Då var det äntligen dags

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Havremoppen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 919
H

Havremoppen

Efter år av hästlöshet har jag nu spana in en underbart söt 3 åring!
Men då man står helt utan hästsaker efter sålt av sig allting efter sålt förra hästen så måste man köpa allt. Fördelen är att man inte behöver köpa allt på en gång :) Eftersom han är ung ovh ska musklas.

Men tips och förslag på bra märken som inte är så svindyra för nu ska han ha en enkel allroundsadel till inridningen, träns, schabrak och ett regntäcke :) Grimma har jag redan hittat :love: vacker smal brun med mässingspännen som han ska få sitt namn på med sån där bricka :)

Vill ha bruuunt läder, mässingspännen :D ! Och saker i färgerna grönt, brunt, creme, beige.

Gissa vad hästen är för färg? :p

Sv: Då var det äntligen dags

Ja? 3½ år, hurså?
Rättar, 4 år i september.

Senast ändrad av en moderator:

Schabrak är alltid kuligt, speciellt med brodyr. :love:

Riktigt bra tömkörningsgjord.

Har du något tips på en bra longer o tömkörningsgjord? :D

Schabrak är kul ja. Aldrig haft broderat tidigare men kanske man ska skaffa det? :D

Globus är faktiskt super och inte så farligt dyr (tömkörningsgjord) . Finns massa inspänningsmöjligheter och är i läder vilket jag tycker är bäst och snyggast :love:

Var inte dumsnål vad gäller sadelköp! Det går oftast alldeles utmärkt att sadelVÄNJA med NÄSTAN vad för sadel som helst. Men såfort du ska tynga på den/hänga över den/sitta i den SKA det vara en sadel som passar hästen. Annars kan man få betala dyrt i slutändan för det.. Min valack är 11 år i år, lider fortfarande av sadeltvång efter att ha ridits in (läs: försökts ridas in) i en olämplig sadel.

Så, sök rätt på en sadel som passar hästen, räkna med att få byta sadel flerra ggr om du inte har omvärmningsbar bom, och ta hjälp av sadelmakare/sadelutprovare om du inte är väldigt säker själv på att avgöra om bomvinklar och bommens böjning, längden etc etc är rätt för hästen.

Jag gissar att hästen är en fux förresten. och skulle vilja lägga till en uppsättning benskydd samt ett fleecetäcke på listan =)

Oh :D !
Måste kolla upp det!

Alexandra_W Självklart kommer även den billiga sadeln ligga bra! Annars tar jag den inte men tänker inte köpa en sprillans ny sadel :)
Är benskydd ett måste? Om hästen inte stryker eller slår sig? Eller iof.. snyggt om inte annat :D !
*anteckna fleecetäcke*

Nejdå, benskydd är inte alls ett måste! Du kan ju vänta och se om det behövs. Fast jag iaf brukar slänga på 'för säkerhets skull' påunghästar, de kan ju ha lite taskig kroppskontroll ibland, och bralla och fara. Sen brukar man vilja ha vid löshoppning om inte annat.

Men som sagt, det går utmärkt utan med, det är mest en fråga om tyckte och smak. (Och samma häst som jag för säkerhets skull har benskydd (senskydd fram) på när jag rider, går på vintern fullbroddad utan minsta skydd. Hon är tre år i år, varit broddad vintertid sen hon var knappa två år. Så rent teoretiskt kan man ju ifrågasätta om det är att sila mygg och svälja kameler kanske.. :angel: )

Hade jag rätt om färgen? (fux)

Jepp! Han är fux, med bläs och fyra höga strumpor :love:

sila mygg? svälja kameler? :rofl: vad är det för uttryck?!

Glömde.. en bra ide ang sadel om det är lite knepigt att hitta någon billig som passar är att lägga några hundringar på att åka på sadelutprovning och få veta exakt vad som passar. Sen börjar man surfa annonser och försöker hitta en likadan begagnad.

Jag 'fuskar' dock, jag kör med bomlös (sen kan hon än iaf ha valackens hoppsadel med, så varierar lite, men mest bomlöst, slipper jag bekymra mig om bredda ur osv.. )

Haha, sila mygg och svälja kameler är ett sådant där allmänt uttryck för när man koncentrerar sig lite för hårt på fel sak eller lite för hårt på detaljerna och glömmer helheten.

I benskyddsfallet så syftar det på att hästen minst 23½ h per dygn far omkring och busar (inte hela tiden såklart, men..) i sin hage, över stock och sten, helt utan skydd. Men jag är såpass 'nojig' att jag vill skydda senorna från slag från hopp och bus under max en halvtimmes ridtur, som ju ändå - till skillnad från hagbuset - är under kontrollerade former. Dvs man kan ifrågasätta nyttan med benskydd förebyggande enbart under ridtur, men inte under den tid (i hagen) som risken faktiskt är större.

(Sen rider jag utan benskydd ibland med, men det sitter lite i ryggmärgen på mig att 'senskydd på' när jag rider, oavsett vilken häst det är. Enda senskada jag haft var dock ironiskt nog i hage så.. hmm *s*)

Nåja en sadelutrprovare är inte helt fel :) Ska kolal lite med en som jobbar här nära.

Liknande trådar

Gnägg Visste inte om jag skulle lägga tråden här eller i utrustning, men provar här. Tittade igenom en blogg jag hade för många år sedan, och...
Svar
0
· Visningar
825
Utrustning Får snart hem en mörkfux ponny utan tecken. Undrar nu vilken färg ni tror skulle passa bäst på täcken? Jag älskar vinrött men vet inte...
Svar
3
· Visningar
1 377
Senast: Wera
·
L
Utrustning Jag har precis köpt en kolsvart häst, inte ett enda färgat hårstrå på kroppen. Jag har köpt sadel och allt det där i läder, även några...
Svar
11
· Visningar
4 360
Senast: Tagliabue
·
Utrustning Har bestämt mig för att köpa en helt ny uppsättning schabrak/lindor till mitt sto och behöver råd i följande mycket viktiga fråga: Vilka...
Svar
18
· Visningar
1 839
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka