Dags att börja träna! Vilken cykel?

MacVetaren

Trådstartare
Nu är det hög tid att börja träna bort alla kilon! Cykling är en skonsam och rätt rolig träningsmetod. Ska inte träna för att bli tävlingscyklist, utan endast för att få bättre flås och gå ner i vikt.
Men vad ska man köpa för cykel? Jag har en budget på ca 5 000:-. Hade helst haft en mountain bike så man även kan cykla lite i skogen. Men kan man ha det som en halvfet "gubbe" när man är 30+? Eller måste man köpa en gammeldags tråkig "gubbherrcykel" för att inte folk ska kolla snett på en? :meh:
Vad föreslår ni? ;)
 
Sv: Dags att börja träna! Vilken cykel?

Köper helst nytt då jag tänkt ha cykeln under många år. Man får ingen superkvalitet för de pengarna. Men jag måste inte ha värsta grejerna heller.
Någon med erfarenheter från tex Cykelringen? Har de bra grejer och service?
 
Sv: Dags att börja träna! Vilken cykel?

Jag köpte en begagnad MB av Biltemas märke. Har bara kört ca 10 mil med den än, men är skitnöjd. Gav 500 spänn på blocket.
 
Sv: Dags att börja träna! Vilken cykel?

Om du tröttnar på att cykla efter tre gånger kan du sälja en begagnad cykel för samma pris som du köpte den, medan du får sälja en nästan ny cykel för halva priset.
 
Sv: Dags att börja träna! Vilken cykel?

lol min 30+ make har precis byggt klart sin mountain bike, tvivlar pa att folk tittar snett oa honom nar han cyklar omkring. Egentligen, vad spelar det for roll vad andra tycker?

mountain biking ar kul :D
 
Sv: Dags att börja träna! Vilken cykel?

Min sambo köpte en mountainbike via Blocket. Den var ihopbyggd av säljaren som var en rutinerad cyklist (som hade vunnit pengar och skulle köpa en 35000 krscykel...)och grejorna var av bra kvalitet, typ Shimano.
När han så kom med sin inköpta cykel så var det flera som skulle ha vilja ha den, bla den som nyss hade köpte en ny cykel för 13000...
Sambon betalade väl en 5-6000 kr.
Så visst går det att hitta bra begagnade grejor.
 
Sv: Dags att börja träna! Vilken cykel?

Klart du ska cykla!! 30+ vaddå?!? Cykling (liksom triathlon) är ju en av dessa underbara växande sporter som folk deltar i långt över 60+ utan att nån höjer ett ögonbryn!

Köp begagnat, du, men se till att du får en cykel i rätt storlek för just dig. En cykel med för stor ram t.ex. kan ge dig ryggont och annat och är det inte kul att cykla blir det snart ett minne blott. Gör en bike fit hos en cykelhandlare så det blir rätt. Dom kan också, säkerligen, ge cykeln en överhalning så den funkar smidigt.

Superkul! Lycka till! Kilona kommer att rasa!
 
Sv: Dags att börja träna! Vilken cykel?

kl

Jag är betyyyyydligt äldre än du.... min man också... nu har vi inte mountainbikes utan trekkingcyklar (lite smalare däck än MB) för att kunna köra fort och bekvämt på vägen. 24 resp 21 växlar. Jag har haft min i många år och är väldigt förtjust i typen. Skulle inte vilja ha någon annan sort. Maken tänkte först köpa "gubbacykel" förra året, men ändrade sig och köpte en cykel av samma typ som min. Han är superdupernöjd!
 
Sv: Dags att börja träna! Vilken cykel?

Hade helst haft en mountain bike så man även kan cykla lite i skogen. Men kan man ha det som en halvfet "gubbe" när man är 30+? Eller måste man köpa en gammeldags tråkig "gubbherrcykel" för att inte folk ska kolla snett på en? :meh:
Vad föreslår ni? ;)

Naturligtvis kan du det :) Har du inte sett alla dessa MAMILs? ;) Det är till och med ett begrepp: Middel Aged Men In Lycra. Möjligen skulle du vara för ung då...
 
Sv: Dags att börja träna! Vilken cykel?

kl

Jag är betyyyyydligt äldre än du.... min man också... nu har vi inte mountainbikes utan trekkingcyklar (lite smalare däck än MB) för att kunna köra fort och bekvämt på vägen. 24 resp 21 växlar. Jag har haft min i många år och är väldigt förtjust i typen. Skulle inte vilja ha någon annan sort. Maken tänkte först köpa "gubbacykel" förra året, men ändrade sig och köpte en cykel av samma typ som min. Han är superdupernöjd!

Provcyklade två sådana idag och blev kär. :d Kommer nog snart att bli fattig. :p Men först ska jag kolla fler modeller och googla runt efter lite mer info om cyklarna.
 
Sv: Dags att börja träna! Vilken cykel?

Någon som är insatt i de olika växelsystemen?
Kikade på en idag som har Schimano Deore. Nästa steg är SLX. Men det verkar vara mer för hård träning eller tävling.
Vad säger ni andra cyklister på buke, vad har ni för växlar på era hojar och har ni haft problem, och vad för problem i så fall?
 
Sv: Dags att börja träna! Vilken cykel?

Jag är tyvärr inte särskilt insatt i shimanos mtb-grupper, så jag borde kanske inte säga ngt ;)
Min erfarenhet är att Shimanos komponenter är oftast rätt schyssta även på instegsmodell och har du testat båda varianterna (?) så skulle jag gå på känsla och pris. Dock skulle jag också ta en funderare på vilken framgaffel som sitter på cykeln, åtminstone om du hade tänkt cykla en del i skogen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 153
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp