Dålig i magen

Tossa90

Trådstartare
Min häst har under en längre tid varit dålig i magen. Han verkar vara en känslig kille. Märkte en klar försämring när ja har gav ett mer rent mineraltillskott å slutade snabbt å då blev han lite bättre igen.

Har prövat å ge vital probihorse å kisel bionit från greenfoot som vissa säger e bra mot hästar med dålig mage, men ingen skillnad märktes.

i vintras prövade ja å bara ge hö å mkt hö, magen blev bättre, inte helt bra, men han är en lättfödd häst som inte kan få för mkt mat.

han har under ett par veckor bara fått hö igen plus de lilla gräs han äter i hagen å han blev först lite bättre i magen. men nu dock när de börjar blir kallare ute å mkt dagg i gräset så han återigen blivit sämre igen.


skulle behöva tips om det finns något man kan ge honom som e bra mot magar. gärna något som hästar gärna äter som det är 🙈.
 
Min häst har under en längre tid varit dålig i magen. Han verkar vara en känslig kille. Märkte en klar försämring när ja har gav ett mer rent mineraltillskott å slutade snabbt å då blev han lite bättre igen.

Har prövat å ge vital probihorse å kisel bionit från greenfoot som vissa säger e bra mot hästar med dålig mage, men ingen skillnad märktes.

i vintras prövade ja å bara ge hö å mkt hö, magen blev bättre, inte helt bra, men han är en lättfödd häst som inte kan få för mkt mat.

han har under ett par veckor bara fått hö igen plus de lilla gräs han äter i hagen å han blev först lite bättre i magen. men nu dock när de börjar blir kallare ute å mkt dagg i gräset så han återigen blivit sämre igen.


skulle behöva tips om det finns något man kan ge honom som e bra mot magar. gärna något som hästar gärna äter som det är 🙈.
Har du provat att ge bakjäst? Sen allmänt för en bra hästmage är att se till att hästen får i sig tillräckligt med fibrer, vilket jag tror är anledningen till att du upplever en förbättring när du ger hö.
 
Har du någon analys på ditt hö? Om inte så se till att skaffa det och kolla hur hög fiberhalten är. För lite fiber ger magproblem. Endel hästar är känsliga för vissa gräs vilket oavsett hur bra allt annat är ger dem problem. En av mina tål inte klöver. På rot i liten mängd går bra men större mängder ger ofelbart problem så hö helt utan klöver är ett måste.
Fodringsintervaller spelar också in och det är tiden hästen står helt utan foder som är viktig. Mer än sex timmar utan foder ger lätt magproblem. Ett aber för alla oss med lättfödda hästar såklart! Endel kan ges mindre mängder halm och sly men halm innehåller också energi, runt 5 mj/kg så fri tillgång kan snabbt ge övervikt. Sly innehåller också energi, hur mycket beror på träslag men både halm och sly tar längre tid att äta och kan därför vara ett sätt att öka ättiden.

Slutligen, när du har koll på ättid, tid utan foder, på fibrer, på parasitbördan (och gärna en tandkoll också!) så ge hästen yea-sacc. Det innehåller de bakterierna hästen behöver ha i sin tarm för att fodret ska processas korrekt och är det enda magmedel som faktiskt har visat sig effektivt i forskningsstudier för även om din häst nu får alla förutsättningar för att tarmen ska fungera bra så kan gamla problem ligga och skavlpa och göra att hästens mage och tarm ändå för all framtid kommer vara känslig. Yea-sacc är ett grövre pulver som de flesta hästar anser är smakligt. Blandas med fördel med lite betfor. Yea-sacc kan du behöva ge alltid och du kan behöva dubbla eller trippla dosen inför påfrestningar som foderbyte, stress vid tävling eller veterinärbesök och vid avmaskningar. Yea-sacc finns att köpa i storsäck, 25 kg för ca 700 kr så när du vet att din häst äter det så köp det istället för den till häst som har ett kilopris på flera hundra kronor. Det är alltså exakt samma innehåll, bara utsidan som skiljer.
 
Jag brukar lägga till lite halm utöver hösilaget om hästen blir dålig i magen eller som förebyggande vid tex foderbyten. Det brukar hjälpa, antar att det är pga extra fibrer.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
586
Senast: lillan222
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
986
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 284
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 891
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp