Dålig hästhantering

A

Arapaloosa

Hmm har varit i kontakt med ett antal uppfödare (mindre skala) på jakt efter ett trevlig arabsto. Och jag blir väldigt förvånad på hur stor koll dessa människor inte har på sina hästar. Ohanterade 1-2 åringar (ej lösdrift) dåliga hovar visserligen i fint hull men det är ju sommar och gräs i hagar. Har själv haft unghäst förut och henne kunde man göra det mesta med. Leda i grimma, verka, vaccinera men detta verkar främmande för dessa människor jag har varit i kontakt med. Hmm har funderat en hel del på detta och efter också ha varit i kontakt med andra uppfödare verkar detta vara lite speciellt när det gäller araber. Rätta mig om jag har fel :bow:
Har själv en arab och hon är ibland det coolaste som finns :cool:.

//Elisabeth
 
Ja, det är beklagligt att vissa uppfödare (stora som små) har dåligt hanterade unghästar (och även äldre).

Du kanske har varit i kontakt med "fel" uppfödare? Du får gärna kontakta mig, privat, så kan jag rekommendera en och annan uppfödare som "sköter sig".
 
Dåliga hovar skall man förstås aldrig acceptera.

Däremot anser jag inte att det nödvändigtvis är dåligt att 1-2-åringar inte är hanterade. Jag köpte själv en islandshäst som var 4 år och hade gått på lösdrift utan hantering till 3 års ålder, då han togs in och tränades i några veckor (hantering + longering), och sedan släpptes ut igen fram tills jag alltså köpte honom när han var 4.

Jag har aldrig varit med om en mer lätthanterad och samarbetsvillig häst! Han var en barnlek att rida in...

Denna typ av hantering är mycket vanlig när det gäller islandshästar - man hanterar fölet i samband med avvänjning och lär det att acceptera hovvård m.m., men sedan gör man inget mer förrän hästen är 3-4 år (förutom avmaska, verka, kolla hull och tänder osv., men alltså ingen "hanteringsträning").

Däremot får ju islandshästar som regel gå på lösdrift med många hästar i varierande åldrar, lära sig "hästspråk" och lära sig acceptera en ledare. Det tror jag är väl så viktigt för den framtida inridningen som att bli mycket hanterad av människor.
 
Det var därför jag skrev (inte lösdrift) :smirk:
Är själv en stor förespråkare för lösdrift. :bump: Men dom hästarna kollas ju också. Verkas, vaccineras, maskas, visiteras regelbundet. Och det är isåfall att föredra att unghästen har gått på lösdrift för där vet man vad man får.

//E
 
Det finns nog gott om uppfödare (av alla raser), som inte hanterar sina 1-2-åringar speciellt mycket. Jag anser inte heller att det behöver vara fel, eller innebära framtida problem, under förutsättning att hästen i övrigt fått en god omvårdnad. Särskilt viktigt är att en unghäst fått möjlighet till rörelse i stora hagar tillsammans med kompisar. Hellre ohanterad än dåligt hanterad, för min del.
 
har man 100 hästar kan man inte ta och hantera alla 1 timme om dagen vilket skulle bli 100 timmar om dygnet vilket inte finns=)
Utan när man köper från en uppfödare får man en totalt ohanterad häst förutom vid verkning och avmaskningar till och från sommarhagen/lösdriften i stort sätt!

Dom är inte borstade eller trimmade utan ser oftast ut som små spöken innan man får hem den och får tvätta och klippa man och svans=)
Men dom som bara har en 10 tals hästar bör klara av att iaf hinna med att borsta och ställa upp unghästarna på gången=)
 
Om man inte har tid med så många hästar så ska man ta hjälp av nån/några.

Om man inte kan det ska man inte ha hästar, alla unghästar förtjänar att få en bra grund från början.
 
Jag är ledsen att behöva säga det, men det är inte isolerat till arabuppfödning. Utan det förekommer iaf inom halvblodssidan med. Overkade hovar (någonsin) på åringar, går inte lyfta fötter mer än 3 sekunder. Däremot brukar de vara grimvana och gå att leda hjälpligt. Dåligt skött avmaskning, standardtillskottsfodring (som blir för mkt för vissa, för lite för andra och lagom för en liten grupp). För hög konkurrans om foder på lösdrifter osv.

Och som du säger, är mest hos de små "hobbyuppfödarna" som har 2 - 3 ston i avel man ser det =/
 
och den bra början får dom med rätt foder, regelbunden hovslageri, kontinuerlig vaccinering/maskning och fri att röra sig som dom vill.

Att dom kan gå från punkt A till B och att dom är vanan att sitta fast.

Att ettåringarna sen ser ut som "små spöken" har inget med deras hälsa att göra.
En unghäst som får gå ut och in även i värsta vargavinter ser knappast utställningsbar på nån fisförnäm utställning till våren.
Men hellre än oborstad häst med bra skelett än tvärsom.

Allt för ofta får man se ettåringar som ser ut som tvååringar.
Bortdaltade i en halvmeter halm i en box på tre gånger tre.
Men dubbla vintertäcken och fel utfodring.
Upprätad i samtliga kotor, smällfet, dålig kondition och gallig runt om. Men visst, blank och fin och klinisk ren...

AM
 
Jag har 3 gånger hämtat häst direkt från lösdrift. 1a och 2a gången fick jag helt underbara hästar som var så helt rätt uppfostrade och hur enkla som helst att rida in. Dom accepterade allt men gjorde och visade. Men det var -85 och -91. -99 hämtade jag den senaste. Det var inte lyckat. Den hästen var rädd för precis allt. Det tog mer än 2 år innan han gick med på att lyfta fötterna och leda honom. Men konstigt nog reagerade han inte det minsta för sadel eller träns. Inte ens när han fick ryttare på ryggen. Men försök inte röra vid honom.... Don 2 första hästarna gick på etablerade lösdrifter med regelbunden tillsyn och hantering. Den sista gick hos en uppfödare med 100 tals hästar. Jag skulle gärna köpa häst som gått på lösdrift, men jag skulle först kolla upp hur lösdriftsrutinerna fungerade. Det är min erfarenhet.
 
fast om det tog 2 år att få fason på en ettåring så var det nog inte enbart uppfödarens fel utan även en väldigt vek häst.

Han skulle nog hemma ha kallats för fjompig.

Men därav försvarar jag inte hästuppfödaren för det.

AM
 
Jaaa, tycker att lösdrift är ett utmärkt sätt att han hästar, inte bara unghästar utan alla åldrar.

Det jag menar är att det är inte sjyst mot hästen att göra som många gör dvs. släpper sina hästar på lösdrift för att några år senare ta in dom och börja ställa en massa krav.
 

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 707
Senast: skuggi
·
Hästvård Jag vill verkligen inte hänga ut någon, därför väljer jag att skapa ett helt nytt nick, utan koppling till vart jag befinner mig...
Svar
18
· Visningar
2 577
Senast: axel
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 309
Senast: Fille
·
V
Hästvård Jag har en Islandshäst, en i vanliga fall frisk och kry pålle på 7 år. Har nu haft honom i ett halvår och allt har gått enligt planerna...
Svar
11
· Visningar
1 387
Senast: Vicksan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp