ju många för att transportera sig till en aktivitet (jobb/affär/umgänge) och då blir det bökigt med hjälmen som ska bäras med och ev sabba ens yttre. Det är absolut dumt att resonera så men det känns inte helt orimligt.
 
Använde alltid hjälm i skogsterräng (det kändes mer hotfullt med vassa stenar och låga grenar, samtidigt som jag tycker det är roligast att ligga på gränsen för vad jag klarar av) men på vägar var jag inte lika noga. Vilket bara var dumt, cyklade som en blådåre överallt så hjälmen borde definitivt alltid varit på oavsett terräng.

Der var kanske tur i oturen att jag skadade mig muskulärt innan jag slog in pannbenet men idag, när jag långsamt försöker komma tillbaka till där jag var innan så slarvar jag ändå med hjälmen. För jämfört med innan går det ju lugnt till nu. Men jag har inte samma styrka och balans som jag hade då så det är nog ännu viktigare att jag har hjälm nu. Och jag har faktiskt slagit mig värst utanför skogen de gångerna jag åkt av.

Den här tråden blev en bra påminnelse att hjälmen alltid SKA på!
 
Jag har inte läst hela tråden, men ska man jämföra så är det väl ingen som menar att det är blä att ha ridhjälm när man rider eller kör? Där är det alltid ett himla liv om en vuxen på bild rider utan hjälm och dessutom är ett dåligt föredöme. Skillnaden vid en olycka är inte SÅ jättestor, om någon. Cyklar gör man dessutom oftast på asfalt - om man inte kör mountain bike och där skulle ingen komma på ide´n att cykla utan hjälm.
Statistiskt sett verkar cykling vara jämförbar med att gå i olycksstatistiken per transporterade kilometer. Tror inte ridning ligger där, iom att det dessutom är en sport, med ibland terräng och hinder och involverar fler varelser än en. Sedan kanske det gått upp lite på sistone pga man räknar in elsparkcyklar in cykelstatistik och ev elcyklar som går i 30 med en kanske osäker ny cyklist.

1678184597720.png
 
Statistiskt sett verkar cykling vara jämförbar med att gå i olycksstatistiken per transporterade kilometer. Tror inte ridning ligger där.

Visa bifogad fil 113957
Fast den statistisken handlar ju om dödade, och inte allvarliga skadade - är det en optimal statistik då för hjälmanvändning?

Majoriteten av alla cykelolyckor som rapporteras är ju singelolyckor utan några bilar inblandade, men för dödsfall med cykel är det nästan alltid bilar inblandade (om jag minns rätt) - så majoriteten av olyckor finns ju inte med här, även om det kan bli skador
 
I mitt hörn av Sverige är inte cykelhjälm norm, inte ens bland elcyklisterna och definitivt inte bland de som har elsparkcykel. Visst, en hövding syns inte på samma vis men den sitter väl ändå utanpå ytterkläderna?

En killgissning från min sida är att inte ens var femte cyklist jag möter på mina dagliga promenader använder hjälm/hövding. Det var ett jäkla liv på min arbetsplats för några år sedan när det blev hjälmkrav för att få använda företagets cyklar, trots att AG införskaffade personliga hjälmar till alla...

Jag blev tvungen att googla lite och hittade NTF stora årliga mätning och det visar sig att både du och jag har rätt i våra uppfattningar ;) Iaf lite beroende på var du bor :p

I mitt län (Sthlm) använder 70 % av alla vuxna cyklister hjälm, vilket är överlägset bäst i landet. Tvåa kommer Göteborg och Gotland med 56 % av alla vuxna.

Detta är att jämföra med exempelvis Skaraborg där 19 % av alla vuxna använder hjälm eller Kronoberg med 21 %.


https://ntf.se/media/42017/ntf-rapport-2021-5-cykel-och-mopedhjalmsanvandning.pdf
 
Fast den statistisken handlar ju om dödade, och inte allvarliga skadade - är det en optimal statistik då för hjälmanvändning?

Majoriteten av alla cykelolyckor som rapporteras är ju singelolyckor utan några bilar inblandade, men för dödsfall med cykel är det nästan alltid bilar inblandade (om jag minns rätt) - så majoriteten av olyckor finns ju inte med här, även om det kan bli skador
Absolut, men där finns också data från Australien, tror länkade tidigare om att skadestatistiken i allmänhet inte förändrades före eller efter hjälmkrav, per cyklad kilometer. I absoluta tal gick huvudskadorna däremot tydligen ned, m en vissa forskare anser att det kan bero på att cyklade kilometer sjönk. Dvs många slutade cykla.

Den biten har ju två delar, iom hjälmlag verkar många uppfatta cykling som så farligt att man inte bör göra det alls. Diskussionen är ju sådan även i Sverige och syns i tråden att många verkar anse det vara mycket farligt och våghalsigt att cykla och man anser då att man inte bör göra det. När det egentligen är farligare att inte cykla.
 
Förlåt för att jag hugger flera av dina inlägg här, borde kört multicitat 😋

Tror du inte att det är lite som med ridning, att det är själva aktiviteten och då ingår säkerhetstänk och det gör inget om en blir lite extra varm eller plattar till frisyren?

Cykla till vardags gör ju många för att transportera sig till en aktivitet (jobb/affär/umgänge) och då blir det bökigt med hjälmen som ska bäras med och ev sabba ens yttre. Det är absolut dumt att resonera så men det känns inte helt orimligt.

Jo kanske. Men då är folk ännu mer ologiska :p Bör ju vara värre då (ur utseendeperspektiv) att gå ut med mössa eller när det regnar eller blåser. Och jag tror faktiskt att fler än 22 % av alla vuxna och 56 % av alla barn i Gävleborg använder mössa på vintern 😅
 
Använde inte hjälm tidigare men efter ett par år utan cykel öht så har sambon och jag börjar cykla igen, då var hjälm en självklarhet. De finns snygga sköna hjälmar och minskar förhoppningvis skadorna vid ev fall så varför inte :)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Absolut, men där finns också data från Australien, tror länkade tidigare om att skadestatistiken i allmänhet inte förändrades före eller efter hjälmkrav, per cyklad kilometer. I absoluta tal gick huvudskadorna däremot tydligen ned, m en vissa forskare anser att det kan bero på att cyklade kilometer sjönk. Dvs många slutade cykla.

Den biten har ju två delar, iom hjälmlag verkar många uppfatta cykling som så farligt att man inte bör göra det alls. Diskussionen är ju sådan även i Sverige och syns i tråden att många verkar anse det vara mycket farligt och våghalsigt att cykla och man anser då att man inte bör göra det. När det egentligen är farligare att inte cykla.
Eller också ville folk helt enkelt inte riskera böter när de cyklade utan hjälm, därför slutade de. Det behöver ju inte betyda att de blev avskräckta för att de trodde cyklingen var farlig. :)
 
Absolut, men där finns också data från Australien, tror länkade tidigare om att skadestatistiken i allmänhet inte förändrades före eller efter hjälmkrav, per cyklad kilometer. I absoluta tal gick huvudskadorna däremot tydligen ned, m en vissa forskare anser att det kan bero på att cyklade kilometer sjönk. Dvs många slutade cykla.

Den biten har ju två delar, iom hjälmlag verkar många uppfatta cykling som så farligt att man inte bör göra det alls. Diskussionen är ju sådan även i Sverige och syns i tråden att många verkar anse det vara mycket farligt och våghalsigt att cykla och man anser då att man inte bör göra det. När det egentligen är farligare att inte cykla.
Jag är sådan som tycker att det inte är farligt att cykla 95% av tiden, på samma sätt som det inte är några problem att sitta på hästen 95% av tiden. Men sedan blir hästen rädd, reagerar på något oväntat sätt eller liknande - på samma sätt som det plötsligt ligger lite för mycket grus på en av vägarna man cyklar på eller annat. Jag har ridit väldigt många fler år och timmar än jag cyklar, men har aldrig trillat av så att hjälmen hade kunnat hjälpa till med något (dvs jag har bara landat på rumpan eller liknande) - men den sitter ändå på varje gång jag sitter på hästen eller cykeln, eftersom det känns som en onödig risk att inte ha den. I mitt fall så har jag bara trillat en gång med cykel, och då skulle jag ut och cykla med hundarna vilket jag gjort en massa gånger innan - men cykeln var ny och hade mycket bättre broms än den jag tidigare cyklat på, vilket gjorde att cykeln voltade när jag bromsade första gången. Sen har det också varit saker som kunnat gå illa men som i slutändan inte gjort det - en gammal cykel som inte hade någon handbroms och där kedjan hoppade av i en liten nedförsbacke, ett styre som plötsligt satt lite löst som gjorde att däcket inte följde med när jag snurrade på styret, en hjort som sprang undan för en bil som körde före mig och nästan var på väg att springa på mig innan den vände undan, om grusvägen varit lite för ojämn (inte platt) så att det finns risk att man hamnar fel med däcket och tappar greppet etc.
 
Eller också ville folk helt enkelt inte riskera böter när de cyklade utan hjälm, därför slutade de. Det behöver ju inte betyda att de blev avskräckta för att de trodde cyklingen var farlig. :)

Frågan är vad de gjorde istället: Gick, åkte kollektivt eller tog bilen. Om de bytte ut cykeln mot bilen blir det en hälsoförlust då de flesta rör på sig för lite som det är.
 
Frågan är vad de gjorde istället: Gick, åkte kollektivt eller tog bilen. Om de bytte ut cykeln mot bilen blir det en hälsoförlust då de flesta rör på sig för lite som det är.
Så är det ju, det har jag inte ifrågasatt. Jag är bara tveksam till att en hjälmlag skulle få folk att se cykling som någonting farligt och skrämmande.
 
Det beror väl att det finns så många olika typer av cyklister (och cyklar). Allt från motionscyklisten som susar fram i full fart på trafikerade landsvägar till elcyklisten som (enligt mig) cyklar alldeles för fort inne i stan till folk som cyklar med vanliga stadscyklar uteslutande på cykelbanor till MTB-cyklister som cyklar i avancerad terräng. Då får man ju många olika svar.

Det är som att fråga ryttare om de har säkerhetsväst på sig. Jag skulle gissa att majoriteten av dressyrryttarna som harvar runt i ridhus mest inte har det medan fälttävlandsryttare i terräng alltid har det. Och sen allt däremellan.
Fast hjälm har man väl även om man ska ut och skritta i skogen? Eller i ridhuset?
 
Fast hjälm har man väl även om man ska ut och skritta i skogen? Eller i ridhuset?

Ja, men jämför istället med säkerhetsväst. Det är det många som inte har om de inte ska hoppa.

Mitt svar var bara att man får så många olika svar för att alla svarar utifrån sin typ av cykling.

För mig personligen så skulle jag använda cykelhjälm om de var bekvämare och mindre fula (=inte sportiga i sin look). Jag kommer aldrig sätta på mig en sån platt ful sporthjälm när jag ska cykla ner till stan. I princip alla är framtagna för sportcyklister (designmässigt). Inte för oss som använder cykeln på ett mindre riskfyllt sätt som transportmedel och inte jagar tider eller hastighet.
 
Ja, men jämför istället med säkerhetsväst. Det är det många som inte har om de inte ska hoppa.

Mitt svar var bara att man får så många olika svar för att alla svarar utifrån sin typ av cykling.

För mig personligen så skulle jag använda cykelhjälm om de var bekvämare och mindre fula (=inte sportiga i sin look). Jag kommer aldrig sätta på mig en sån platt ful sporthjälm när jag ska cykla ner till stan. I princip alla är framtagna för sportcyklister (designmässigt). Inte för oss som använder cykeln på ett mindre riskfyllt sätt som transportmedel och inte jagar tider eller hastighet.
Det går ju bra att cykla i till exempel ridhjälm också, om man vill. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp