Dålig ytterhand

Skillaklocka

Trådstartare
Hej, jag har lite problem med min ytterhand i ridningen. Jag liksom "tappar" kontakten till munnen och jag har svårt att hålla handen stadig. Vad ska jag tänka på för att fixa det? finns det någon bra övning som jag kan göra själv? :)
 
Hej, jag har lite problem med min ytterhand i ridningen. Jag liksom "tappar" kontakten till munnen och jag har svårt att hålla handen stadig. Vad ska jag tänka på för att fixa det? finns det någon bra övning som jag kan göra själv? :)


Håll en bit tagel från manen under ena fingret. Tänk på att varken släppa eller dra i manen. Det är ett sätt att hitta en punkt där handen ska vara.

Har hästen kort tagel kan du ha ett litet snöre att hålla i stället. Det är inte meningen att du ska bli hängande i man/snöre, utan tanken är för att förenkla för dig att hålla handen stilla genom att ange en tydlig plats.

Det är ett av de vanligaste problemen - att ryttare grejar med händerna. Handen ska vara stilla och följsam, utan glapp i tygeln. Pillandet ska bort.
 
Hej, jag har lite problem med min ytterhand i ridningen. Jag liksom "tappar" kontakten till munnen och jag har svårt att hålla handen stadig. Vad ska jag tänka på för att fixa det? finns det någon bra övning som jag kan göra själv? :)

Att du tappar kontakten med handen är i grunden att du inte har hästen på sitsen/skänkeln på yttersidan.

Rama in hästen med ytterskänkeln och sitsen ffa, och ang yttre handen så att den är stilla och låg.

Ta hjälp av en tränare också om du kan 😄
 
Hej, jag har lite problem med min ytterhand i ridningen. Jag liksom "tappar" kontakten till munnen och jag har svårt att hålla handen stadig. Vad ska jag tänka på för att fixa det? finns det någon bra övning som jag kan göra själv? :)
Jag hade problem med att jag blev låst, i min ena arm speciellt, var min och hästens svaga sida så var svårt att komma loss från det, men jag red mycket på enhands fattning med dåliga sidan fri från tyglarna men med korrekt handposition och tog ledande tygeltag med den och lirkade på bettet fast utan tygel såklart ^_^ blev lättare att hitta en mjuk och jämn kontakt i tyglarna när jag tog bort tyglarna och "slapp" bråka med hästen med den handen ett tag. Stretchade också mycket under ridpasset för att komma loss med överkroppen och bli mer följsam.

Blev mycket lättare att rida ut hästen mot dåliga sidan och få en jämn och ärlig kontakt med hästen när jag väl hoppade över tygeln bråket första kvarten och fokuserade på min position och att rida med resten av kroppen.
 
Jag tycker ofta att den här problematiken hänger på att man inte rider upp hästen till yttertygeln ihop med att man kanske öht inte riktigt vet vad man gör med sina händer.
Så att bli medveten om sin kropp och sina händer är grunden. Har man balans i sitsen och kan ha en oberoende hand? Vet man vad händerna gör? Vet man ens hur man rider upp hästen på yttertygeln? Och går det igenom?

Har man dålig balans och koordination: sitsträna!
Har man dålig kolla på händerna: testa rida enhändigt för att inse vad man egentligen gör med händerna. Mycket avslöjande och nyttigt!
Vet man rent teoretiskt hur man rider upp en häst till yttertygeln eller behöver man prata med sin tränare om hur och varför? Först då kan man ju veta om den är på yttertygeln och märka om det faktiskt går igenom.

Det sägs ofta att man som människa klarar av att förändra och hålla koll på ca 3 saker. Så det är bra att tänka på det. Välja 3 saker man/tränaren tycker man ska jobba med och fokusera på det tills det löses istället för att försöka förändra en massa olika saker och då inte riktigt klara av att hålla koll på alla och då inte utvecklas lika fort.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
413
Senast: Blyger
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 573
Senast: iNHALE
·
Ridning Hej! Jag är ny här så vet inte om det är rätt underkategori. Men till min fråga/mitt problem. Jag har otroligt dålig balans, jag...
Svar
7
· Visningar
536
Senast: Elo
·
Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
796
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp