Dåliga tänder/krossat hö.

Bukefalos 30 år!

Madde89

Trådstartare
Hej alla!

Ni är säkert fler än mig som har hästar som börjar få dåliga tänder. Har hört att man kan mala/krossa höet i en kompostkvarn eller flistugg för att göra det enklare att äta.
Det blir ju grymt dyrt att köpa typ hackad lucern för att ge dagsgivor.
Jag har nu fått låna en kompostkvarn, funkar väl delvis måste jag säga men den maler ju inte allt.

Jag undrar om någon provat en flistugg istället? Känns som att den är mer kraftfull och kommer slå sönder höet mer?

😊🙏

Hej alla!

Ni är säkert fler än mig som har hästar som börjar få dåliga tänder. Har hört att man kan mala/krossa höet i en kompostkvarn eller flistugg för att göra det enklare att äta.
Det blir ju grymt dyrt att köpa typ hackad lucern för att ge dagsgivor.
Jag har nu fått låna en kompostkvarn, funkar väl delvis måste jag säga men den maler ju inte allt.

Jag undrar om någon provat en flistugg istället? Känns som att den är mer kraftfull och kommer slå sönder höet mer?

😊🙏
Jag har ingen koll på hackat hö eller äldre hästar med dåliga tänder (mina är just nu 3 och 4 år, så en bit kvar innan dess ;) ). Men, när det gäller kompostkvarn - tänk på att det finns två olika typer. Valskvarn som pressar sönder och knivkvarn som hackar sönder. Så om det är valskvarn du testat (vilket är det jag själv har hemma till grenar) så kanske det kan vara värt att testa en knivkvarn?

Ja, det är ju sant. Det är en valskvarn jag testar nu så en med knivar skulle kanske vara bättre. Känns ju som att det kanske skulle gå lättare med knivarna eftersom dom skär av höet än att valsen ska pressa sönder 🤔
Blir ju ganska tidskrävande med en kompostkvarn också eftersom hålet man pressar ner i inte är så stort 🙈
En flistugg har kanske mer power och större hål. Om den klarar " så klent" som hö... 🤔

Min stallkompis har en shettis med dåliga tänder och hon kör sönder höet med en elektrisk trimmer i en stor plastbalja.
Trimmern har plastknivar, så det är ingen tråd som lossnar och följer med.
Funkar väldigt bra för hennes häst. :)

Ja, det är ju sant. Det är en valskvarn jag testar nu så en med knivar skulle kanske vara bättre. Känns ju som att det kanske skulle gå lättare med knivarna eftersom dom skär av höet än att valsen ska pressa sönder 🤔
Blir ju ganska tidskrävande med en kompostkvarn också eftersom hålet man pressar ner i inte är så stort 🙈
En flistugg har kanske mer power och större hål. Om den klarar " så klent" som hö... 🤔
Kanske prova ett ensilaget?

Min häst som hade dåliga tänder pillade i sig relativt mycket hösilage. Men fick en blandning av lusern och höpellets. Om jag minns rätt la jag närmar 2000 kr på det per månad. 😬 Provade att klippa hösilaget men tyckte inte det gjorde någon skillnad för min häst.

Ensilage känns lite starkt att ge, detta handlar om en fångbenägen ponny.
Det handlar ju inte om om det är hö eller inte utan vad analysen säger. Jag hade inte fodrat med ett oanalyserat foder till en ponny som är känslig för socker. Du bör leta efter ett ensilage med lågt socker och högt protein och fodra med det, för att ponnyn ska kunna tugga fodret, känna sig mätt utan att riskera att få i sig onödigt socker.

Jag har ett bra analyserat hö att ge.
Men ni som ger ensilage, köper ni från nån kobonde då? Inte så vanligt med ensilage till häst?
Är det inte lika långa strån i ensilage som i en höbal? Min klarar ju att äta tunna strån men har det besvärligare när stråna blir för långa.

Men ni som ger ensilage, köper ni från nån kobonde då? Inte så vanligt med ensilage till häst?
Är det inte lika långa strån i ensilage som i en höbal? Min klarar ju att äta tunna strån men har det besvärligare när stråna blir för långa.
Ensilage blir vanligare och vanligare till häst, då det är enklare att skörda idag när väderförhållandena ändrats så mycket. Dessutom mindre jobb än med småbalshö.

Hittar du en ko-bonden kan det till och med finnas kortare strån i ensilaget :)

Längden på stråna beror ju på hur många knivar man använder i pressen. De kan blir riktigt korta eller helt långa beroende på det valet.
Ensilage betyder bara att man inte torkat gräset mer än minimalt innan man balar och plastar det vilket ger en rejäl mjölksyrning.

Jag köper lågsockerensilage på småbal till b-ponnyn som lastats på pall och levereras med postnord.
Dyrt, men lätt värt för mig.

Vi gör även egna storbalar där jag bett han som balar att inte ha några knivar i då jag vill ha så långa strån som möjligt.

Jag föredrar ensilage till min fånghäst. Mjölksyrningen äter upp sockret vilket minskar belastningen på systemet.
Aha okej, ingen aning. Men hur stora balar får ni tag på? Har man bara en shettis och köper en 300-400 kg bal så hinner det ju snabbt bli dåligt under vår och sommarperioden.
Som jag får göra nu så får jag öppna upp en hel 400 kg bal så den inte blir jäst 🙈(5 hästar, men det går ju inte åt lika mycket under sommaren)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad ska min son betala?
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar