Dålig aptit

plantan99

Trådstartare
Hej! Jag har en valp på 5,5 månad han är en blandning mellan cavalier king Charles och biewer terrier. I början när vi hade hämtat honom åt han väldigt bra i ca 1 månad. Men sakta med säkert äter han bara mindre och mindre. I nuläget kan det gå 1-3 dagar innan han äter en portion.. vi har varit hos veterinär för det här och de rekommenderade oss att byta till ett veterinärfoder för valp vilket vi har gjort. Det fodret tyckte han om i början men sen blev det likadant igen..

vi går på kurs en gång i veckan vilket gör att jag tränar en del med godis på dagarna men skulle inte säga att det är så mycket att det ersätter hans foder..

någon som har bra tips och trix på hur man kan få honom att äta mer?
 
Hej! Jag har en valp på 5,5 månad han är en blandning mellan cavalier king Charles och biewer terrier. I början när vi hade hämtat honom åt han väldigt bra i ca 1 månad. Men sakta med säkert äter han bara mindre och mindre. I nuläget kan det gå 1-3 dagar innan han äter en portion.. vi har varit hos veterinär för det här och de rekommenderade oss att byta till ett veterinärfoder för valp vilket vi har gjort. Det fodret tyckte han om i början men sen blev det likadant igen..

vi går på kurs en gång i veckan vilket gör att jag tränar en del med godis på dagarna men skulle inte säga att det är så mycket att det ersätter hans foder..

någon som har bra tips och trix på hur man kan få honom att äta mer?
Ge den mesta av maten som träningsbelöning eller i lek. Växla mellan flera foder. Min anorektiker åt rc exigent bäst:cautious:
 
Ge den mesta av maten som träningsbelöning eller i lek. Växla mellan flera foder. Min anorektiker åt rc exigent bäst:cautious:

går inte att använda till träning då han inte blir alls motiverad..har hört väldigt olika kring att växla foder ofta han har även en ganska känslig mage.
 
OK då är det värre. Min har stålmage.

Många använder blodpulver på maten. Löns att prova.

ja har också funderat på att prova blodprover men är rädd för att det blir en ond cirkel där man aldrig kan sluta smaksätta maten osv så han tycker om den och att man måste lägga till mer och mer..
 
ja har också funderat på att prova blodprover men är rädd för att det blir en ond cirkel där man aldrig kan sluta smaksätta maten osv så han tycker om den och att man måste lägga till mer och mer..
Jag hade inte stressat över det. Är hunden väldigt mager? Eller växer den som den ska? I såna fall hade jag fortsatt som vanligt
 
Vanligt att valpar äter sämre när de inte längre har konkurrens av syskon och när tandömsningen börjar. Att byta foder är oftast inte en långsiktig lösning. Jag skulle passa mig för att byta foder för ofta, en lite känslig mage blir ofta ännu känsligare av det.. Och att blanda i massa gott kan bli en ond cirkel.

Träna i valpen lite mat under jämna mellanrum under dagen, enkla grejer som typ sitt då inte valpen behöver vara jätteengagerad. Spara det goda godiset till svårare/nya grejer. Att varva mellan godisbit och matbit kan också vara ett alternativ. Huvudsaken den får i sig lite mat och inte bara godis.

Äter den maten om du kastar ut ett sök? Eller om du gömmer maten i aktiveringsleksak/toarulle? Så att den får jobba för maten.

Så länge valpen får i sig lite mat jämnt fördelat under dagen och inte är mager eller dålig på något vis så skulle jag inte vara orolig. Det är inte jättebra att magen är tom längre perioder, men den måste inte nödvändigtvis äta portioner ur en skål.
 
Vanligt att valpar äter sämre när de inte längre har konkurrens av syskon och när tandömsningen börjar. Att byta foder är oftast inte en långsiktig lösning. Jag skulle passa mig för att byta foder för ofta, en lite känslig mage blir ofta ännu känsligare av det.. Och att blanda i massa gott kan bli en ond cirkel.

Träna i valpen lite mat under jämna mellanrum under dagen, enkla grejer som typ sitt då inte valpen behöver vara jätteengagerad. Spara det goda godiset till svårare/nya grejer. Att varva mellan godisbit och matbit kan också vara ett alternativ. Huvudsaken den får i sig lite mat och inte bara godis.

Äter den maten om du kastar ut ett sök? Eller om du gömmer maten i aktiveringsleksak/toarulle? Så att den får jobba för maten.

Så länge valpen får i sig lite mat jämnt fördelat under dagen och inte är mager eller dålig på något vis så skulle jag inte vara orolig. Det är inte jättebra att magen är tom längre perioder, men den måste inte nödvändigtvis äta portioner ur en skål.
I vissa fall är det nödvändigt att ge det hunden äter bara den äter. Men om hunden är i okej hull skulle jag inte stressa.
 
Min papillonhane, 9 månader, är inte speciellt intresserad av mat. Har inte varit så länge jag haft honom.

Jag köpte probiotika på apoteket för att utesluta magbesvär. Det hjälpte en del.

I övrigt handmatar jag färskfodret (mush) med gaffel och torrfodret genom att leka med bitarna. Jag slänger dem längs golvet så han får jaga och fånga. Han äter en del om jag lägger ut dem i rad, som ett pärlband, på mattan. Det är få dagar han äter frivilligtr utan hjälp. men han är fin i hullet och glad.

Han är/har varit reaktiv och skällig. En del har mildrats när jag började ge probiotikan. Och aptiten blev aningens bättre.
 
Tack för alla tips!

i början funkade det bra att använda olika leksaker där han fick jobba för maten men han tröttnade även på det samma när jag kör sök..

Han är väldigt hårig så svårt att säga hur han är i hullet. Vet inte hur valår brukar vara generellt men man känner revbenen tydligt på honom.

han verkar må bra annars leker, sover osv.
Kanske bara bör fortsätta ha is i magen och hoppas han blir bättre när han har tappar alla tänder (har tappat mer än hälften vad jag kan se). Han verkar dock inte vara så påverkade av tänkarens i övrigt då han tuggar hårda ben osv.

någon annan med erfarenhet av probiotika?
 
Hur ofta ger du mat ? En valp i den åldern ger jag mat morgon och kväll - för oftast fr den lite träningsgodis, något tugg mm på dagen och hinner inte bli hungrig :)
 
Hur ofta ger du mat ? En valp i den åldern ger jag mat morgon och kväll - för oftast fr den lite träningsgodis, något tugg mm på dagen och hinner inte bli hungrig :)
Min som jag misstänkt magkatarr på - han får mat i små portioner många gånger under dagen.
I grunden tre gånger men jag matar i honom någr små mål några gånger till. Speciellt på kvällen ger (matar) jag en liten mängd torrfoder.

Min tränare har också tipsat att vissa hundar mår bra av ett mariekex på kvällen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 615
Senast: Bison
·
Övr. Hund Har i nuläget större raser, men de är alla i, eller närmar sig, pensionsåldern och jag är så sugen på en mindre ras. En mer...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 808
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
4 982
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 361

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp