Dags att såga ännu en sadel...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Strumpan_20
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 873
S

Strumpan_20

...eller? Fick precis veta att en tjej vars häst jag hjälper till att rida ett par dagar i veckan har beställt en ny sadel, då den gamla bara har varit till låns... Hon har beställt en westernsadel WBT från Börjes, ders nya "billighetsmodell". Har hört både ris och ros om deras tidigare "fyndsadlar" (el paso, tampico m.fl.) och undrar om någon provat denna sadel än, den är ny för i år vad jag kan förstå...

Om man nu bortser från kvaliten på materialet (som ej kan jämföras med kvalitetsadlar) och bara ser till bom och passform... Hästen har idag en ganska rak och vid bom, normal manke... Alltså, skit i att den är tillverkad av läder från ohumant slaktade djur av barnarbetare i indien (trist, men bortse från det en stund :smirk: ) med låga produktionskostnader... Duger sadeln till något???

Sv: Dags att såga ännu en sadel...

Du vet om sadeln duger först när du har provat den på den aktuella hästen och ridit i den ett tag. Då ser du om den ligger bra, om hästen trivs med den och om du som ryttare sitter bra i den.

Jag har en DYYYR sadel till min häst och den passar honom och mig kanonbra, jag bara älskar den :love: En kompis till mig har en jättebillig, ful sadel till sin arab. Hon älskar den för att den passar henne och hästen. Jag hatar den för att jag inte sitter bekvämt i den.

Givetvis kan priset till viss del vara avgörande (kanske när det gäller hållbarhet), men att direkt såga den för att det är en budgetsadel från B** tycker jag är fel.

Sv: Dags att såga ännu en sadel...

Min jobbarkompis har en som han använder när han rider sin sambos häst. Han gillar nämligen inte den ordinarie (Hoppsadel)
Nu rider han väl inte mer än ett par ggr i månaden, men han är jättenöjd.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Husky från USA, tips och råd m.m
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka