Dåligt hull

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare sara81johansson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 707
S

sara81johansson

Har lite problem med att hålla min 2åring i bra hull. Jag har skickat höet på analys och det var mycket bra energiinnehåll, han har fri tillgång till detta. Fodras dessutom med Krafft grund 3 gånger per dag samt lite annat smått o gott typ rapsolja, mineraler, jäst osv Någon som har lite tips som haft samma problem??

Sv: Dåligt hull

Det är ju bra att det är bra energi, men hur står det till med proteinet? Var det tillräckligt för att bara ge Grund som komplement till en så ung häst?

Hur avmaskades han förra säsongen, och med vilket/vilka medel?

Hur länge har han varit tunn?

de flesta två åringar är tunna på våren, de brukar vara som hemskast då, gör kontroll att han får rätt foder, men oroa dig inte så mycket om du ser att behoven är täckta, för det måste inte vara nåt fel

hej
Jag har en del erfarenhet om hästar som inte "sätter" hull.
En del hästar börjar inte lägga på sig förrän de är 6,7 år.
Har du prövat med korn? det kan gå bra. Har hästen fri tillgång till hö? Hur ofta får den mat?
Unghästar behöver oftast ha fri tillgång till hö.

Jag säger som Madick och Masse :
Hur mkt PROTEIN inenhåller höet då? Det brukar avra det som spökar, energin brukar vara ca 7-8.5MJ jämt men proteinet kan skilja sig avsevärt mycket.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 016
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 227
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
728
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 398
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka