Dålig mor....

Jettan

Trådstartare
Jag har en underbar dotter på 2 år, jag älskar henne mest av allt i hela världen och vill vara vid hennes sida så länge som möjligt. Då till problemet... Jag röker. Jag känner mig usel och misslyckad och äcklig som håller på och röker när jag har barn!!!
När jag fick veta att jag var gravid med min dotter slutade jag röka. Varje gång jag tände en cigg och tog ett bloss, fick jag så otroligt dåligt samvete att det bara inte gick att röka. :bow:
När dottern kom till världen fick jag förlossningsdepression och halkade snabbt tillbaka igen....:( Jag vill så gärna vara en sådan där förälder som inte röker, jag vill ju vara en bra förebild för mitt barn, men jag kan bara inte sluta! Jag har införskaffat alla möjliga sluta-röka produkter, läst massor av artiklar om hur man slutar osv. men jag kan bara inte sluta! Är jag ensam om detta problem, och framför allt, hur ska jag lyckas sluta??? Börjar tro att bli gravid igen är enda alternativet... och då jag hade det ganska jobbigt förra gången är jag nog inte så sugen på det... Visst är det mysigt med bebisar och kanske min dotter skulle bli glad om hon fick ett syskon, men skaffa barn bara för att jag ska lyckas sluta röka??? Jag kämpar verkligen och vill vara den bästa mor jag kan vara för min dotter och det kan jag ju inte påstå att jag är när jag förpestar livet med rök... Snälla hjälp mig!!!
 
Sv: Dålig mor....

Nu tror jag inte att du är en dålig mamma i det stora hela bara för att du röker...


Däremot kan du söka i senior forumet. Där finns det nog en hel del sluta röka trådar magasinerade.

Lycka till!
 
Sv: Dålig mor....

Att du röker innebär inte per automatik att du är en dålig mamma, men om du mår dåligt av att röka, så ska du sluta för din egen skull och inget annat.
 
Sv: Dålig mor....

Du är visst ingen dålig mor men att röka i närheten av sitt barn är väl inte så lyckat. Jag kommer ihåg hur det var att krama min mamma som alltid luktade rök...... Nej, var en god förebild och sluta röka både för hennes skull och din egen. Det går bara man vill. Jag vet för jag har gjort det. Bestämde ett datum och slutade. Har inte rökt ett bloss sedan dess. (nu ca 10 år sedan)
 
Sv: Dålig mor....

Stopp stopp stopp.

Du är inte en dålig mor bara för att du röker. Att du är rökare är en egenskap bland många, och det är helheten som räknas. Dessutom utgår jag ifrån att du inte står och blåser rök rakt i nyllet på flickan. Eller hur? ;)

Som de övriga säger, försök gärna sluta röka men gör det för din egen skull. Och gör det på ett sätt som du klarar av. Vården har ju mycket hjälp att erbjuda, t ex på vårdcentralerna.
 
Sv: Dålig mor....

Jag har en underbar dotter på 2 år, jag älskar henne mest av allt i hela världen och vill vara vid hennes sida så länge som möjligt. Då till problemet... Jag röker. Jag känner mig usel och misslyckad och äcklig som håller på och röker när jag har barn!!!
När jag fick veta att jag var gravid med min dotter slutade jag röka. Varje gång jag tände en cigg och tog ett bloss, fick jag så otroligt dåligt samvete att det bara inte gick att röka. :bow:
När dottern kom till världen fick jag förlossningsdepression och halkade snabbt tillbaka igen....:( Jag vill så gärna vara en sådan där förälder som inte röker, jag vill ju vara en bra förebild för mitt barn, men jag kan bara inte sluta! Jag har införskaffat alla möjliga sluta-röka produkter, läst massor av artiklar om hur man slutar osv. men jag kan bara inte sluta! Är jag ensam om detta problem, och framför allt, hur ska jag lyckas sluta??? Börjar tro att bli gravid igen är enda alternativet... och då jag hade det ganska jobbigt förra gången är jag nog inte så sugen på det... Visst är det mysigt med bebisar och kanske min dotter skulle bli glad om hon fick ett syskon, men skaffa barn bara för att jag ska lyckas sluta röka??? Jag kämpar verkligen och vill vara den bästa mor jag kan vara för min dotter och det kan jag ju inte påstå att jag är när jag förpestar livet med rök... Snälla hjälp mig!!!

Men snälla vännen, du är inte en dålig mamma för att du röker! Intala inte dig själv att du är det, för då ljuger du för dig själv. Du är den bästa mamman för din dotter! Precis som att jag är den bästa mamman för min son osv.

Jag vet hur svårt det är. Jag håller på att sluta. Jag föll tillbaka förra lördan då vi hade barnvakt och åkte till Danmark. Men efter dess har jag inte rökt. Jag är så sugen, men jag vill inte.

Peppa dig själv dagligen!

Jag KAN det här!
Be om råd och hjälp!

Du klarar det är och du är inte ensam.
:bump:
 
Sv: Dålig mor....

Men hallå ! Jag röker, och jag är verkligen ingen dålig morsa på något vis. Jag röker endast på balkongen och då med dörren stängd. När jag är klar tvättar jag händerna och jag går absolut inte fram till min dotter det första jag gör när jag rökt klart...dvs om hon nu inte är i skriande behov av detta, bara för hon inte ska få ångorna i sig. MEN för den skull är jag inte dålig morsa. Jag är mänsklig, jag kan fela. Varför är det så egentligen ? Man får fela på allt annat UTOM föräldraskapet ?! När man är förälder får man INTE göra misstag eller fela tydligen...man ska klara ALLT och vara PERFEKT...och ingen normal funtad människa är/gör det. Ingen är perfekt eller ofelbar.

Ang sluta röka. Du kan INTE ersätta ett missbruk med ett annat. Med detta menar jag, du kan inte ta bort rökningen och ersätta detta med hjälpmedel i form av samma sak..nikotin.

Har du läst denna bok ?
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197449105&s=1
 
Sv: Dålig mor....

Du slösar bort småbarnsåren med din dotter om du går runt och känner skam/skuld! Jag tycker du ska göra så här:

Antingen bestämmer du dig för att sluta röka helt. Prova någon annan metod. Jag tror att det blir lättare om man tar reda på anledningen till att man är beroende av en last. Jag lyckades sluta snusa med Dr Phils bok (men sen började jag igen...).

Eller så bestämmer du dig för att du faktiskt är rökare, och vidtar alla åtgärder för att minska de negativa effekterna för din dotter (t ex bara röka utomhus, tvätta händerna efteråt, begränsa antalet cigg o s v).

Jag är snusare. Jag snusade inte under mina graviditeter, men sen, när jag inte längre hade någon som växte inuti mig, var det skitsvårt att stå emot. Jag har dock satt upp strikta regler för mig själv angående mitt snusande. Jag får bara snusa på kvällen när barnen gått och lagt sig (efter sista amningen, så det mesta nikotinet försvunnit när det är dags att amma igen), och jag ska ha en helt snusfri dag ett par gånger i månaden.

Emellanåt känner jag oxå som du, men det är ju helt värdelöst! Då mår jag bara dåligt och blir en sämre mamma på många plan, som likt förbannat fortsätter snusa.
 
Sv: Dålig mor....

Klart du inte är en dålig mor så röker.
Jag hade rökt sen jag var 14 år tills jag var 20 då jag insåg att jag var gravid. Jag slutade tvärt. Kände inget alls sug efter det heller. När hon föddes så rökte jag inget alls tills hon var 1 år då jag började jobba. Det började med att jag rökte på jobbet och sen hemma sen var det kört. Men försökte trappa ner. Sen så var det en jobbig period. FDet tog slut med dotters far, uppsagt på jobbet pga arbetsbrist, bodde 28 mil hemmefrån.
Jag flyttade till en annan stad. Efter några år så flyttade jag hem. Mådde väldigt bra och bara slutade att röka. När jag vaknad en dag så kände jag inget sug efter det längre. Jag bara slutade.

Idag känenr jag fortfarande inget sug efter det. Mår prima. Men när jag får rök på mig så mår jag illa och har svårt att andas. Dörför undvikert jag det óch dom som känenr mig försöker inte röka bredvid mig.

Jag rökte nog bara för jag mådde dåligt. När jag började må bra igen så känner jag inget sug.

Du är som sagt ingendålig mamma för det. Men förstår att du känner så för det gjorde jag med. Du klarar mer än vad du tror. Ge inte upp.

Mvh
 
Sv: Dålig mor....

Tack för alla svar!
Jo, jag vet väl att jag egentligen inte är en dålig mamma, bara för att jag röker, men nu förtiden vet man ju om allt som är farligt med röken, det värsta var väl när min lilla älskling fick förskyldningsastma och vi fick vara på akuten i nästan ett dygn innan det släppte... Väldigt otäckt när dom inte kan andas!!!:eek:
Och vad orsakar astma??? Jo, RÖKNING!!!
Jag gör ju förstås mitt bästa för att undvika att utsätta dottern för rök, röker ute, röker nästan inte alls i hennes närhet, osv.
Jag har ju lyckats sluta en gång och märkte ju då verkligen de positiva aspekterna av att sluta, man blev piggare, friskare, fick bättre lyster i huden osv.
Jag röker aldrig mer än 10 cig per dag, men jag lyckas inte sluta ändå! Jag är ju ingen stor-rökare, borde inte vara så svårt kan man tycka, men jag gör det bara inte!!!:mad:
Jag vet ju all fakta om hur farligt det är och hur bra jag mår om jag slutar och hur stolt jag kommer att känna mig om jag lyckas, men ändå!?!
Jag tycker liksom om att röka, fast jag hatar mig själv för det....:(
Det svåraste för mig är första perioden, tror att om jag bara kan komma över en månad, att jag skulle kunna greja det då, jag är ju envis som en åsna i allt annat ju!:grin:
 
Sv: Dålig mor....

Heter det inte infektionsastma ? Det får dom knappast av rökning utan av ett virus.
 
Sv: Dålig mor....

Jag känner så väl igen mej, jag är också envis som en åsna men lyckades inte ens sluta när jag var gravid. Jag hade konstant dåligt samvete för det. När jag födde Sam låg jag inne i 5 dagar och såg det som en chans att sluta. När jag kom hem var min mamma där (hon tror att jag slutade för 5 år sen) och sen hade jag så mycket att göra. När jag väl hade kommit över den där första tröskeln så hade jag ju slutat. Då började den andra jobbiga delen, att fortsätta sluta! Det är sketasvårt! Men jag försöker numera att bara blåsa bort tanken fort igen. Har inte rökt sen januari nu.

Du kan gott ha dåligt samvete för dej själv (så att du fortsätter vilja sluta), men dålig morsa blir du inte för att du röker.
 
Sv: Dålig mor....

Jag känner så väl igen mej, jag är också envis som en åsna men lyckades inte ens sluta när jag var gravid. Jag hade konstant dåligt samvete för det. När jag födde Sam låg jag inne i 5 dagar och såg det som en chans att sluta. När jag kom hem var min mamma där (hon tror att jag slutade för 5 år sen) och sen hade jag så mycket att göra. När jag väl hade kommit över den där första tröskeln så hade jag ju slutat. Då började den andra jobbiga delen, att fortsätta sluta! Det är sketasvårt! Men jag försöker numera att bara blåsa bort tanken fort igen. Har inte rökt sen januari nu.

Du kan gott ha dåligt samvete för dej själv (så att du fortsätter vilja sluta), men dålig morsa blir du inte för att du röker.

Ja, det kan jag nog ha....:D En helt annan fråga... Hur fick du in bild på dej och din häst när du lämnar inlägg???:p
 
Sv: Dålig mor....

Förkylningsastma har andra orsaker än att mamman röker.

Min yngsta har förkylningsastma och det beror enligt läkare på infektion i kroppen och den kommer endast när hon är förkyld. Aldrig annars!
 
Sv: Dålig mor....

Du kan allt du vill! Du är inte en dålig mamma för att du röker, det måste du förstå. Det här med astma, vet du om att astma även kan komma sig av att man städar för mycket och använder för mycket rengöringsmedel? Så är det i alla fall. Ingenting är bra i för stora doser. Jag tror att det är svårt att sluta röka pga dåligt samvete. Man behöver en bättre drivkraft än det. Att ha som utgångsläge att man känner sig dålig är nog inte det bästa. Försök hitta ett annat sätt och sluta klanka ner på dig själv!

Kanske kan du börja med att samla fimpar i vatten lagda i en burk med lock? Ta som vana att lukta i burken varje morgon det första du gör, sen varje gång du är röksugen och varje gång du tänder en cigarett. Det luktar inte gott kan jag lova. Försök att ersätta rökningen med något annat också, t.ex en promenad, att ringa en kompis, äta morotsstavar osv. Lycka till med ditt nya rökfria liv!
 
Sv: Dålig mor....

Men hallå ! Jag röker, och jag är verkligen ingen dålig morsa på något vis. Jag röker endast på balkongen och då med dörren stängd. När jag är klar tvättar jag händerna och jag går absolut inte fram till min dotter det första jag gör när jag rökt klart...dvs om hon nu inte är i skriande behov av detta, bara för hon inte ska få ångorna i sig. MEN för den skull är jag inte dålig morsa. Jag är mänsklig, jag kan fela. Varför är det så egentligen ? Man får fela på allt annat UTOM föräldraskapet ?! När man är förälder får man INTE göra misstag eller fela tydligen...man ska klara ALLT och vara PERFEKT...och ingen normal funtad människa är/gör det. Ingen är perfekt eller ofelbar.

Ang sluta röka. Du kan INTE ersätta ett missbruk med ett annat. Med detta menar jag, du kan inte ta bort rökningen och ersätta detta med hjälpmedel i form av samma sak..nikotin.

Har du läst denna bok ?
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197449105&s=1


Det är tydligen en väldigt bra bok. Min chef som var storrökare slutade på en gång efter hon läst boken. Hon hade försökt några ggr förut.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 713
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 855
Senast: gulakatten
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 541
Senast: Blyger
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 642
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp