Dagis/dagmamma eller inte

turbofling

Trådstartare
Jag funderar och funderar men kommer ingen vart, sa jag vänder mig till er för att fa hjälp med mina funderingar.

Emilia är nu 15 manader och det börjar bli svart att aktivera henne hemma, vi känner inte sa manga andra barn och dom vi känner har föräldrarna börjat jobba och hinner därför inte ses sa ofta. Funderar nu pa om det är dags att lata henne börja pa dagis/dagmamma nagra timmar varje vecka.
Hon älskar att träffa andra barn och bjuder direkt in till lek, inte blyg alls som sin mamma :)

I början av oktober kommer hennes syskon och da kanske det blir ännu svarare att aktivera henne hemma, iaf i början innan vi fatt in rutiner med den lilla.

Vad tycker ni? Tror ni för hennes skull att det är bra att börja eller kan det bli sa att hon känner sig "utanför" om hon inte far vara hemma hos mig och bebisen?
Är det bättre att hon börjar ngn manad innan bebisen kommer isf eller efter?

Hennes pappa säger att jag far bestämma hur vi ska göra eftersom det är jag som kommer vara hemma med barnen.

Sv: Dagis/dagmamma eller inte

absolut D! (dagis/dagmamma, rka inte skriva ut allt. :D )

hon aktiveras och utvecklas. du får tid för vila och egenvård. bäbis kommer att kräva sitt och ni hinner knyta ihop utan storasysters pockande på uppmärksamhet.

eftersom hon är öppen och social och framåt, så kommer hon att tycke det är jättelattjo att börja på D.

skola in innan bäis kommer, så hon har en rutin i sin vardag som ser likadan ut och ni slipper böket med inskolning mitt i bäbisstöket.

jag tror att det många gånger mamman eller pappan som tycker att det är läskigt att barnen ska klara sig utan mamma eller pappa i så många timmar, men i barnets värld är det över på ett kick och jag tror att de allra flesta barn tycker att det är j'ttekul att få aktivera sig med likasinnade individer på regelbunden basis.

Jag tror på inskolning innan bebisen kommer och att Emilia får gå några timmar/dag. Alt att du går på ÖF men det är man kanske inte så supersugen på med en liten skrutt sådär direkt i början.

Jag förstår hur du menar, det är inte alls så lätt att aktivera dom små längre. Vi är ute flera timmar om dagen och det är fullt ös medvetslös, den tiden kanske man inte alls har i början med en liten färsking.

Jag går helt mot strömmen och säger INTE, hon är ju ganska liten och jag är av den åsikten att så små inte behöver dagis/dagmamma. Jag har varit hemma med båda mina till nu, och kommer fortsätta med det ett bra tag till.

Nu vet jag inte hur ni har det hos dig, men här har vi en föräldraförening som träffas fem dagar i veckan, föräldrar och barn, ungarna får sitt och de vuxna får sitt, helt perfekt enligt mig.

Jag går helt mot strömmen och säger INTE, hon är ju ganska liten och jag är av den åsikten att så små inte behöver dagis/dagmamma. Jag har varit hemma med båda mina till nu, och kommer fortsätta med det ett bra tag till.

Nu vet jag inte hur ni har det hos dig, men här har vi en föräldraförening som träffas fem dagar i veckan, föräldrar och barn, ungarna får sitt och de vuxna får sitt, helt perfekt enligt mig.

Jag håller med!
Så små barn behöver inte aktiveras. Om hon bara får vara med där du är, får du en underbar tid här framöver!!! Just i denna ålder händer så mycket, och varför "låna ut" Henne om du inte behöver???

Jag har jobbar hela mitt liv på "dagis" men valde ändå att vara hemma i 2 1/2 år med min son.
Varje dag var ett äventyr, och hans framsteg och utveckling ville jag inte skulle försvinna i en "dagisgrupp"

Lycka till!!!

* Jenny *

behöver inte små barn aktiveras?
min 7-månaders behöver iallafall det, hon blir skogstokig om hon inte blir aktiverad varje dag.

Jag håller med!
Så små barn behöver inte aktiveras. Om hon bara får vara med där du är, får du en underbar tid här framöver!!!

Välkommen hem till mig och se hur det blir om man inte aktiverar min dotter. Det är väl självklart att barn i den åldern behöver aktivera sig :confused:
Min dotter missade nog att läsa boken om att vara nöjd bara man får vara med mamma/pappa :p

Ja det beror förstås på vad man menar med aktivera också, men jag tror Turboflings dotter är lite som min dotter, fart och fläkt i 190 km/h :D

Som förslag gav jag ÖF istället för förskola..

Inte helt mot strömmen, jag gav också förslaget att umgås på ÖF. Men barn är ju som bekant individer och alla småttingar är inte nöjda av att bara hänga med, vissa barn går åt andra hållet =P

Jag hade skolat in henne ett tag innan bebisen kommer. Några timmars barnsällskap och lek i veckan låter som en bra avlastning för dig och roligt för en aktiv liten tjej.

:eek:
Behöver dom inte aktiveras?
Säg det till min 10-månaders som blir galen om det inte händer saker (gärna nya) HELA tiden :crazy:

Det är säkert individuellt men jag kan tycka nej, barn skall inte "aktiveras". Låt dem ha lite tråkigt (men kanske då hänga med i hushållssysslor eller liknande) så de får aktivera sig själva. Man kan ju inte springa efter dem och sätta leksaker i händerna hela tiden!
Visst kan vår 1½åring tycka jag är trist som sitter framför datorn men då gör vi något annat en stund, är det fint väder går vi ut och gräver i trädgården eller hänger tvätt så springer hon omkring och plockar blommor eller jagar bollen.
Annars sitter hon faktiskt en hel del själv med sina böcker och leksaker, eller skjutsar runt dem i huset med sin gåvagn, som numera extraknäcker som något som går väldigt fort och låter "brum brum".

Däremot, för att återgå till ursprungsfrågan, har vår dotter börjat på dagis 15h i veckan. Men jag har inga illusioner om att det är för min skull. Visst tycker hon att det är roligt när hon väl är där och hon har lärt sig massor! Men det är fortfarande jobbigt att bli lämnad, även om hon inte alltid gråter.

Det är säkert individuellt men jag kan tycka nej, barn skall inte "aktiveras". Låt dem ha lite tråkigt (men kanske då hänga med i hushållssysslor eller liknande) så de får aktivera sig själva. Man kan ju inte springa efter dem och sätta leksaker i händerna hela tiden!

Fast springa efter och sätta leksaker i händerna på dom är inte mitt sätt att aktivera mitt barn.
Han kan leka själv en stund absolut, men han tröttnar och om vi inte hittar på nåt (kan vara så enkelt som att leka i ett annat rum ibland) så börjar han antingen klättra på mig eller så rymmer han :D

Kul att ditt barn gillar att sitta och bläddra i böcker, det kanske kommer för mitt barn också så småningom. Just nu river han sönder boken och om det inte går att riva sönder den så lämnar han den helt enkelt för då var den inte värd att leka med.

Jag skulle defintitivt skola in före. 15 h per vecka brukar vara alldeles lagomt (vi körde 19,5 h/vecka på förskola tills barnen var 4 år, aldrig haft grin varken vid lämning eller hämtning) för det äldre barnet att leka av sig på förskolan.

Du ger nya syskonet samma möjlighet som det äldre barnet fick, d.v.s. få mer ensamtid för att bonda med föräldern.

Våra barn har ända sedan de började på förskolan vid 1,5 års ålder tyckt att det är störtkul på förskolan!
De kommer definitivt att få gå sina 15 h även sedan vår bebis föds i sommar. Öppna förskolan ger (enligt mig) inte alls samma gruppdynamik som en sammansvetsad förskolegrupp.

Jag tror vi kanske tänker lite olika här vad aktivera innebär, Emilia kan leka jättebra själv ocksa men eftersom hon är sa social sa känns det som jag inte kan ge henne den sociala biten själv. Hade vi känt flera andra barn som hon kunnat leka med hade det kanske varit annorlunda.

Här finns inte öppen förskola pa samma sätt som i Sverige, alltsa att det finns manga sma. Det finns ett föräldra-barncenter med aktiviteter, det är ett stort ställe för hela staden och det kommer ta nästan 1 h för oss att ta oss dit efter vi flyttat. Känns som det blir ett ganska stort projekt att ta sig iväg pa.

Sen hoppas jag lite att dagis/dagmamma kan ge oss lite mer kontakt med andra föräldrar ocksa sa vi kanske har barn att leka med pa tex. helger ocksa.

Hur tycker ni isf att fördelningen av timmar ska se ut? Här betalar man en avgift och sen far man välja själv precis hur manga timmar barnet ska ga och hur timmarna fördelas.

Har ju lite samma upplagg har :) och mina barn har gatt pa dagis i ganska precis ett ar nu (de ar 2.5) tis + tor 8-13. Vi tog nagra manader pa oss att jobba upp mot det timantalet, i borjan gick de bara 2h/gang. Det funkar iaf jattebra. De ater frukost och lunch pa dagis, sover nar de kommer hem och sen har man anda kvar ett par timmar av dagen att gora nagot annat pa.
I september ska de borja ga 3 dagar/vecka 9-14 (annat dagis), da maste de ata frukost hemma men i ovrigt lar det ju funka likadant.
Har kan man valja pa for/eftermiddags/heldagspass - finns det inga sadana kriterier hos dig eller ar det fria timmar som galler?

Jag rostar helt klart pa dagis! Och tror absolut att det ar bast att skola in henne i god tid innan bebisen kommer, sa att hon ar val inkord och trygg :)

Nu var sambon föräldraledig hemma fredag och jag hemma måndag så det blev naturligt att de gick tis, ons, tors. och var hemma med oss fre-mån.

Vi inskolade under 14 dagar, d.v.s. började med bara en timme och tog sedan längre och längre (en förälder där hela tiden men föräldern höll sig mkt passiv).
Du får väl läsa av din tjeja och kolla vilken tidsram som passar henne bäst.
Hon bör ju ha kommit in i leken sedan tycker jag själv att det är positivt när de får äta tillsammans med andra barn.

Sova kan hon ju däremot göra hemma, finns ingen anledning att betala för att sova borta!;)

Eras

*knapp lån*
I min värld behöver inte så små barn "aktiveras" men "stimuleras";)
Man behöver inte vara med och sätta "roliga saker" i händerna på dom.
Men man behöver ge dom chansen att själv upptäcka "roliga saker"
Svårt att förklara, men de här var ett försök!

Barn som får vara med sin mamma och pappa mycket, och i många miljöer blir "lätt pratade":)
Så små barn leker ju inte heller MED andra barn, utan vid sidan om...
(undantag finns)

Läste just att 30% av 3åringarna i Sverige är stressade.....
Låter vansinnigt!!! men....

Låt barn ha tråkigt, upptäcka själv, vara med vuxna... Det är inte farligt!;)

* Jenny *

Jag håller med dig i det du skriver!

Tack :bow:
Det är så svårt att förklara, men jag tycker att alla barn vinner på att vara så mycket som möjligt med sina föräldrar.
Småbarns tiden är så kort, och det man missat kan man inte få tillbaka:cry:
MEN... Jag vill inte trampa någon på tårna, Var och en gör ju som dom vill:laugh:
Och än har jag aldrig träffat en förälder som inte velat sitt/sina barn allt gott:love:

* Jenny *

Här går storebror 15 timmar i veckan hos dagmamma, 3 dagar * 5 timmar. Han älskar det! Hans kompisar, hans dagmamma. De gör väl inte mkt mer än man brukar göra, går till lekparken, grillar korv, äter frukt ute, bygger saker, plockar blommor, badar.

Jag tycker det är jätte stimulerande för honom då jag inte kan ge honom stimulansen men andra jämnåriga barn eller äldre barn att se hur de gör.

Liknande trådar

Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
1 055
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 974
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 687
Senast: Otherside
·
Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 511
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31