Dålig kontakt med ridskolan

Ja, det är trist. Tack för din uppmuntran. Det känns som att de har lite svårt att relatera till hur det är att vara där för första gången utan att känna någon eller veta något.

Men nu har jag haft min andra lektion. Fick hjälp att sadla och tränsa själv den här gången så nästa gång kan jag kanske göra det själv (om de låter mig). Lektionen var bra annars, jag lärde mig lite mer om hur jag kan/ska använda benen/skänklarna. Tränade på trav och balans ganska mycket. Jag har en tendens att luta mig framåt i trav samt studsa ner lite för hårt i sadeln. Till viss del tror jag det beror på att jag inte är tillräckligt stark i benen.

Jaja. Jag kan kanske skriva mer om själva ridningen i någon annan tråd. Jag tror nog mina problem i kontakten med ridskolan håller på att ge sig, vad de än berodde på. Tack för allt uppmuntran.

Skönt att det verkar bli bättre, många killar som börjar rida som vuxna blir jättetaggade och tycker det är skitkul. Ett tips med lättridningen är att tänka att du ska skjuta fram höften lite när du reser dig upp och att inte resa dig för högt från sadeln. Och att du inte klämmer dig fast med benen. Lycka till och välkommen till hästvärlden :)
 
Ja, det är trist. Tack för din uppmuntran. Det känns som att de har lite svårt att relatera till hur det är att vara där för första gången utan att känna någon eller veta något.

Men nu har jag haft min andra lektion. Fick hjälp att sadla och tränsa själv den här gången så nästa gång kan jag kanske göra det själv (om de låter mig). Lektionen var bra annars, jag lärde mig lite mer om hur jag kan/ska använda benen/skänklarna. Tränade på trav och balans ganska mycket. Jag har en tendens att luta mig framåt i trav samt studsa ner lite för hårt i sadeln. Till viss del tror jag det beror på att jag inte är tillräckligt stark i benen.

Jaja. Jag kan kanske skriva mer om själva ridningen i någon annan tråd. Jag tror nog mina problem i kontakten med ridskolan håller på att ge sig, vad de än berodde på. Tack för allt uppmuntran.

Det är nog inte benstyrkan som brister (titta på proffsryttare, de har ben som spaghetti) utan snarare balans och bålstyrka. Ridning kräver ganska mycket bålstyrka, annars orkar man inte hålla överkroppen rak och balanserad när hästen rör sig.
 
Skönt att det verkar bli bättre, många killar som börjar rida som vuxna blir jättetaggade och tycker det är skitkul. Ett tips med lättridningen är att tänka att du ska skjuta fram höften lite när du reser dig upp och att inte resa dig för högt från sadeln. Och att du inte klämmer dig fast med benen. Lycka till och välkommen till hästvärlden :)
Tack :) Jag ska försöka ta till mig det där med att skjuta fram höften.

Det är nog inte benstyrkan som brister (titta på proffsryttare, de har ben som spaghetti) utan snarare balans och bålstyrka. Ridning kräver ganska mycket bålstyrka, annars orkar man inte hålla överkroppen rak och balanserad när hästen rör sig.
Jag som just körde _det_ benpasset i gymmet :) Då får jag satsa lite mer på mage och rygg i fortsättningen. Fast ryggen är jag redan ganska stark i.

Jag fick göra en övning där jag travade över tre bommar ståendes, det hade jag skitsvårt för. Jag satte händerna mot sadeln för stöd och balans. Men det intressanta var att min instruktör sa att jag var mycket mjukare i lättridningen efter bommarna.
 
Vad roligt att du hittat till ridsporten @Entusiast Tyvärr tror jag inte det är så ovanligt att ridskolor inte sätter kundvård främst alltid, det är synd men nu verkar det ju ha löst sig för dig iallafall! Håller med @Mabuse om att det är mycket bålstyrka som krävs i ridningen sen är ju en vältränad kropp förövrigt till hjälp också i ridningen. Jag hoppas du får ett långt och givande liv inom hästsporten vad du än vill göra i framtiden med dressyr, hopp eller uteritter, det är en härlig sport där man aldrig blir fullärd.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 066
Senast: Zpunk
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
743
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 260
Senast: ako
·
  • Artikel
Dagbok Jätte konstig rubrik jag vet. För någon vecka sedan sa jag upp kontakten med min storebror efter ett jätte bråk via telefon. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 080
Senast: et_flickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp