D´yons nosgrimma med kedja

Sv: D´yons nosgrimma med kedja

aldrig sett innan men att spänna en KEDJA hårt som en nosgrimma, då är du ute på helt fel spår, din häst kommer inte att må bättre och din ridning kommer inte att bli bättre

Det är inte jag som har designat nosgrimman så hoppa inte på mig. jag blev så fundersam när jag såg en sådan nosgrimma i affären för några månader sedan. Jag undrade liksom vad är vitsen? Med tanke på hur hårt många drar åt nosgrimman på sina hästar så kändes det lite obehagligt

förmodligen är man ute efter lite skarpare "nosgrimmor". Gissningsvis blir väl detta en popolär nyhet bland folket snart och alla rider på något som kanske inte är sådär jättevettigt..

tycker det ser väldigt obehagligt ut, men skarpare borde det bli.

Fast egentligen, är det verkligen värre än att ha kedja på kandar/pelham/andra bett?
Jag menar, kedjan till ett bett sitter väldigt hårt om man tar så mycket i tygeln att bettet når sina 45 grader där kedjan stoppar (vilket jag sett många göra, inte ovanligt och 45grader är inte så mycket svängrum, vissa rider på bettet i den vinkeln hela tiden = kedjan trycker konstant). exempel, exempel 2, exempel 3, exempel 4
Så länge man spänner den nosgrimman enligt 2-fingrarsprincipen lär det inte göra så mycket skada, utan är bara för utséendets skull.

Senast ändrad:

Jag tror att denna nosgrimman är helt ok att använda... Tror att den kan få hästar att sluta vilja gapa hela tiden. Sedan hade nog inte jag använt den till min häst- men det var ju inte riktigt vad som frågades efter heller..

låter som en bättre idé att kolla upp varför hästen vill "gapa hela tiden"

Ser heller inget fel med nosgrimman så länge man spänner den med 2 fingrars frihet.... däremot får alla dessa s.k. pullbacknosgrimmor mej att rysa i fasa :devil:

För at återgå till Cilis bilder så är samma "fel" begånget på alla bilderna... kedjan är för lös så att stången kan dras tillbaka mer än 45 grader... det heter att STÅNGEN FALLER IGENOM...
Och när den gör det är den nästan helt berkningslös, stångbettet alltså...
Dom kunde lika gärna ha ett s.k. pessoabett i munnen för effekten blir densamma :crazy:

För vitsen med en kedja är att bettet enbart i nödfall får ha så stor vinkel som 45 grader.... det är liksom nödstopp då...

Man får alltså inte mer styrka/skarphet för att man har en lösare kedja, det reglerar man med skänkelns LÄNGD.

precis, men det jag menade var att dom drar bettet till stoppläge = kedjan trycker

Kan du inte länka/lägga in en bild där stångbettet är 45 graders vinkel då? Jag har ingen bild i huvudet och skulle gärna vilja jämföra. Vad gäller nosgrimman så tror jag att det mest är för utseendets skull. Nosgrimman sitter ju bara där, den rör sig inte när man rider och man komuniserar inte genom den.

Då kan jag säga att den stora majoriteten av alla pelhambett jag sett har varit för löst spända! (har typ aldrig sett ngn rida på kandar på nära håll)

Skäl nummer 23 att använda ett vanligt tredelat:
Man kan omöjligt spänna den obefintliga kedjan fel :idea:

Liknande trådar

Utrustning Är på g att leta upp en annan bomlös sadel till min superbreda nordis. Fick syn på att globus har en variant som ser ut som en kopia av...
Svar
6
· Visningar
1 456
Senast: mahlmt
·
Hästvård Hej, min C ponny är 139 cm i mankhöjd och jag ska sko honom med...
Svar
10
· Visningar
2 552
Senast: Gimlan
·
Utrustning http://http://webshop.borjes-tingsryd.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&$GUEST=SE&p=H Jag vill ha ett...
Svar
2
· Visningar
1 095
Senast: pinky
·
G
Utrustning Någon som har eller har provat denna lättviktshjälm från börjes? Är den bekväm? Har du bild på den framifrån, så man ser det silvriga...
Svar
0
· Visningar
941
Senast: gordana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka