Dags för rättegång om Madick

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dags för rättegång om Madick

Det hade ju ändå varit enklare om kontrakteriet varit klart innan framridningen. Blir i allafall intressant att se hur domen blir!
 
Sv: Dags för rättegång om Madick

Varför offra möda på att tjafsa om detta? Det är ju helt klart att HL tävlade Madick utan kontrakt de två första dagarna av tävlingen.

(kl.)

Finns betydligt intressantare saker.

Tex.hur kan man anse att kontraktet är soklart när det inte står något alls om vilken förfoganderätt Lundbäcks har över hästen?

Lundbäcks hävdar i princip att om det inte står något så har de oinskränkt rätt att göra precis vad de vill. Drar man det till sin spets skulle de alltså ha rätt att skola om hästen till dressyrhäst om de fick för sig det eller precis vad som helst.

Jag får intrycket av att det är ett unghästavtal där man ändrat klausulen om uppsägning och inte ett avtal för en häst av Madicks kaliber. Kontraktet verkar helkonstigt både ur ryttarens och hästägarens synvinkel.

Att bråket utvecklat sig som det gjort tycker jag speglar den ojämnlika styrkeposition parterna har. En resursstarkare hästägare hade nog för länge sen sett till att få hem hästen, på det ena eller andra sättet, och sedan tagit en ev. rättslig strid..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dags för rättegång om Madick

Varför offra möda på att tjafsa om detta? Det är ju helt klart att HL tävlade Madick utan kontrakt de två första dagarna av tävlingen.

(kl.)

Finns betydligt intressantare saker.

Tex.hur kan man anse att kontraktet är soklart när det inte står något alls om vilken förfoganderätt Lundbäcks har över hästen?

Lundbäcks hävdar i princip att om det inte står något så har de oinskränkt rätt att göra precis vad de vill. Drar man det till sin spets skulle de alltså ha rätt att skola om hästen till dressyrhäst om de fick för sig det eller precis vad som helst.

Jag får intrycket av att det är ett unghästavtal där man ändrat klausulen om uppsägning och inte ett avtal för en häst av Madicks kaliber. Kontraktet verkar helkonstigt både ur ryttarens och hästägarens synvinkel.

Att bråket utvecklat sig som det gjort tycker jag speglar den ojämnlika styrkeposition parterna har. En resursstarkare hästägare hade nog för länge sen sett till att få hem hästen, på det ena eller andra sättet, och sedan tagit en ev. rättslig strid..


Hade Ridab ö h t kommit med ett sånt avtal till en resursstarkare hästägare?! Vore intressant att se hur deras andra avtal ser ut, givetvis där hästägaren inte betalar månadskostnader. För det är ju inte det vi diskuterar.
 
Sv: Dags för rättegång om Madick

Lundbäck ville öht inte starta hästen i den tävlingen, men övertalades (via telefon) att göra det. Då informerades AK om att en förutsättning för start vara att det fanns ett undertecknat kontrakt rörande hästen innan start. Således visste AK redan då hon anlände till tävlingen att hon fick välja mellan att underteckna kontraktet eller avstå från att se Madick starta i tävlingen. Vet inte ifall man kan kalla det att underteckna "i all hast"...


Men har du inte glömt en väsentlig del i ditt uttalande??? De ändringar som Annette ville skulle göras i kontraktet INNAN underskrift var INTE gjorda när HL:s återigen slängde fram kontraktet! Det var ju då det muntliga avtalet att kontraktet skulle ändras om hästen vart en "världshäst" avlades av Hasse Lundbäck! Tydligen var det från början ett sätt från HL:s att blåsa Annette så mycket det gick!! Dessutom har ju HL:s uttryckt vid ett flertal tillfällen att detta var ett standardavtal, vilket det enligt Helenas kollegor inte alls är!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dags för rättegång om Madick

Men har du inte glömt en väsentlig del i ditt uttalande??? De ändringar som Annette ville skulle göras i kontraktet INNAN underskrift var INTE gjorda när HL:s återigen slängde fram kontraktet!

Varför tog hon inte hästen och åkte hem då?
 
Sv: Dags för rättegång om Madick

Men har du inte glömt en väsentlig del i ditt uttalande??? De ändringar som Annette ville skulle göras i kontraktet INNAN underskrift var INTE gjorda när HL:s återigen slängde fram kontraktet! Det var ju då det muntliga avtalet att kontraktet skulle ändras om hästen vart en "världshäst" avlades av Hasse Lundbäck! Tydligen var det från början ett sätt från HL:s att blåsa Annette så mycket det gick!! Dessutom har ju HL:s uttryckt vid ett flertal tillfällen att detta var ett standardavtal, vilket det enligt Helenas kollegor inte alls är!

Jag har inte missat någonting, tvärtom så har jag tidigare ifrågasatt logiken i varför AK skriver under ett avtal som hon tidigare haft invändningar emot, när hon ser att avtalet inte ändrats.

Var hästens start i den aktuella tävlingen så oerhört viktig för AK så hon var beredd att skriva under vad som helst? Vem tvingade henne att skriva under? Varför sa hon inte bara "tack men nej tack" och lastade sin häst och åkte hem? Varför lät hon inte hästens tidigare ryttare (som var den som kvalade in hästen till tävlingen, och som fråntogs hästen enbart (?) pga att den ryttaren inte red internationellt)? Varför? Varför? Varför?
 
Sv: Dags för rättegång om Madick

Den där kategorin frågor har du fått hur många svar som helst på i trådarna.
Läs och försök förstå!
Lätt att sitta framför datorn och vara duktig, något helt annat att vara mitt i situationen. Lätt att vara duktig förhandlare i teorin om man inte känner HaL.

LIA
 
Sv: Dags för rättegång om Madick

Kan inte för mitt liv begripa hur du som ihärdigt försvarar säljarens rätt att skriva in begränsningar i äganderätten vid ett hundKÖP menar på att man utan vidare skall kunna bryta ett affärskontrakt!!!
I hundfallet är det dessutom ofta fråga o SKK registrerade hundar där SKK förbjuder sånt oskick.
PL
 
Sv: Dags för rättegång om Madick

Den där kategorin frågor har du fått hur många svar som helst på i trådarna.
Läs och försök förstå!
Lätt att sitta framför datorn och vara duktig, något helt annat att vara mitt i situationen. Lätt att vara duktig förhandlare i teorin om man inte känner HaL.

LIA

Man behöver inte vara duktig förhandlare öht.

Accepterar man kontraktet skriver man på
Accepterar man inte kontraktet skriver man INTE på

Hur kan man anse att en specifik tävling är så oerhört viktig att man skriver på något man inte tycker är okej? När blev tävlingar viktigare än individen (i detta fall Madick)?? Det går verkligen över mitt förstånd hur man kan bli så förblindad av en tävlingsstart...
 
Sv: Dags för rättegång om Madick

Men, om du fick ett muntligt tillägg i kontraktet som sa att det skulle ändras senare, hade du inte skrivit på då? Det hade jag gjort i alla fall för jag litar, eller litade på folk. Sedan gick ju prispengarna till HL, visserligen en droppe i havet mot vad M sedan har hoppat in. Nä fy för oärliga personer som jag anser att HaL och HL är.

Man behöver inte vara duktig förhandlare öht.

Accepterar man kontraktet skriver man på
Accepterar man inte kontraktet skriver man INTE på

Hur kan man anse att en specifik tävling är så oerhört viktig att man skriver på något man inte tycker är okej? När blev tävlingar viktigare än individen (i detta fall Madick)?? Det går verkligen över mitt förstånd hur man kan bli så förblindad av en tävlingsstart...
 
Sv: Dags för rättegång om Madick

Men, om du fick ett muntligt tillägg i kontraktet som sa att det skulle ändras senare, hade du inte skrivit på då?

Nope, jag hade inte skrivit på sålänge det muntliga tillägget inte förvandlats till ett skriftligt tillägg i kontraktet. Skriftliga tillägg kan göras för hand och tar inte många sekunder att få dit. Däremot är de så ofantligt mkt lättare att bevisa.
Hade andra parten vägrat föra in det som avtalats muntligt i avtalet innan det undertecknades så hade jag inte skrivit på öht, och särskilt inte när det rör sig om ett värde av miljonbelopp. :)
 
Sv: Dags för rättegång om Madick

Men, om du fick ett muntligt tillägg i kontraktet som sa att det skulle ändras senare, hade du inte skrivit på då?

Inte när man redan diskuterat ändringar som skulle göras och man finner att dom inte är gjorda.

Om jag får ett kontrakt hemskickat till mig och jag går igenom det och vill att det skall göras ändringar för att jag skall skriva på så skriver jag ju inte på när jag ser detta kontraktet igen UTAN dessa ändringar. Det var ju därför "jag" inte skrev på det första gången.
 
Senast ändrad:
Sv: Dags för rättegång om Madick

Det går verkligen över mitt förstånd ...
Ändå har du fått det förklarat så många gånger i trådarna.

Om alla vore lika smarta och klipska som du, så hade många av våra lagar inte behövts. Dom som skyddar konsumenter bl a.
Så försök att ha lite överseende och förståelse med puckona därute, dom som inte är på din nivå.

LIA
 
Sv: Dags för rättegång om Madick

Kan inte för mitt liv begripa ...
Nej. det vet alla sedan länge, och är en huvudanledning att jag PM:at dig för att slippa vidare diskussioner. Gör ett undantag med detta inlägg för att påpeka att du fört fram flera osanningar i ditt korta inlägg. Lägg av med det!

LIA
 
Sv: Dags för rättegång om Madick

Ändå har du fått det förklarat så många gånger i trådarna.

Om alla vore lika smarta och klipska som du, så hade många av våra lagar inte behövts. Dom som skyddar konsumenter bl a.
Så försök att ha lite överseende och förståelse med puckona därute, dom som inte är på din nivå.

LIA

Kan du då, som då tydligen läser mellan raderna, ge mig några nummer på de inlägg där det förklaras hur man kan bli så förblindad av en tävlingsstart att man skriver på kontrakt som man har invändningar emot bara för att få se sin häst starta i just den tävlingen...

Jag skulle verkligen uppskatta det (och jag vill ha specifika nummer på de inläggen, inte bara det gamla vanliga "läs tidigare inlägg" eller "det har förklarats så många gånger i tråden")
 
Sv: Dags för rättegång om Madick

Det besväret får du faktiskt ta på dig själv!

LIA

Och HUR kunde jag veta att det svaret kunde komma! :grin:

Det är faktiskt ganska typiskt din argumentationsmetod. Påstå saker, och sedan inte kunna hänvisa till dem, utan bara på ett eller annat sätt säga "läs själv". Hur kan man då disskutera, ifall den man diskuterar till inte kan hänvisa till de underlag de påstår ska finnas? :confused:
 
Sv: Dags för rättegång om Madick

Och HUR kunde jag veta att det svaret kunde komma! :grin:

Det är faktiskt ganska typiskt din argumentationsmetod. Påstå saker, och sedan inte kunna hänvisa till dem, utan bara på ett eller annat sätt säga "läs själv". Hur kan man då disskutera, ifall den man diskuterar till inte kan hänvisa till de underlag de påstår ska finnas? :confused:

Det kan man inte....då blir hon trängd och då kommer snart de här utomordentliga bevisen på argumentationsmetod när personen inte längre kan möta argumenten. Alla citat riktar sig till olika personer och bara från en enda tråd.

Därför, sluta att använda mitt nick i dina inlägg! Sluta att blanda in mig!

LIA

Vad gäller NH finner jag ingen anledning att diskutera det med dig. Du har ju den filosofin helt klar för dig, trots att du inte vet vad den innebär.

LIA

Ja, jag undrade just hur länge du skulle dröja ... Synd att du inte kunde fortsätta att vara tyst.

Fr o m nu tar jag en längre paus från Bukefalos. Du och dina kompisar tar bort allt det intressanta och roliga med att diskutera här. Snarare får ni folk att må dåligt!

Vilket väl måste vara vad ni önskar!?

LIA


Såå himla lång paus blev det ju inte :grin:
 
Sv: Dags för rättegång om Madick

Det kan man inte....då blir hon trängd och då kommer snart de här utomordentliga bevisen på argumentationsmetod när personen inte längre kan möta argumenten.

Men tänk, alla kan ju inte ha din fantastiska förmåga till att förstå saker och ting.

Jag tror för övrigt att om du söker riktigt ordentligt bland dina Curry-linjer kommer du hitta lösningen på gåtan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I kväll gäller det för Malin Baryard och resten av laget som tävlar i hoppning vid EM i ridsport som just nu pågår i Göteborg. Och...
Svar
0
· Visningar
250
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter De två lagryttarna Niklas Lindbäck och Louise Svensson Jähde fick en kanonstart på EM i fälttävlan i polska Strzegom. De gjorde sina...
Svar
0
· Visningar
297
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Minna Telde blev trea när den trestjärninga dressyren inleddes med Grand Prix under fredagen i Falsterbo. Men en av de fem domarna hade...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter – Otroligt inspirerande, inte minst för en amatör som jag. En OS-ryttare träffar man ju inte varje dag. Det säger Lilleruds-ryttaren...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp