Dåliga broddar, eller?

pinky

Trådstartare
Jag köpte inga broddar av min hovslagare den här gången eftersom det var barmark när hon skoddes, jag köpte istället själv på Hööks när snön kom. (5 dagar efter skoningen iofs, men det var ju lite svårt att förutse just då...)

På Hööks säljer de Mustads broddar, och Mustad är ju ett stort märke och har väl bra kvalité, trodde jag. Hööks har broddarna i storlek 8 och 12 mm, inte 10mm som jag ville/brukar ha, och eftersom jag tycker att 12 blir för mycket så jag köpte 8 mm.

Problemet är att jag tycker att de blivit slitna så himla fort!
Bara efter nån vecka var hörnen rundslitna, och tåbroddarna bak måste jag börja "bevaka" redan nu, så att de inte slits ner så att jag inte kan byta sen... :(
Då har de suttit i lite drygt 2 veckor bara, och Pinky är inte direkt stor och tung, och inte har det varit så mycket slitage på barmark heller. Normalt sett brukar jag bara behöva byta tåbroddarna nån gång/vinter, och traktbroddarna brukar kunna sitta HELA vintern.

Gör det så stor skillnad att jag har lite lägre broddar, eller är Mustads broddar helt enkelt dåliga? Åsikter, tack!

Sv: Dåliga broddar, eller?

Jag upplever nog tyvärr samma sak, vad värre är att själva broddpiggen brukar frigöras från sitt skal och komma fram på dessa broddar. Jag har bara köpt dessa 1 gång, och använder numera tunahaken som jag är mer än nöjd med, även den finns i olika höjder.

Jag har bara köpt från Granngården och Börjes men de funkar rätt bra... Får väl se hur länge de håller...

Jag tänkte på precis samma sak idag... Missade att köpa av hovis sist så jag köpte från Hööks istället. Satte dit broddarna i tisdags och redan idag (fredag) börjar de bli runda. Så kvaliteten kan vara vara sådär jättebra...

Vad är det för tillverkare? Börjes säljer väl också Mustad?

mina broddar håller alltid hela vintern, jag köper från en ridsportaffär i stan, vet inte vad det är för märke, men dom är svarta, inte silverfärgade som broddar brukar vara.

Helt svarta, eller? Och är de svarta även efter användning?

Mustadbroddarna var ju mörkt grå när de var nya...

Jag köpte på granngården förra vintern slutet.
Köpte en lite dyrare brodd SVART Den har varit kanon. Ser lika dan ut nu när jag broddade när snön låg några dagar. Tog av igen för nu är det lera.

De andra lite silvergå är värde lösa håller ingenting.

Köpte en lite dyrare brodd SVART Den har varit kanon. Ser lika dan ut nu när jag broddade när snön låg några dagar. Tog av igen för nu är det lera.

Låter som Tuna haken, är svart och verkar outslitlig. :D

Jag har köpt Hööks broddar och de var helt värdelösa. Men jag köpte av hovslagaren sist och de är kanon. Det är Elitbrodd, kommer inte ihåg hur höga de är. Men slitstarka iaf.

"vanliga" isbroddar är värdelösa :smirk:
det enda som duger/funkar är elitbrodden som är svart först när den är ny, och har en ring innerst som skyddar gängen mot smuts. nästan outslitliga, kan ha flera år..

Jag får väl vara den som bryter trenden här.
Köpte broddar (12mm) på hööks i dec förra året och dom är fortfarande ok.
Givetvis syns det att dom är använda, men inte mycket och dom ger fortfarande bra grepp.

Nej, det har inte med längden att göra, utan de slite ner sådär fort.

Elitbrodd däremot fungerar säsong efter säsong efter säsong. De är lite rundare redan från början och har en platta längst er som skyddar gängorna. Mina nuvarande elitbroddar (har bara 8 st, fick nyss reda på att det var just elitbrodd et hette men har nu beställt hem nya när jag äntligen insåg var jag kunde få tag i dem) har gått X säsonger först på ponnyerna och FEM säsonger på valacken. Jag har haft elitbrodd bak och 'valig' (olika märken, både svarta och silver, köpt på både Börjes och Odal) brodd fram och bak behöver man anldrig byta med jag fått byta fram flera ggr på en skoperiod (8v) och blir det barmark får man byta efter ett par dagar. De slits ner otroligt fort och så trillar kärnan ur. Och jag har arab (lätt mao) och även om han bara gått i snö i hagen slits broddarna ner.

Så nu kommer jag ösa alla oanvända vanliga broddar i soptunnan och ha elitbrodd runt om. Och räknar kallt med att jag inte kommer behöva köpa fler broddar de närmsta fem åren iaf (köpt 50 st elitbrodd, har således 58 st, och använder 16 brodd åt gången, dvs fyra/sko)

Så mitt tips är elitbrodd. Finns till BRA pris här t ex: www.lillhastenistav.se

Jag har mustads brodd och upplever att dom funkar bra, till skillnad mot andra här inne.

Jahapp, efter att ha bytt brodd ytterligare en gång nu i veckan (det blev ju barmark... :smirk: ) så blir det Elitbrodd nu! Orkar inte mer... :eek:

En sak som dock slog mig är att Lillhästen inte anger hur höga de är.
Eller det kanske inte finns olika höjder på Elitbrodden? Hur höga är de isf?
Vill ju inte ha några monsterbroddar... :cool:

jag upplever elitbrodden som lägre än de "vanliga" isbroddarna, tycker de är något högre än blindbroddar. De har ju ingen såndär spets som billigare järnbroddar har, utan är mer som en blindbrodd i formen.

8 mm fick jag dem till med tumstock, men de SER mycket lägre ut än vanliga broddar, antagligen för de är rundare än vanliga 10 mm

Liknande trådar

Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
556
Senast: Shixle
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 371
Senast: Nielaa
·
Ridning Det vet jag inte hur många gånger jag har hört i vinter, både här på Buke, på fb och IRL... T.o.m. i bantningstråden där man väl... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 997
Senast: tinkerlover
·
Däggdjur Jag är en stor uppfödare av kaniner och förstår att det är dålig information hos många zoo butiker mm.. Det bästa är att leta upp en...
Svar
4
· Visningar
2 821
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka