dags att slopa fårskinnspadden?

JApp så lyder frågan, är det dags?
Jag köpte en dressyrsadel som var bredare än vad min häst var i det läget, för att han skulle kunna bredda sig mer över ryggen, som tillägg för att han inte skulle få tryck av sadeln innan den passade hel så fyllde ja ut den med en fårskinnspad.
Ja och nu tror jag faktist det är dags att slopa den, eller?
Låter er kommentera lite på dessa bilder om vad ni tycker och tror.
http://img.photobucket.com/albums/v314/bazzo_chic/DSC00930.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v314/bazzo_chic/DSC00931.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v314/bazzo_chic/DSC00932.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v314/bazzo_chic/DSC00933.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v314/bazzo_chic/DSC00934.jpg

Sv: dags att slopa fårskinnspadden?

Utifrån hur det ser ut på bilderna så verkar det vara hög tid att göra det. Men det beror ju på hur sadeln känns när den ligger på hästen också.

Jo, det är nog dags att göra det...

ja ok som ja trodde då, fast jag är rädd för att det ska bli tryck från bossorna där bak?
Men bara när jag rider ut iom att han är rätt spännd och inte jobbar med ryggen så bra, då kanske man kan slänga på padden, men tänker skippa den när ja rider dressyr.
Fler som har åsikter??

Bossorna ska ligga an mot hästen hela vägen från fram till bak. Eller vad är det jag inte fattar?

ok men det ja menade var att de kanske blir för mkt tryck på de bakre delarna, ja ska rida utan pad nästa gång så får vi se hur det blir.

Det är mest tryck bak och fram, det syns tdligt på avtrycket och på hästen. Hästen kan inte använda muskulaturen då den är hämmad av en alldeles för smal sadel. (eller tja, sdadeln kanske passar, men stoppar du en pad under passar den inte)

Trycket bak förvärras av att du slänger en pad under.

Om han är spänd och inte jobbar bra så är det ännu en anledning att slopa paden.

jag skrev aldrig att han inte jobbar bra, men han är travare och när han ser ett fält (när vi rider ut) så är inte hans första tanke : nu ska ja gå lugnt och fint och bära mig själv, utan yeeehaaaaa ska vi rejsa matte, så då e d väl klart att han är spännd när ja försöker få honom att inte rusa, men han är adlrig spänd när jag rider dressyr med honom, men ska givetvis inte rida med padden mer, i alla fall inte under dressyr ridning. Men har hört/läst att där det är mest tryck ska det inte bli några märken? Eller?

Men bara när jag rider ut iom att han är rätt spännd och inte jobbar med ryggen så bra

Skrev du....
Varför tror du att han behöver paden om han spänner sig när du rider ut?

Hela sadeln är ju för smal (iaf med paden) och man ser tydligt på avtrycket att sadeln trycker bak. Man ser på muskulaturen att hästen är helt ihopsjunken och inte ser ut att må särskilt bra av den sadeln.
Längst fram är trycket så stort att musklerna och huden inte får nog med syre och då kan alltså inte huden svettas. Men där bak ser man att trycket är stort, och det är lite mindre på mitten, så det ser ut som om sadeln bryggar. Antingen för att den är för smal eller för att hästen sänker ryggen pga att hästen har ont i ryggen pga sadeln, eller så passade inte sadeln från början.

jaha ok intressant att du kan se allt de där på bara några bilder, han har lagt på sig enormt med muskler över hela ryggen jämfört med hur han såg ut innan, även vid manken, men jag tror fortfarande inte att han skulle ha ont i ryggen när jag rider för jag vet hur en häst som har det känns, den brukar ju knappast jobba med ryggen då heller, i alla fall inte de jag ridit.
Men slut på denna diskutionen då jag redan sagt att jag ska slopa padden iom att han musklat på sig så att han inte behöver den.
Om det nu är så att sadeln bryggar och att det inte är padden som ställer till det, kan man då ordna detta hos en sadelmakare? Alltså att de stoppar om den så att den ej gör det mer?

Jordgubben från Skåne skrev:
jaha ok intressant att du kan se allt de där på bara några bilder, han har lagt på sig enormt med muskler över hela ryggen jämfört med hur han såg ut innan, även vid manken, men jag tror fortfarande inte att han skulle ha ont i ryggen när jag rider för jag vet hur en häst som har det känns, den brukar ju knappast jobba med ryggen då heller, i alla fall inte de jag ridit.
Men slut på denna diskutionen då jag redan sagt att jag ska slopa padden iom att han musklat på sig så att han inte behöver den.
Om det nu är så att sadeln bryggar och att det inte är padden som ställer till det, kan man då ordna detta hos en sadelmakare? Alltså att de stoppar om den så att den ej gör det mer?

Men det är just det: om han har fått mer muskler måste man ta bort paden, annars så hämmas musklerna och rörelsefriheten.
Dessutom kan du inte säga att du vet hur det känns när hästen har ont i ryggen. Olika hästar visar det på olika sätt, vissa visar det genom att hältor kommer och går, vissa sänker ryggen, vissar tuggar mkt på bettet eller hänger i handen, vissa sätter inte under sig, vissa är bara griniga i någon gångart/övning, vissa hästar bockar så mycket de orkar tills ryttaren hoppar av... Det finns lika många olika sätt som det finns hästar, därför ska man känna sin häst och vara uppmärksam på de små signalerna.

Vad är det du har för sadel? Märke/modell.

ja ok, det är en märkeslös dressyrsadel som jag köpt begagnad.
men ställer frågan än en gång, om sadeln bryggar kan en sadelmakare ändra så att den inte gör det?
Tror visserligen inte att den bryggar utan padden, ska rida utan idag och återkommer med bilder ikväll...märker på JUST min häst när han inte gillar sadeln, den jag fick till honom, den hatade han verkligen, sprang hela tiden och skrittade inte normalt, när han fick denna så blev det en helt annan häst, men som sagt ska se hur det blir idag, tack för hjälpen iaf

om sadeln bryggar kan en sadelmakare ändra så att den inte gör det?

I mitt fall så följde sadeln helt enkelt inte hästens rygg, inget en sadelmakare jag göra ett jota åt utan den är helt eneklt för rak i förhållande till hästens rygg (bomsadel).

Sen en grej till. Min häst rygg var helt fruktansvärd om hon blev mklt bättre när vi bytte sadel (utprovad) men senare när hon musklat sig så fick vi byta igen för då passade inte den sadeln längre. Inte bara pga bomvidden utan även andra grejer som helt enkelt inte gick att se för sadelutprovaren när hon kom första gången pga att ryggen var så kass då. Men efter andra bytet så blev det bra :)

Är sadeln för rak så finns det inget att göra förutom att köpa en annan...

ja ok, det är en märkeslös dressyrsadel som jag köpt begagnad.
men ställer frågan än en gång, om sadeln bryggar kan en sadelmakare ändra så att den inte gör det?
Tror visserligen inte att den bryggar utan padden, ska rida utan idag och återkommer med bilder ikväll...märker på JUST min häst när han inte gillar sadeln, den jag fick till honom, den hatade han verkligen, sprang hela tiden och skrittade inte normalt, när han fick denna så blev det en helt annan häst, men som sagt ska se hur det blir idag, tack för hjälpen iaf

Det beror på sadeln, därför undrade jag vilket märke det var. Ta den till en sadelmakare, h*n kan nog göra den bedömningen, men det beror ju på VAD som är fel på sadeln och hur den är konstruerad.

En häst kan ju gilla en sadel bättre än en annan sadel, men det betyder inte att sadeln verkligen passar bra...

Det stämmer inte alltid. Är det bara lite som behövs justeras så går det ofta mha stoppning, men det beror på hur böjd bommen är och hur mkt plats det finns i bossorna.

Om man ser att den bryggar brukar det inte gå att fixa med stoppning, inte så det blir bra iaf.

Om man misstänker att den kanske är lite för rak så kan det gå...

ok, ja vi får se hur det blir, red inte idag. Men rider dressyrträning imorrn, då utan padden så får vi se vad resultatet blir...

Diabolical_Kitten skrev:
Trycket bak förvärras av att du slänger en pad under.

tråd lån.

Min ponny är ute på foder och nu har fodervärden kommit och sagt att sadeln trycker bak. Hon rider idag med fårskinnspadd. Det gjorde inte jag eftersom jag tyckte att sadeln passa och padden gör den för trång? Gjorde jag då rätt i att säga till henne att hon skulle skippa padden?

Liknande trådar

Utrustning Har nu stilla ryggbild och i rörelse, så tänkte höra vad ni har för tips. Är inne på att rundbossor borde vara en av kriterierna Har...
Svar
14
· Visningar
1 674
Hoppning Ja nu är det så att min dressyrtjej ska få blir lite hoppålle lite då och då. En kompis till mig ska få tävla några tävlingar/år med... 2
Svar
39
· Visningar
2 247
Utrustning vet att det är väldigt svårt att se vad som kommer passa enbart på en bild men lite förslag kanske? Har en bates caprilli dressyr men...
Svar
4
· Visningar
767
Utrustning denna ska jag vinna från tradera, vad tror ni om det på en ridtravarvalack...kan inte det bli snyggt ;) rosa fårskinnspadd Har hittat... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 187

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka