Dags att ge upp?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare hastkrafter
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 495
H

hastkrafter

Jag har ridit i princip hela mitt 20-åriga liv.
Jag tränar, rider på ridskola, rider och kämpar med andras hästar och ett mål jag alltid har haft är att börja tävla, eftersom det är det jag vill satsa på.
Men på senaste tiden har jag börjat tvivla på hästarna. Visst det är kul och så, men jag sliter häcken av mig och blir alldeles slutkörd, och det har jag gjort ett bra tag nu - utan att ta mig någonstans.
Självklart går inte allt ut på tävling och träning men jag börjar tvivla på om jag någonsin kommer ta mig någon vart, och det är jobbigt att gå och vänta på något som aldrig kommer.
Pengarna finns inte där så jag kan inte köpa en egen häst i dagsläget.
Skulle inte kunna tänka mig ett liv utan hästar men tanken finns endå där, att ge upp helt enkelt.

Någon som känt likadant?

Vill bara påpeka att självklart så gillar jag att rida för skojs skull, men jag vill komma ut på tävlingarna nån dag.

Sv: Dags att ge upp?

Har kännt som du många gånger och vid ett par tillfällen så har jag faktiskt slutat. Är det inte sådär jättekul så lägg av ett tag. Ta en time out. Det kommer alltid att finnas både hästar och ridskolor att återkomma till. Är man hästtjej så är man och då återkommer man förr eller senare.

Mina uppehåll gav mig både perspektiv på hästeriet och ett sug att återkomma. Under min hästlösa tid insåg jag vad jag ville och inte ville med hästarna. Det gjorde att jag lade om kursen när jag började igen och har idag ett hästeri som passar mig mer och ger mig stor tillfredställelse och inte känns pressat och tvunget.

Det är inte skamligt att lägga av med hästarna ett tag och göra annat i livet. Kan bara ge dig rådet att lyssna till din magkänsla idag och gå på den. Det är inte förödande med ett uppehåll och inte att sluta för gått heller.

Lycka till Mvh Voff

Varför inte ändra målet lite? D v s att just nu är det inte läge att sikta mot tävlingskarriär (vilket ofta är svårt utan en egen häst), utan just nu rider du för att bli bättre, för att det är roligt, för att hålla igång dina kunskaper och utvecklas, men inte just tävla.

Så småningom kommer ju tillfället att köpa och äga egen häst, och tycker du då att det fortfarande är intressant att ta upp tävlingskarriären så är det ju bara att tuta och köra.

Jag känner igen mig i din situation, har aldrig haft en egen häst heller utan alltid ridit på andras. Detta har varit på både gott och ont, det är inte kul när en häst som man tränat och kämpat med sålts när resultaten äntligen börjar komma, men samtidigt är jag oerhört tacksam att jag har fått rida och tävla så mycket utan att ha en egen häst och alla kostnader det innebär.
När jag gått ut gymnasiet satsade jag helhjärtat på hästar ett tag, jag jobbade hos en hoppryttare och red nästan hela dagarna. Även om jag älskar hästar och att rida så kände jag efter ett tag att jag inte längre fick ut det jag ville av jobbet. Att rida 7 hästar om dagen och sedan följa med på tävlingar på helgerna var inte lika roligt längre, jag var helt slut och ville bara lägga ner allt som hästar hette.
Jag sa upp mig från jobbet, flyttade hem och tog ledigt från hästarna i några veckor men sedan kände jag hur suget kom tillbaka. Jag började rida och tävla en häst som jag hade som min egen, det var kul att ha något att kämpa och träna för igen och jag kände mig inte längre som en maskin som bara red, red och red hela tiden. Jag upptäckte att jag vill hålla på med hästar men inte på heltid, jag vill ha ett fåtal hästar att ägna mig helhjärtat åt. Nu håller jag på att utbilda mig och rider så ofta jag kan utöver det och mitt mål är att när jag tar examen i vår och förhoppningsvis börjar jobba så ska jag för första gången köpa en häst som är min alldeles egen!! :D

Ibland får man bida sin tid helt enkelt! Och det är inte fel att ta en liten paus och tänka över saker och ting ibland!

Ta det inte så allvarligt ;). Njut av det som ändå är härligheten med hästarna. Om inte tävlingar så finns det ju mkt. annat :). Och sen vill du tävla så är det säkert ingen omöjlighet det heller, med eller utan egen häst.

Kör inte slut på dig själv, det ska vara roligt för både människor och hästar (klart alla har ju sina perioder, men i det stora hela) :)!

Det är fullt tillåtet att ta en paus, andas och få perspektiv på saker och ting.

Jag själv har gjort det, och är nu nästan mer frälst än någonsin. Jag var tvungen att bromsa upp med ridningen för att kunna hitta glädjen och orken till det. Faktiskt få hinna med något annat i livet än enbart hästar och ridning.

Jag hade ju då till skillnad ifrån dig egna hästar i tävlingskondition som jag var ute med nästan varje helg och tävlade. Dagarna bestod av ett hysteriskt ekorrhjul med skola, jobb och träningar. På helgerna hann jag aldrig göra något annat än att förbereda inför tävling och tävla. De helger jag inte tävlade, ja, då var det träningar som stod på schemat ändå.
Till slut slets jag mellan alla måsten och allt jag ville kunna få göra (t.ex. faktiskt kunna gå ut med mina vänner en lördagkväll), och jag tappade glädjen till det för jag kunde inte hitta balansen. Jag valde att lugna ner det med hästarna och backa lite.

Det viktigaste är att du gör vad du själv vill! Känn inte att du måste tacka ja till så mycket du bara kan, börja våga ställa lite krav på det du åtar dig. Våga ta plats, du kommer må så mycket bättre själv, även om det kanske till slut innebär att du får vänta ett tag med att kunna börja tävla.

Byt gren?
Dressyr i stället för hoppning....eller western...eller islandshäst....gymkhana....polo....whatever.

Du ær bara 20 år och det krævs en massa hårt slit om man vill komma någon vart med hæst.
Æven før de med egen hæst ær det slitsamt så ær det bara.

känner verkligen igen mig.
har ridit hela mitt liv, gick hästinriktat gymnasium och jobbade med hästar i ca 1½ år efter studenten. de sista månaderna på ett - rent ut sagt - skitställe! tappade lusten att jobba och slita med andras hästar (har heller aldrig haft egna hästar) och inte få ut särskilt mycket av det, inte i form av ett "ekipage" i alla fall. när jag samtidigt började nytt jobb, och hade medryttarhäst, kände jag bara att jag hade verkligen ingen lust längre. då var jag 20, precis som du är idag. så i tre år red jag lite sporadiskt här och där, bara för att rida lite, för skojs skull. det första året red jag knappt alls, och det var faktiskt ganska skönt!
nu har jag haft ett enormt sug att börja med hästarna igen, så nu har jag hittat en medryttarhäst, tränar för en kompis och bara längtar tills den dag jag har råd med en egen häst! ser den här tiden som ett jättebra tillfälle att fräsha upp mina kunskaper och komma igång med ridningen igen, tills det är dags att satsa på min framtida unghäst!
min poäng är väl ungefär denna - ta en paus, du kan alltid alltid börja rida igen! dina kunskaper finns kvar, de bara vilar.. ;) det är ju det fina med ridningen, du kan alltid börja igen! har du inte heller en egen häst behöver du ju inte ta något jobbigt beslut om att sälja, du behöver bara flytta ridstövlarna till förrådet ett tag, och känna efter!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 443
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 913
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 308
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 497

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka