Dålig skötsel..

sverige har en av världens absolut bästa djurskyddslagar och system för att fånga upp vanvård av djur... inte för att bra inte kan bli bättre, men gläfs inte en massa om att sverige är kasst.
 
om detta är en av dom bästa så blir jag mörkrädd..Varför är det då så månag djur om far illa ut och sverige gör inget förens djuren nästintill är döda!???
 
inga men jag tycker endå om detta är BRA hästhållning vad har då inte andra länder???Där måste dom i prencip ALDRIG tas hand om .jo EFTER att dom är döda...

I sverige kan du skada månag djur SVÅT innan du tas ifrån dina djur.
Jag kan i prencip skaffamig en häst jag mockar 1 gång i veckan borstar 1 gång i månaden skor verkar 2 gånger om året. ställa in hästen i boxen den får ALDRIG komma därifrån.Men jag ger den mat och ser till den dagligen.Och ingen kan ta ifrån min hästen :mad:

Detta är i mina ögon GROV vanvård ÄVEN om hästen ser fin ut och får mat!!!!!
Hästar ska UT varje dag och jag vil ha en LAG omdetta att hästar MÅSTE ut MINST 7 timamr om dagen!!
 
Att inte använda täcke eller ha hästarna ute istället för på stall är helt enligt mina principer också! Jag tror att fler hästar blir sjuka av stallvistelse i usla stall än av att gå ute (som de är gjorda för). Däremot låter det hemskt att de är magra! Men; om hästarna tävlas så borde ju veterinär vid tävlingen reagera om de är så magra att det är kritiskt ur djurskyddssynpunkt. Då borde ju människan inte ens få vara med vid tävlingen tycker jag...

Hur har det gått med anmälan?
Om hästarna är sjukligt magra kan det säkert göras något, men i annat fall finns ingen lag som säger att hästar måste stå på stall eller ha täcke på sig. (tackolov)
 
Jag kan i prencip skaffamig en häst jag mockar 1 gång i veckan borstar 1 gång i månaden skor verkar 2 gånger om året. ställa in hästen i boxen den får ALDRIG komma därifrån.Men jag ger den mat och ser till den dagligen.Och ingen kan ta ifrån min hästen :mad:

Detta är i mina ögon GROV vanvård ÄVEN om hästen ser fin ut och får mat!!!!!
Hästar ska UT varje dag och jag vil ha en LAG omdetta att hästar MÅSTE ut MINST 7 timamr om dagen!!

Jag håller med! Vi har lagar om att hästar ska ha vissa mått på box/spilta, men ingen lag om utevistelse! Nu tycker ju dock den som började tråden att delar av katastrofen är just att hästarna INTE får stå i box o ha täcke.. en uppfattning jag inte delar.
Själv anser jag att en lag om utevistelse (FRITT i hage) borde tillkomma. Undantagsvis; vid veterinärintyg (om boxvila) eller vid kortare perioder (tex tävling över en helg) måste ju förstås boxvistelse vara okej, men det borde vara relativt lätt för övrigt..

För övrigt skulle knappast en häst som verkas bara två gånger om året inte anses vara vanvårdad. Med de hovar som lär bli så kan säkert djurskyddet komma ut och ha åsikter om saken. En häst med den vården lär inte vara "fin". Det är 100 ggr viktigare med regelbunden verkning än att rykta eller borsta hästen .....
 
Visst ska alla hästar ha tillgång till utevistelse, men hästar som tränas HÅRT ska väl ändå få komma in och vila i en box? Jag är inte den som tränar mina hästar tio intervaller och sedan släpper ut dem om det är 15 minusgrader, evttiga och så, det är djurplågeri anser jag, så lag på sju timmar kan jag inte hålla med om, men hästen är ett utedjur och ska få vistas så mycket som möjligt ute. Men det kommer i alla fall finnas folk som missbrukar detta, p.g.a platsbrist ställa hästarna i mindre än sjukhagar o.s.v, så den delen av djurhållningen får nog alla försöka ta sitt ansvar för.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 972
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 954
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 338
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 338
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp