Dåliga hovar

panzy

Trådstartare
Vad kan man göra för att hästen ska få hållbarare hovar???
Sist gick det 4/5 veckor innan han tappade skorna (är bara skodd fram) Nu går han barfota men hittils har det inte funkat...han bara ömmar. Hade tänkt låta honom gå barfota i vinter eftersom han ändå inte blir riden mer än ca 3ggr/vecka och de få gångerna kan jag ju hålla mig där det är mjukt. Men sen till våren... då vill jag ju börja träna igen... Och det funkar inte att ta ut hovslagare var femte vecka, det finns liksom inget att slå de nya sömmarna i då...
 
Om han klarar av att gå barfota fram till våren så har nog hovkvaliten förbättras åtminstone lite grann på den tiden.

Annars kanske du kan testa easyboots el old macs.
 
Varför tappar han skorna? Trampar han av sej dem?
Jag har ägt en häst i tio år som har dåliga hovar, när de var som värst kunde jag nästan plocka av flisor från dem. Jag fick lära mej att sko själv, ingen hovslagare ville åka till mej flera ggr i veckan, och att slå i sömmen lågt och att inte använda alla hålen i skon. Då finns det alltid lite kvar av hoven.
BIOTIN är kanonbra, det tar några månader innan man märker av det men det fungerar.
Om hästen din trampar av sej skorna så titta på hur han är byggd och hur han rör sej. Tex min häst har alltid varit lätt i bakdelen så han behöver tunga ridskor i bak och halvrunda, tvärtåade travskor i fram. Framskorna måste oxå alltid vara för små, de får inte sticka ut en enda millimeter utanför hoven. Gör de det så trampar han av sej dem på nolltid. Jag har nästan provat varenda hästsko som finns så var inte rädd för att prova nya. Han får oxå alltid gå barfota mellan skoningarna.
Fråga om du inte förstår nåt i mitt inlägg.
Hoppas jag kunde hjälpa dej lite...
 
Hej du!

Om du söker om ämnet så kommer du hitta mycket bra och vettigt..

Jag har själv en häst med mycket dåliga hovar och jag har skrivit mååånga och lååånga trådar om det. Hon är nu barfota häst med gympaskor, vilket fungerar utmärkt

Så sök lite och du skall finna!
 
Kieselgur är också bra för hovarna, biotin är också bra.
Men det finns ju alger som man kan ge hästen för att förbättra hovarnas tillväxt.

-----------
www.bokebacken.com
 
Jag ger min häst något som heter Hoofmaker, det är kanonbra. Hovarna har blivit betydligt bättre.. Har nog provat det mesta tidigare och det här är det bästa hittils. Sedan gäller det även att ha en bra hovslagare..
 
Hoofaid i fodret, massera kronranden med Cornucrescine och lösdrift (förbättrar blodcirkulationen).
 
varför tappar han skorna?

Trampar han av dom,så fixar hovslagaren de (ska h*n kunna iaf)

Förutsatt att hovslagaren e bra,och hästen fär rätt foder,min fick ENZION i ett år blev bätre hovkvalite och hovarna växte fortare..

Enzion fungerar,men de e gasnka dyrt,men jag tycker de var värt varenda krona
 
Mitt varmblod går barfota. Hon har ganska bra hovar så det funkar bra, hon är bara tre år så jag rider henne inte så hårt. Hon kan ömma lite om det är grusigt och stenigt. Jag ger henne Mustang Original, ett pelleterat foder med biotin i. När jag börjar rida henne lite mer har jag tänkt att skaffa Old Mac´s som hon kan ha fram, bak kan hon nog vara utan. Vill gärna att hon ska fortsätta gå barfota, tror inte att skor är bra för hästens hovar i längden.
 

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 388
Senast: Morces
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 122
Senast: super
·
Hästvård Hej! Vi har för ett tag sedan fått hem en ponny. Tidigare ägare sa att hästen behöver skos var 8 vecka, men nu har det gått sju veckor...
Svar
9
· Visningar
1 435
Senast: Dessie2010
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
22 820

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp