Dålig galopp

fejko

Trådstartare
Min sexåring har problem med att korta galoppen i högervarvet. Det har blivit extra aktuellt nu eftersom jag är skadad och inte kan rida själv så jag står på marken när en duktig ryttare rider henne. När han kortar upp henne i högervarvet går hon i fyrtaktsgalopp och ser för bedrövlig ut. Länger hon galoppen ser det bättre ut. Jag är lite rädd att det är något fel på henne, eller så är hon bara svag. Någon som har något att säga?
 
Om hon inte är halt eller på annat sett synligt skadad, ta ut en massör och/eller equiterapeupt som kan titta på henne.
Korta/spända muskler kan ställa till med mycket när det gäller rörelsestörningar.
 
Jag hade ute en equiterapeut i fredags, som åtgärdade en scolios (böj) på ryggraden (vid korset) på min häst. Jag trodde att det var en ny skada som hittades men när jag red hästen dagen efter så var det en helt ny häst att rida!!! Han var helt plötsligt liksidig, lika lätt att böja åt båda håll, och ingen fyrtaktig galopp som jag har haft problem med tidigare.

Vilken lycka!!!

Jag rekommenderar alla som har minsta misstanke om att något är fel tar ut en Equiterapeut för kontroll. Man ångrar sig inte.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 177
Senast: Ridinglady
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 519
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 429
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 772
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp