D-vitaminbrist

Efterlyser erfarenheter!

Jag trodde mina järndepåer blivit låga igen när den stora mattheten infunnit sig igen. Trött, tröttare, tröttast.. musklerna trötta, hjärnan trött. Trött rakt igenom helt enkelt. MEN svårt att somna :down:

Det visade sig att jag hade D-vitaminbrist enligt läkaren.

Vet inte om det är så mycket att filosofera om man har fått diagnosen från läkare men mer motion och solljus kanske hjälper. Symptomen pekar åt det hållet...

Min läkare skrev ut 2000IE om dagen.

Gör 800 någon skillnad alls?
Nej det gör det inte .Var in på hälsokost och hon sa förtusan du måste ta två piller om du överhuvudtaget ska märka någon skillnad .Var in och köpte b 12 då man visst skulle äta det åxo då man har brist på folsyra äter även piller för det .Men mår lite bättre då jag jobbar halvtid än jag gjorde förut .Är inte lika deprimerad längre och inte lika trött kan sova lite bättre på nätterna och har inte fått någon blackout på länge !

Tänkte komplettera mina d-vitaminer och järntabletter med magnesium.
Hade egentligen inte tänkt komplettera det med kalcium, men borde jag tänka om?

Vet inte om det är så mycket att filosofera om man har fått diagnosen från läkare men mer motion och solljus kanske hjälper. Symptomen pekar åt det hållet...

Det är endast under sommaren som vi kan få D-vitamin från solen här i Norden. motion ger inte D-vitamin.

Köp receptfri D-vitaminolja 80 IE/ droppe på apoteket.
Jag hade också en enorm trötthet och sov lätt 10-12 tim/dygn.
Har märkt en enorm förbättring efter bara en veckas intag av detta extra D-vitamin. Jag tar 10 dr/dag i litet vatten till maten varje dag. Vid brist kan man säkert ta mer, man får känna sig fram litet.
Det man bör tänka på är, att D-vitamin lagras upp i kroppen vid för stort intag (fettlösligt). På sikt riskerar skelettet att bli svagare, om man inte kompletterar med kalk + magnesium..
Härligt att höra att det blev så stor skillnad för dig trots att du "bara" tar 800 ie per dag :)
Läkaren pratade om att tabletterna hon skrev ut var utan Kalk för att det främst behövdes till äldre.

Men fick du inte brist trots att du åt de gamla?

Jag har brist och äter 62,5 µg/dag. Åt mindre tidigare och också andra tabletter men eftersom jag inte fick upp värdet bytte jag till dessa. Läkaren sa bara "köp d-vitamin om du vill, men det är inget farligt att ha brist, jag har samma nivåer och jag mår bra".
Nej, jag åt de gamla förut - förra vintern/våren - så det är ett tag sen nu.
Jag vägrar att försöka leva med den här bristen, jag mår skit.

Jag köper eget och struntar i de jag fick på recept, mina värden steg inte alls med mestabletterna men långsamt med oljan nu.
Hur mycket ie äter du per dag?

Jag har konstaterad D-vitaminbrist och fick svindyra droppar utskrivna av diabetesläkaren.

När jag diskuterade detta med min distriktsläkare sa han att han tyckte det var idioti att äta de receptbelagda i och med att de var så dyra.
De tabletter som finns på hälsokosten med 2500IE är billigare och lika bra. Han rekommenderar sina patienter att äta dem istället.
Ibland krånglar vården till det.. Varför ska de ens ge ut recept på så dyra mediciner när det finns lika bra men mycket billigare att tillgå?

Mina erfarenheter säger att man ska ta rekommenderade doser av vitamin- och mineraltillskott med en stor skopa salt. Vad gäller just D-vitamin så upplever jag stor skillnad mellan rekommenderad dos (som jag inte märker av effekt från) jämfört med den dos jag själv har testat fram på mig själv.
Jag arbetar utomhus året runt och tillgodogör mig rimligtvis mer vitaminer på naturlig väg från solen än någon som arbetar inomhus. Äter 10 000 IE av vitamin D3 om dagen i gelkapsel som även innehåller kokosolja eftersom det underlättar kroppens upptag av D-vitamin.
10´000 IE skulle jag inte våga mig på, jag är för dåligt påläst för det ännu :)
Min gamla sort med D-vitamin-kapslar innehåller laxolja, jag hoppas det duger det med

Vad menar du?

Tack för alla svar, buke är fantastiskt!
Tack @Mulberry för länken!

Jag har plockat fram mina gamla tabletter (kapslar var det). De innehåller laxolja och varje tablett är 2000IE, jag tänker börja ta två per dag.
Eftersom livsmedelsverket anser att man inte ska få i sig mer än 4000IE /dag så safe´ar jag och håller mig till två tabletter, jag ska ta nya prover i januari så om värdena är vettiga då får jag väl minska ner till en tablett per dag.

Borde nog leta reda på magnesiumtillskotten också.. :)

Härligt att höra att det blev så stor skillnad för dig trots att du "bara" tar 800 ie per dag :)
Läkaren pratade om att tabletterna hon skrev ut var utan Kalk för att det främst behövdes till äldre.

Nej, jag åt de gamla förut - förra vintern/våren - så det är ett tag sen nu.
Jag vägrar att försöka leva med den här bristen, jag mår skit.

Hur mycket ie äter du per dag?

Ibland krånglar vården till det.. Varför ska de ens ge ut recept på så dyra mediciner när det finns lika bra men mycket billigare att tillgå?

10´000 IE skulle jag inte våga mig på, jag är för dåligt påläst för det ännu :)
Min gamla sort med D-vitamin-kapslar innehåller laxolja, jag hoppas det duger det med

Vad menar du?

Tack för alla svar, buke är fantastiskt!
Tack @Mulberry för länken!

Jag har plockat fram mina gamla tabletter (kapslar var det). De innehåller laxolja och varje tablett är 2000IE, jag tänker börja ta två per dag.
Eftersom livsmedelsverket anser att man inte ska få i sig mer än 4000IE /dag så safe´ar jag och håller mig till två tabletter, jag ska ta nya prover i januari så om värdena är vettiga då får jag väl minska ner till en tablett per dag.

Borde nog leta reda på magnesiumtillskotten också.. :)
Vad jag menar att man kanske sover lite ordentligt och håller sig vaken lite bättre på dagen om man rör sig lite mer. Visserligen är det dålig med D-vitamin från solen på den här årstiden men motionera och hålla igång på dagstid hjälper många gånger om man lider symptomer du beskriver. Jag vet inte vad sysslar med men en del av dessa symptomer kanske kommer samtidigt med mörka årstiden därför att vi börjar vara mer inomhus. Det är aldrig fel med mera friskt luft fast kanske inte lika populärt när det kallt och mörkt.

Jag blir jätteförvirrad av alla olika rekommendationer och doser som uppges och rekommenderas i olika valörer och mått överallt så jag har i egenskap av att vara nattarbetande nordbo som periodvis inte ser dagsljus alls, bestämt mig för att den här sorten ger vad jag behöver. Jag inbillar mig att jag faktiskt mår bra/bättre av att äta dessa från oktober till maj - jag känner mig piggare och har inte varit förkyld/sjuk på jag vet inte när sist mer än att det inträffade senast innan jag började äta dessa för ett par år sedan. En kapsel om dagen.
d3_vitamin_7055.jpg

Efterlyser erfarenheter!

Jag trodde mina järndepåer blivit låga igen när den stora mattheten infunnit sig igen. Trött, tröttare, tröttast.. musklerna trötta, hjärnan trött. Trött rakt igenom helt enkelt. MEN svårt att somna :down:

Det visade sig att jag hade D-vitaminbrist enligt läkaren.
Jag fick recept på D-vitamin och jag trodde att nu jäklar kommer jag få äta extraboostade D-vitamintabletter. Jag har tidigare på eget bevåg ätit D-vitaminer som låg på 2000 ie, men inte ätit dem på ett tag.

Men så visar det sig att recept-tabletterna bara låg på 800 ie. En per dag.
Jag kände rent spontant att är det inte väldigt lite att äta om man har en konstaterad brist? Jag vill ju bli pigg så fort det bara går så jag orkar med livet, familjen och arbetet igen !

Hur snabbt kan man komma upp i normalnivåer av D-vitamin och hur mycket ska man äta då?
Jag funderar starkt på att stoppa undan de (dyra!) recepttabletterna och äta mina gamla vanliga tabletter istället.
Min man fick order om att äta fyra om dagen med de där receptbelagda på 800 ie. Minipytte vita tabletter (har jag för mig) Han hade konstaterad brist (det gjorde han såklart inte så jag äter upp dem nu, de har gått ut lite och han har fått nya, äter tre då och då.) av läkare.

Min man fick order om att äta fyra om dagen med de där receptbelagda på 800 ie. Minipytte vita tabletter (har jag för mig) Han hade konstaterad brist (det gjorde han såklart inte så jag äter upp dem nu, de har gått ut lite och han har fått nya, äter tre då och då.) av läkare.
Fyra tabletter om dagen vid konstaterad brist låter mycket vettigare än en om dagen. Jag förstår inte riktigt hur min läkare tänkte där...!

Liknande trådar

Kropp & Själ Snälla hjälp mig, jag blir bara tröttare och tröttare! Och jag menar extremt trött, så att det är jobbigt att plocka ur diskmaskinen och... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 568
Senast: Monstermom
·
Övr. Katt Suck, här sitter jag på jobbet och är orolig för min lilla katt där hemma.. Undrar hur hon mår, om hon har ätit något, druckit? Gått på...
Svar
9
· Visningar
2 203
Senast: Empress
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Fri tillgång på torrfoder?