Dags för flughuva!

Sv: Dags för flughuva!

kl
Jag köpte Jacsons flughuvor i höstas eftersom att de är mjukare i tyget. Min förra huva (vet ej märke, tror dock den var från hööks) var liksom "stel" och "sträv" på själva flugnätet så ena hästen fick skav. Ska testa denna i år, tror det kommer bli skitbra. Den är stretchig istället för att ha en kardborre under ganaschen. Kostade 99 kronor. Stal en produktbild;
3662-3-618.jpg

Överhuvud taget har jag blivit varnad av veterinärer inklusive s-holm, gällande ögonhuvor som är för mjuka i tyget. det är mycket lättare att de får ögon skador av en sådan, än en som är hårdare i materialet och står ut betydligt mer (och hårdare) från hästen och från ögonen.
ögonskador pga flughuva är tyvärr inte alltför ovanligt, det är oerhört noga med hur huvan sitter och är sydd. Tror inte alla är medvetna om detta.

Okey då är alltså Boetts hårda bra. Jag som tyckte dom var för hårda.

Den har jag provat och trodde att den skulle vara riktigt bra.. Nu är den bortkastad långt bort, funkade inte alls på min häst som tappade den stupp i kvarten och eftersom att tyget är skört så drog det liksom ihop sig när det kom gräs och sådat på det.. Hur jag än satte dit den så var den alltid av. Men finns säkert andra som kanske har bättre erfarenheter av den.

Den luvan är suverän, galet bra passform! Mjuk men ändå rejäl och sitter bra över ögonen.

Kl
Så tråkigt att ni har haft dåliga erfarenheter av den. Jag ska testa iaf och se hur länge den håller. Hästen som ska ha den är relativt lugn och har aldrig haft sönder eller tappat grimmor eller dylikt, eller vanliga huvor i hårdare material. Men får se hur länge den håller, annars får jag väl köpa ngt annat ;)

Okey då är alltså Boetts hårda bra. Jag som tyckte dom var för hårda.

Jag har inte koll på just Boett huvan, men är de som HW rambo huvorna så Ja : de hårdare är det mycket mindre ögonskade risk på, de mjuka som inte har luft för ögonen, alternativt som den jackson huvan som visas i tråden, är farliga, de krymper i tvätt och tyget är så mjukt att det inte står ut tillräckligt från ögonen med risk att det ligger emot ögonfransar eller trycks in i ögat om hästen tex vill klia sig, eller det fastnar skit på luvan.

hårt material som är ordentligt sytt så att passformen står ut från ögonen rejält, är de säkraste huvorna.

Jag behöver luvor med nosflärp eftersom jag gått och köpt en cremello. Nån som har tips?

*kl*

Jag har också Flughuvan från Hööks för 129:- som visats i tråden, fast blå som var förra årets färg. :)
Har verkligen fastnat för den så ifjol hann jag hamstra på mig tre stycken har jag för mig och det lär bli en till i år för att ha en i årets färg (iofs lär den blåa vara bättre ur smuts-aspekt...)

Min är ganska grov i ganascherna och har relativt tjock pannlugg (kallblodstravare), jag vill helst ha ett fastare nät av ungefär den anledning Mackan tagit upp, men specifikt då eftersom hästen har lätt för att få rinniga/inflammerade ögon, jag vill inte riskera att nätet kommer i ögonen och irriterar ännu mer. Ett stort plus att man kan dra pannluggen ut genom hålet så har man den ur vägen (svårt att hålla den ren i allt damm på sommaren) och att den inte har några kanter som riskerar att skava.
Den äldsta har börjat gå sönder i tyget men är fortfarande användbar, och det känns som godkänt betyg ändå så mycket som den har blivit misshandlad. Tillräckligt bra pris för att man ska kunna ha en/ett par i reserv. :)

Nja, jag vill slippa sy och köpa istället :) och gärna nått då som nån annan kan rekomendera :)

kl och lite trådkap.

Någon som vet en flughuva som är relativt välskyddad över ögondelen också?
Min medryttarhäst får nämligen tumörer runt ögonen av för mycket sol..
Han är dessutom duktig på att få av dom..
(måste ha på sig flughuva varje dag, året om, så det blir några stycken per år som går åt).

*kl*

Min häst föredrar lätt de luvor som har tunnare nät som går att se igenom ordentligt, så jag kan se min häst och han kan se mig. Tyvärr verkar det bara bara shires som har ordentliga sådana luvor. De som finns på Hööks har nät som en stor påse, jag vill ha det stelt och formsytt. Har inte hittat svart nät på andra luvor.

32361049.jpg

*kl*

Min häst föredrar lätt de luvor som har tunnare nät som går att se igenom ordentligt, så jag kan se min häst och han kan se mig. Tyvärr verkar det bara bara shires som har ordentliga sådana luvor. De som finns på Hööks har nät som en stor påse, jag vill ha det stelt och formsytt. Har inte hittat svart nät på andra luvor.

32361049.jpg

Om du inte såg mitt inlägg, Boett har.

Tack för tipset, det hade jag såklart missat. :p Får försöka ta mig tid att köra till en återförsäljare och se hur deras huvor ser ut IRL, bilderna på nätet ser helt okej ut.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet av UV-benskydd till häst och kan rekommendera? Jag har en häst med höga vita strumpor som lätt blir solbränd...
Svar
5
· Visningar
406
Senast: hamilton1
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
291
Utrustning Har någon tips på mjuka ridkängor? Gärna i läder. Mina fötter är tyvärr superkänsliga och jag får lätt skavsår eller ont, alltså är...
Svar
0
· Visningar
141
Senast: NilHe
·
Kropp & Själ I sommar verkar jag bli ensam med semester här hemma. Jag har egentligen inga problem med att vara hemma, har hur många projekt som...
Svar
18
· Visningar
652
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka