Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ok jag tänker väl att i Lilo och Stich så har lilla tjejen varit med om att förlora sina föräldrar, ska bli placerad på fosterhem, hon har inga vänner, är mobbad och känner att hon är korkad. Tunga ämnen snarare än att det är läskigt pga hög musik.Jag tycker också att Disneyfilmerna nuförtiden är jättesnälla, detsamma med andra produktioner. Jag minns liksom andra Landet för Längesedan, Bambi, Micke och Molle, Nihms hemlighet... till och med Lilla Sjöljungfrun är ju läskigare än till exempel Lilo och Stitch och definitivt värre än Frozen och Tangled och Moana och liknande.![]()
Jag tycker inte att någon beskrivit att en film är läskig, obehaglig eller tung bara på grund av hög musik? Alla som räknas upp hanterar ju liknande tunga ämnen som förlust/död/sorg, utanförskap, att vara annorlunda och ofta ensam.Ok jag tänker väl att i Lilo och Stich så har lilla tjejen varit med om att förlora sina föräldrar, ska bli placerad på fosterhem, hon har inga vänner, är mobbad och känner att hon är korkad. Tunga ämnen snarare än att det är läskigt pga hög musik.
Jag säger bara Rasmus på luffen, placerad i barnhem, inte tillräckligt gullig för att få nya föräldrar och verkar inte ens vara någon som letar efter honom när han försvinner med en okänd man.Ok jag tänker väl att i Lilo och Stich så har lilla tjejen varit med om att förlora sina föräldrar, ska bli placerad på fosterhem, hon har inga vänner, är mobbad och känner att hon är korkad. Tunga ämnen snarare än att det är läskigt pga hög musik.
Jag tror lite det samma, vi kan inte skydda barnen mot allt. Det finns krig, svält och död i världen - det är tyvärr vardag för många. Filmerna är ett bra sätt att ta upp jobbiga ämnen och visa på att det kan bli bra till sist ändå.De är ju snällare skulle jag säga.
Tror inte ungarna idag har samma trauma som vi hade när Lillefots mamma dör eller när Atrax drunkar för att han ger upp tex
Sen vet jag inte om jag ser det som odelat positivt, jag tror det är nyttigt med det där trots att det ärrar en lite.
Just det där med att vara föräldralös och för gammal/bråkig/inte tillräckligt söt för att bli adopterad var var och varannan film back in the days känns det som.Jag säger bara Rasmus på luffen, placerad i barnhem, inte tillräckligt gullig för att få nya föräldrar och verkar inte ens vara någon som letar efter honom när han försvinner med en okänd man.![]()
Jag hade problemJag säger bara "Bröderna Lejonhjärta"... den är rätt brutal men jag hade inga problem med att se den när jag var liten.
Jag tänker också att som vuxen så tycker jag nyanserna är det bästa i filmer och böcker, medan jag tror att mycket för barn går rakt överhuvudet på dem när det inte är så konkret/ är ytterligheter som döden.Jag tänker att det var rätt brutalt förr. Som många nämnt Bambi, Lejonkungen, Landet för länge sedan och Bröderna Lejonhjärta. Men även Tarzan och Snövit. Många av dessa historier handlar om föräldrars död, eller syskon. Jag har snarare tänkt att nyare är lite snällare, som typ Frost, Vaiana och Encanto.
Jag vet inte riktigt vad jag tycker själv, men överlag tror jag att vi vuxna tar hårdare på döden i film än barn. Någonstans tycker jag att barn i mångt och mycket utforskar ytterligheterna av känslor även när de leker. Det är längst ut på kanten åt alla håll. Kanske för att de håller på att lära sig vad känslor är och var de kommer ifrån. Att drivas iväg av sin avundsjuke styvmord som vill att jägaren kommer tillbaks med hjärtat i en ask är ju så befängt brutalt att vi vuxna knappt kan tänka tanken. Men för barn är det nog alldeles för diffust att greppa och därför lättare att konsumera. ”Elak häxa”, typ.
Jag börjar fundera på om jag någonsin vuxit upp. Tittar aldrig om en serie/film som inte får mig att må bra på slutet. Väljer också fortfarande bort allt där det är sorgligt med djur.Det viktigaste är väl att storyn har ett ljust och bra slut? Man får inte lämna barn med ett mörkt eller tragiskt eller skrämmande avslut. Det måste sluta bra, på nåt sätt.