Bukefalos 28 år!

Dämpa ljudlig hund under lek?

paradiset

Trådstartare
Jag har en omplaceringsvinthund. Superbra hundspråk osv, klok MEN gapig utomhus! Ser han en ovän gapar han men ser han en vän ylar han. OK det kan jag ta. Men GÅR det att dämpa en hund som likt en rottis morrar och skäller som en galning under lek och bus? Nu har pudelmixen vi hade först lärt känna honom bra men JAG tycker det är så himla jobbigt. Tips? Han är svår att få i mat och godis så skvallerträna när vi möter hundar tex är svårt. Han älskar leksaker och speciellt pipleksaker. Men det triggar ju istället för att lugna men man får hans fokus direkt. En väg att gå kanske? När han gapar avleda med pip och berömma där? ETT ljud får han dock gärna behålla och det är när han kurrar/kuttrar ( ngt slags kärleksmorr ) när jag kommer ibland :love:

Tillägger att inga hundar har problem med honom däremot är inte jag så road när han får för sig att ragga upp pudeln till bus kl 23 på kvällen för att vi går förbi en plan vi ytterst sällan busar på...

Inne är han totaltyst :o
 
Sv: Dämpa ljudlig hund under lek?

Jag fattar inte, är det hunden själv som drar igång till bus, får med sig pudelmixen och ger dig en jobbig tid.
Eller menar du att du måste använda lek för att belöna och då gapar han?

Jag lär hundar "tyst" genom att just dra igång dem i lek, låta dem skälla och lära dem att just gå ner i passivitet är det som genererar belöning. On-Off, liksom.

Men hur man får en hund som man dragit igång till att vara tyst utan passivitet vet i alla fall inte jag hur man gör.
 
Sv: Dämpa ljudlig hund under lek?

Han börjar skälla själv när han vill leka eller under leken med andra hundar. Alltid när han vill få igång hundar att springa men även under kapplöpningen. Bara under lek. När han tror han ser en hare är han minsann superfokuserad och tyst. Hur bryter man en hund som beter sig som om jag håller på att slå ihjäl honom bara jag säger Sch! Han hukar och kan om jag låter strängt kan han lägga sig ner på marken :crazy: Han är klickertränad men skiter fullständigt i ljudet ibland ( han är ju vinthund och svårmotiverad ). Kanske ska testa stanna leken och säga TYST och vid minsta fokus riktad från skällande/lek till mig så berömmer jag? Den bästa belöningen är ju att få springa igen sedan. Får spåna lite...
 
Sv: Dämpa ljudlig hund under lek?

Fast vadå "TYST", känns som du lika gärna kan säga "Brödrost" högt och tydligt och det har samma effekt. Ingen.

Lär passivitet. Det finns lite olika verktyg till den, ett är att belöna då hunden redan chillar. Ett annat, som jag själv använder, är ett massagegrepp som helt enkelt betyder "lugna ner dig". När hunden är helt lugn sätter jag mig på en stol, eller ställer mig framför och masserar nacke och öron. Vill jag så kan jag lägga till ett kommando. Gå och lägg eller tyst, eller vad som helst.

Det här gör jag ofta och på samma sätt så hunden ska känna igen det. Vid minsta stress tar jag hunden till mig och i början nästan tvångsmasserar hunden tills den slappnar av. Viktigt för hunden att den känner igen situationen och att den minns massagen som lugn och ro.

Så skulle jag lära hunden att "chilla", vid minsta grupp från hundens sida, tar jag den åt sidan och masserar den gärna tillsammans med det kända kommandot. "Ta och varva ner".

Det finns säkert andra sätt att träna passivitet, men i vilket fall så verkar det vara det din hund saknar, att på kommando coola ner. Kom ihåg att passivitet innebär Noll i fokus, han ska absolut inte fokusera på dig, ingen ögonkontakt, ingen belöning i form av spring. Utan han ska lugna ner sig, punkt.
 
Sv: Dämpa ljudlig hund under lek?

Håller med Blandis. Du kan även träna "ryggsäcken" - håll om hunden tills den varvar ned. Eller någon annan variant. Den behöver passivitetsträning för att kunna förstå skillnaden, just nu så låter det som den bara blir överexalterad och du får ingen kontakt - eftersom den inte vet att du vill ha det. Meningen är inte att "lugn och lågmäld" ska betyda straff, man måste lära in det på ett trevligt sätt.
 
Sv: Dämpa ljudlig hund under lek?

Han är inte stressad utan över exalterad som någon skrev. Alltså uppe i varv fast inte i negativ bemärkelse. Att han inte lyssnar är för att det han sysslar med är roligare. Han är en väldigt cool hund annars. Jämför man honom med pudeln som HAR lätt till stress och avreagerar dåligt så är det som att jämföra päron och äpplen. Han är jättebra på att slappna av MEN vad är roligare än att springa för en vinthund? Han är GLAD! Se bara hur de tjuter när de kommer en till en LC bana! Att det inte ska vara straff är självklart. Därför jag inte satt krav på en omplacering som jag inte vet bakgrund på förrän jag lärt känna honom. Vad jag vill lära honom är mer att man kan leka tyst. Hundmöten är en annan sak där jag har sätt som fungerar. Jag talar nu om lek, när hunden är glad men inte kan hålla snattran precis som rottweilers morrar i lek. Då måste det ju bara vara att avbryta när han gapar och låta honom leka när han är tyst och upprepa, upprepa? Smart är han och lär sig fort.

En film: http://www.youtube.com/watch?v=sjQnfX11ibY

http://www.youtube.com/watch?v=YqVYV0rooVI&feature=plcp

Bra ex på hur han vill få igång Melvin som inte är intresserad:

http://www.youtube.com/watch?v=q-tqIbjY_Ds&feature=plcp

http://www.youtube.com/watch?v=gcxBmdg0Frs&feature=plcp
 
Senast ändrad:
Sv: Dämpa ljudlig hund under lek?

Det där var ju lite festligt, du tycker ditt problem i sammanhanget är att vinthunden skäller.
Jag tycker problemet är att pudelmixen inte får vara ifred. Nu är hundarna på för långt avstånd i ganska stora delar av filmen, men jag ser bara ett tillfälle där pudeln tar kontakt med vinthunden för att hänga med i hans lekar. I övrigt ser vinthunden bara ut som ett pain in the ass för pudeln.

Att han skäller ser jag som ett mindre problem, men jag skulle lätt gå in och bryta för att hjälpa, när pudeln säger att det räcker.
 
Sv: Dämpa ljudlig hund under lek?

Jag ser personligen inga problem i filmerna, du har en pratsam hund som leker ljudligt. Är det verkligen ett problem? Tänker på att många hundägare har en liten osynlig regelbok om hur vi tror att samhället vill att våra hundar ska vara, "inte lukta, inte låta, inte synas" ;)

Pudeln är en jättebra förebild, ignorera är det bästa en annan hund kan göra, pudeln är smart, om pudeln tillslut ryter ifrån och vinthunden inte slutar iaf skulle jag hjälpa till genom att lugnt koppla upp vinthunden :) han kan då säkert bli frustrerad o låta ännu mer, då är jag själv lugn, tyst och tålmodig i inväntar passivitet. Det kan vara bra att träna in en signal för lugn, tex händerna på skuldrorna, när hunden är passiv (inte aktivt passiv ;)) så får den sin belöning genom att fortsätta promenaden :). Hoppas du förstår mitt tankesätt.. Ursäkta om det verkar luddigt!
 
Sv: Dämpa ljudlig hund under lek?

Jag skulle verkligen vilja kalla det där för stress. Totalt inne i en egen bubbla av frustration och stress, så ingen kommunikation fungerar för den andra hunden.

Hur aktiveras vinthunden i övrigt? De här "lekvideorna" visar bara upp ett uppstressande beteende, i stil med att jaga pinnar/bollar i oändlighet. Det lugnar inte, det aktiverar inte och det är inte berikande. Det är bara ren stress.
 
Sv: Dämpa ljudlig hund under lek?

Jag skulle vilja förstå då varför han är så uppjagad. troligtvis har han varit kapplöpningshund innan. Och blandraser på irland har bara vinstyfte. hans små framtänder är nedslitna till pulpan men lagat sig själva och han har inte ont. Jag misstänker därför ett liv i bur kanske? Då är det inte så konstigt att han blir överlycklig och uppe i varv när han får springa eftersom det är = jakt och frihet. Så här beter han sig mest i rastgårdar. På promenader går han fint ofta precis bakom mig och ALLRA mest beter han sig så här med pudeln inte med andra hundar. En anna salukitiuk vi känner är också så här på och När Melvin pudeln som gärna låter sig bli haren och låter sig jagas i full fart så kommer även hon upp i lite jaktstress, kan nypa till och då säger han ifrån såklart. Nu är det ingen kurs men vi aktiverar annars med agility ( det ÄLSKAR han utan att bli uppstressad ) och annat 10 ggr på våren och 10 ggr på hösten en gång i veckan. Jag försöker lära honom olika saker genom shejping men frishejping går inte alls. Han går och lägger sig. Har börjat lära honom följa en targetpinne istället vilket går bra men han kämpar inte utan struntar i det när det blir för svårt så det är minimini steg i taget. Han är jättebra på avslappning både ute, på kursens fika och hemma. Men att få springa däremot...Vi går promenader varje dag på mellan 4-10 km oftare kring 4-7 km. Nu får de inte springa lösa under själva promenaden då det är så mycket vilt som pudeln sticker på (!! ). Men de får springa lösa på fotbollsplanerna som är ett enormt område på Kvibergs gamla regemente i Göteborg samt alla olika rastgårdar vi har.
Det svåra är att det viktigaste för en vinthund ÄR att få springa. Det är så en vinthund blir trött och nöjd. Av att fysiskt få springa sig trött. Att använda hjärnan behövs inte alls mycket. Pudeln behöver lika delar av båda.

Vi ska försöka gå på LC träningar i Kungsbacka/Kode men det gäller att min man och jag är lediga på samma tid så han kan köra.

Här är en film på hur han leker fint med en valp på 4 månader, även i dag när han är en pestig 18 månaders stor grönlandshund leker han tyst med honom men som sagt INTE med Melvin. Jag undrar vad det är i hans relation med Melvin som han bor ihop med som gör detta?



Här är när vi bara ägt honom några veckor, då var han försiktigare såklart och höll på att lära känna Melvin:



Han har haft strul med magen vilket såklart är stressande. Det har vi fått ordning på nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Dämpa ljudlig hund under lek?

Det är en vinthund. För vinthundar är det berikande att få springa. Sedan att han kanske ska tagga ner det håller jag med om. Frågan är vad roten till problemet ligger i?
 
Sv: Dämpa ljudlig hund under lek?

Jag är inte sådan, jag var det men slutade med det och kom tillrätta med min egen stress. Han får gärna lekljuda men jag känner ju att detta är överdrivet! Sedan kan man se på hans svans, snabba piskande rörelser med hög hållning att han är uppe i varv och inte lugn och fin. Jakt är ju stressande för hundar men det kan vara positiv stress. Jag har ännu inte sett honom jaga på LC så jag kan inte svara på om det är så att han behöver får utlopp för det eller om det ligger i hans relation till pudeln.
 
Sv: Dämpa ljudlig hund under lek?

Nu är inte jag alls så kunnig inom detta med stressbeteende och så. Men av den egna erfarenheten jag har så kan jag säga att Cashmir leker precis sådär med andra hundar! Han både skäller och nafsar på dom hundar som inte vill jaga honom och vara med i leken..

Vi brukar träffa på en greyhound, som även han leker exakt sådär..alltså är riktig "pain in the ass" på andra hundar som inte riktigt hänger med i leken. Just därför kommer han och Cashmir jättebra överens, och DÅ minsann så skäller ingen av dom. För dom leker på samma sätt = dom är båda nöjda.

Alltså: Cashmir skäller och är "jobbig" mot hundar som inte leker på samma sätt som honom.
Kan det vara det som din vinthund känner att pudeln inte riktigt är lika pigg på att springa runt och jagas? Eller det kanske din pudel gör ändå?

Jag var ju hos uppfödaren för ett tag sedan och frågade dom om detta problembeteende som jag såg det som, och de sa att det helt enkelt är så (vissa) vinthundar leker, och att vissa linjer hos whippets är vassare, bl.a deras. Och jo visst..när dom släppte ut sina hundar med Cashmir så lekte dom alla på samma sätt! Alltså trigga igång och hetsa upp varann, hängde i nackskinn och kinder och ojj vad dom skällde!!

Så jag har helt enkelt fått acceptera att det är sån han är under lek, och får helt enkelt lägga mig i och koppla honom om han blir för mycket mot någon annan hund.

Sen om det ligger någon stress bakom, det kan jag inte uttala mig om..


Tillägg: måste även lägga till att Cashmir aldrig skäller inomhus eller när någon t.ex. plingar på dörren eller liknande. Inte heller skäller på andra hundar under promenad. Utan det är endast under lek han skäller.
 
Senast ändrad:
Sv: Dämpa ljudlig hund under lek?

Det där var ju lite festligt, du tycker ditt problem i sammanhanget är att vinthunden skäller.


Instämmer.


Till TS:
När jag har haft hundar som är så olika i sin lek så har det egentligen bara funnits ett enda riktigt enkelt sätt att lösa det på.
Hunden som är väldigt "på" osv får springa först, bli lite tröttare, sedan får den andra vara lös. Då brukar hunden som är för på inte vara lika pigg på att försöka få igång den andra. När man sedan gjort så några gånger så fattar vissa hundar att det blir trevligast om man tar det lite mjukare med de andra.

Sedan får man väl komma ihåg också att alla hundar inte leker bra med varandra och tycker någon hund att en annan hund alltid är jobbig, ja då är det snällast mot den lugnare hunden att slippa hamna i de jobbiga situationerna.
 
Sv: Dämpa ljudlig hund under lek?

Ja så måste det vara. Han vet ju att pudeln gärna springer och leker tufft han med om så behövs eftersom pudeln anpassar sig efter andras lek jättefint. MEN ibland har pudeln haft ömma tassar och då vill han ju inte och då blir William frustrerad. Som jag förstått det är det hans sätt att leka och ett uppjagat lek/jaktbeteende men inte nädvändigtvis stress. Men frågan är ändå hur man kan dämpa det lite. Koppla upp kanske som Red Chili föreslog då. Pudeln har ju inga problem med honom alls. Han bara ignorerar! William är ju hälften whippet till största sannolikhet så det kanske kommer därifrån då? För jag har förståt Salukis är tysta generellt. Han är oxå knäpptyst inomhus!

Jag får väl hitta ett sätt att dämpa honom på helt enkelt och gå imellan mer och styra upp när Melvin inte vill.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp