Bukefalos 28 år!

Dämpa ljud ifrån trapphus

Takire

Trådstartare
Jag har nyss googlat lite själv, men vill höra här om det finns fler tips/vilka tips som fungerar bra.

Jag har eventuellt en lägenhet på gång, en hyresrätt. På entréplan. Jag har också en hund som tycker om att berätta när något händer - som när någon går i trapphuset :angel:. Kanhända inte världens bästa kombination.

Om jag nu får lägenheten så vill jag inte bli utkastad direkt. Därför tänker jag att jag bör ljudisolera/-maskera i den mån jag kan.

Radio på, mattor, helst tjocka gardiner. Något framför dörren kanske?

Tacksam för alla tips :D.

Kunde vänta på en annan lägenhet, men det är fint område, nära till jobbet och en lägenhet som jag har råd med samt inflyttning i sommar. Helt enkelt många plus!
 
+1 på @Luff ,
sedan kommer det inte att spela någon större roll vad du gör ifråga om mattor eller gardiner i hallen om hunden kan komma hela vägen fram till ytterdörren och skäller där.
En seriöst monterad innerdörr krävs för att man skall märka tydlig skillnad. Ett draperi behöver vara tjockt och framför allt tungt, tänk åtminstone några kilo per m2, för att spela roll öht. Det behöver dessutom täcka hela dörrhålet, gärna omlott i kanterna, med så små/inga glipor som möjligt, och det är svårt. I praktiken kan nog en innerdörr vara minst bökigt.
 
Du kan nog varken hindra hunden från att höra folk i trapphuset eller de andra boende från att höra hunden. Tyvärr. Det är träning som gäller. Eller ett annat boende. Förhoppningsvis lär sig hunden att folk går förbi dörren och att det är ok. Jag kände en hund som snabbt insåg att brevbäraren/tidningsbudet inte ville nåt ont och var tyst. Men när det var en ny person/vinare så skällde det de första gångerna innan även den personen var godkänd. Men det är inget du kan räkna med tyvärr.

Mattor kan däremot vara bra att ha om du har parkettgolv och grannar under. Klorna kan låta rätt mycket mot golvet om hunden är av den livliga och/eller stora typen.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag missuppfattade också. Och som de andra skriver tror inte heller jag att det spelar någon roll om du lyckas dämpa inkommande ljud från trapphuset med, i allra bästa fall, kanske 25 dB. Hunden lär ändå höra tillräckligt för att reagera, tänker jag.
 
Haha, okej. Feltänkt av mig då :).

Vi får väl prova om jag nu får lägenheten och hoppas på det bästa.

Klart det bästa är att träna hunden, men det går ju inte över en natt tyvärr och jag har ju hittills misslyckats där vi bor nu. Det är dock möjligt att det blir annat på ett nytt ställe.

Tack för svar i alla fall!

Just det, jag menade inte att man ska göra så att ingenting hörs in. För det lär vara omöjligt.

Men tack igen, vi får prova och se hur det går. Om vi får chansen då.
 
Nar jag hade min gamla rottis med mig till Mamma i Sverige forsta gangen fick hon spel pa alla ljud i trappuppgangen ... i en knapp vecka. Efter det ignorerade hon allt som inte var direkt utanfor mamma's dorr, sa grannen mitt emot blev alltid utskalld :o medan vem som kom och gick i hissen vid sidan om dorren brydde hon sig inte om.
Jag var dock beredd och oerhort konsekvent forsta dagarna. Jag gick inte in pa toaletten utan att ta henne med mig och jag uppmarksammade varje liten rorelse mot dorren.
 
Bor ni i lägenhet nu? Hur mycket skällande handlar det om? Jag tänker att de flesta hundar vänjer sig rätt snabbt vid ny boendesituation och inser att det inte är värt att hålla på och skälla hela tiden, framförallt inte om ägarna dessutom tränar.

Men ja, annars är jag väl inne på samma spår som andra, att ha innerdörr, mycket tyg inne i lägenheten och radio som gör att det kanske inte märks lika mycket när det låter ute.
 
Måste hunden nå fram till ytterdörren när du inte är hemma? Kan den inte vara inne i köket/sovrummet/annat rum?

Det är nog bara när jag ÄR hemma som problemet kanske finns :D. Det är ju mig han ska varna.

Det ordnar sig n8g. Har funkat utan så mycket skällande hos hundvakt i hyreshus :). Om hundvakterna är ärliga :angel:.
 

Liknande trådar

Hemmet Nu har jag och Bruce bott en vecka i den nya lägenheten och jag har upptäckt att det är mycket lyhört. Inte särskilt när när grannar...
Svar
9
· Visningar
8 726

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp