Dagen innan

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Coconut
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 4 905
Sv: Dagen innan

haha... viken otroligt olik uppfattning vi har om "kort" dressyr pass...
för mig är ett kort pass ca 15 min exkl. skritt... så kanske 25-30 min med fram o avskritt...

Va :confused: I det dressyrpass jag beskrev skrittar jag fram på lång tygel 10 min minst, rider ca 20 min med uppvärming inräknad sen 10 min avskrittning, sadlar av och lägger på täcke, sen 10 min avskrittning igen..

tycker du att det är ett långt pass?! :eek:

ett långt pass är då ca 30 min fram skritt, jobb ca 30-60 min o avskritt i ca 20 min.....

Jag brukar Rida min ena häst i dressyr elr en skrittrunda i skogen. Och den andra skrittar jag en runda med. Sedan när jag kommer in så gör jag vid och packar allt. Gör vid i transportenoch mera.:bump:

Håller med dej om det, 40 min är ett långt dressyrpass för mig:p

Dagen innan tävling på min 6-åring kommer jag rida ett kortare dressyrpass ca 20-25 minuter (:p) inklusive skritt och sedan skritta ut efter. Har inte tävlat henne än men snart så. Hon blir dessutom piggare och piggare ju mer jag rider så att skritta ut dagen innan tävling skulle nog tyvärr vara som att släppa lös en dynamit :crazy:

På 7-åringen (som ej heller är tävlad ännu) kommer jag nog jogga lite på banan och sen skritta ut i skogen. Hon är inte lika energisk så det är nog ett bra upplägg på henne!

Jag brukar rida min ena häst i dressyr eller skogen ca. 20-25 min och den andra skrittar jag bara en runda. fter så gör jag vid hästarna, packar alla sakerna och gör vid transporterna:bump:

kl

Tävlar hoppning med båda och ft med 8 åringen

8 åringen rids ut ca 30-45 min dagen innan.

4 åringen Lättare hoppträning max 60 cm ca 40 min annars sitter jag inte kvar på tävlingen :angel:

Jag brukar rida min ena häst i dressyr eller skogen ca. 20-25 min och den andra skrittar jag bara en runda. fter så gör jag vid hästarna, packar alla sakerna och gör vid transporterna

Är det dressyrtävling rider jag gärna ett ganska hårt dressyrpass, helst för tränare, dagen innan tävling, alt en längre tur i skogen, med en hel del galopp.
Har testat att vila honom dagen innan, men resultatet blir mycket mycket bättre om han går ordentligt dagen innan, så vi kör på det.

Medryttarhästen rids lätt, med betoning på mjukhet, lösgörande och lyhörhet dagen innan tävling. Mest en avcheckning alltså.

För mig är ett normalt dressyrpass 45 min utan avskrittning eller framskrittning. Det rider jag varje gång för tränaren.
Ett kort är typ en halvtimme med framskritt inräknad.

Jag har inte tävlat stora tävlingar med min pålle, men innan tävling så rider jag en kort runda i skogen. Så att hon ska vara så pigg som möjligt på tävlingsdagen.

När jag ska ut och tävla dressyr, har jag veckorna innan haft träningsupplägget klart, för att inte behöva rida som en tok dagarna innan. Däremot kan jag dan före bara känna snabbt igenom att det väsentliga fungerar. Ett kortare snabbpass helt enkelt. Det jag inte har fixat fram till nu, fixar jag inte heller!
20 min lätt ridning och lite X-tra pysssel dagen innan tävling.

med min B-ponny som jag hade förut så red jag ingenting dan före, han stog inne från klockan 12 på dan ungefär, det var då han gick som bäst :) med C-ponnyn måste jag rida 30-40 minuter lösgörande dressyrpass dan före, och man måste vara jättelugn med honom, eftersom han blir lätt spänd och så.. Jag rider bara dressyr, hoppar bara 1 gng i månaden ungefär.. men vi rider ut destomer :banana:

Brukar rida ett lättare dressyrpass bara för att känna igenom att hästen känns OK, lydig och genomarbetad. Känns det bra tidigt i passet så får den avsluta där.

Bara förtydligande när jag läste ditt inlägg ang mitt eget träningsupplägg med ganska hårt pass dagen inan tävling.Kanske missförstår någon annars..

Jag rider ett hårdare pass eftersom hästen blir mjuk och fin och verkligen svarar på träningen som 'håller i sej' även på tävlingsdagen.
Träningsupplägg innan tävling har jag också alltså. Jag tokrider inte utan har en klar plan långt i förväg och följer den. Hästen trivs ypperligt med det träningsupplägget, så jag följer det.
Medryttarhästen skulle inte funka alls med samma upplägg, så det där är ju individuellt och måste ju passa hästen.

jag brukar planera och träna henne ganska mycket tidigare under veckan och sedan dagen innan ta det lugnt.

ex så har den här veckan sett ut såhär, (hopptävlade idag)
Måndag: lätt markarbete och lösgörande arbete.
Tisdag: dressyrträning för tränare.
Onsdag: Lösgörande pass igen, mycket galopp.
Torsdag: Hoppträning för tränare
Fredag: Gick vi ut på en promenad i det 19 gradiga vädret, utan täcke och med BoT paddar, och lufta på oss och fick lite solvärme.
Lördag: tävling. Dubbelnolla. 7 plats av 6 placerade.

Jag brukar rida ett lite lättare dressyrpass dan innan jag ska hopptävla. Så att hon ska vara mjuk å fin dan efter.. Funkar jättebra för oss!
Å två dagar innan brukar det nästan alltid bli att rida ut eller att hon får vila... Så hon inte blir helt less på att gå på bana...:banana:

2 dagar innan tävlingen brukar jag köra ett dressyrpass och avsluta med ett par hinder (inte högre än 90 cm). dagen innan rider jag ut en lång där jag bara skrittar :D

Självklart är det inte bara dagen innan. Jag gör alltid en planering i huvudet, för hela veckan, varje söndag. Oavsett om jag ska tävla till helgen eller inte.

Hopptävling:
Rider en runda i skogen på ca 50 min.

Dressyrtävling:
Ett lättare pass på banan + en liten runda i skogen på ca 30 min.

Fälttävlan:
Samma som inför en dressyrtävling.

Meeting:
Ett pass dressyr på banan + ca 50 minuter i skogen. Det blir ju ofta långt att åka, så det är bra för min att vara välrastad. dessutom brukar jag skritta en runda när vi kommer fram eftersom man oftast inte tävlar den dagen.

Längtar till fälttävlanssäsongen! Då blir det många meeting! :love:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Ramona
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
736
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 517
Senast: Edla
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
619
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka