Dåligt skött försäljning

M

malva01

Tänkte bara kolla vad forumet tycker :angel: . Lite långt men jag hoppas ni orkar.

Min väninna lämnar en häst till ett försäljningsstall. Tidigare har hästen visats där och den som driver stället sagt ett pris + ett pris som man skulle kunna få ut om hästen lärt sig lite mer. Min vännina säger att hästen är vass men det ska inte vara några problem.

Olyckliga omständigheter gör att hästen inte kan ridas av den som driver stället, utan den rids av andra. Hästen utbildas under tre fyra månader och börjar sedan tävlas. Det går dåligt så in i helvete och den som driver stället har hela tiden bra ursäkter. Dessvärre omförhandlas inte avtalet.

Hästen kommer går inte bra på tävlingar med det ser ändå bra ut, säger försäljningsstallet.

Efter ett halvår när min väninna sett hästen på tävling och inte vetat om hon skulle skratta eller gråta (ryttaren red fel väg, försökte rätta till saker som inte var fel från början, hästen kom sist) säger min väninna till. Den som ridit hästen på tävling bör inte längre tävla hästen. Försäljningstallet lovar en ny ryttare. Från nästa tävling blir min väninna uppringd och får reda på att hästen bara ska gå en klass. Det skulle inte fungera med den högre. Sedan ångrar man sig och startar andra klassen ändå. Hästen kommer näst sist :crazy: .

Nu börjar en soppa där försäljningsstallet säger sig vilja lägga ett bud på hästen, den är i så dåligt skick att den inte går att visa men man ska tänka på något upplägg som är bra för båda. Min vännina tycker det är bra att hästen inte visas. Budet från försäljningsstallet blir inte av.

Min vännina blir uppringd av någon som sett hästen som säger att den är skinn och ben och att försäljaren har en miljon förklaringar till allt. Hästen är då tydligen också visad ett par gånger trots att man kommit överens om att inte göra det :eek: :crazy: .

Väninnan åker för att titta på hästen, som är mager liksom alla andra häster i hagen :eek: . Hon försöker under en vecka få kontakt med den ansvariga på försäljningstallet men det är omöjligt att få henne att svara i telefon. Däremot blir andra uppringda som vänninan provat ringa försäljaren från, och försäljaren säger då att hon ska ringa vänninan, vilket inte händer :mad: .

Via SMS meddelar väninnan att hästen ska hämtas. När hon kommer till stallet befinner sig försäljaren n sadelkammaren och skickar ut hästskötaren med hästens pass. Kommer ut när min vännina ber att få tala med henne. Har en miljon undanflykter.

Är inte detta uselt? Vad kan man göra? Jag är förvånad över att folk inte är mer rädda om sitt rykte.

Sv: Dåligt skött försäljning

Jag är förvånad att man inte säger upp avtalet tidigare, när man märker att det inte fungerar...

Visst har förmedlaren uppfört sig uselt, men genom att tolerera att det går så långt som det gjort har man ju också godkänt förfarandet.

Eftersom din väninnan hållt sig a´jour med händelseutveckligen kan hon ju faktiskt hållas ansvarig för att inte ha avbrutit avtalet, då hon godkänt genom att inte handla.

Håller helt med. Man har alltid yttersta ansvaret för sin egen häst. Liknande hände en kompis till mig. Hon hittade sin häst mager och med liggsår i en jätteskitig box. Hon fick inte änns några ursäkter utan de sa att hästen var tokig så det var inte deras fel (hästen har alltid varit snäll och lätt innan). Hon hadde dessutom mage att ta betalt för 1 mån uppsägning när min kompis tog hem hästen direkt!

Man måste hålla koll på sin häst när de är iväg!!!

Säger som de föregående, varför har hon inte tagit hem den stackars hästen tidigare? Förstår inte heller hur man kan fördärva sitt rykte på det viset. Hur hanterar/sköter de andra hästar? Konstigt att de får kunder...

Jag är förvånad att man inte säger upp avtalet tidigare, när man märker att det inte fungerar...

Visst har förmedlaren uppfört sig uselt, men genom att tolerera att det går så långt som det gjort har man ju också godkänt förfarandet.

Eftersom din väninnan hållt sig a´jour med händelseutveckligen kan hon ju faktiskt hållas ansvarig för att inte ha avbrutit avtalet, då hon godkänt genom att inte handla.

Håller med till fullo här! Jag skulle ha sagt upp avtalet på stubben och tagit hem min häst när det uppdagades att det som var uppgjort i avtalet inte följdes.

Förmedlarens uppförande är ju under all kritik och man får ju hoppas att en sån här verksamhet inte fortsätter. :( Men som sagts tidigare så har ju hästägaren på sätt och vis godkänt förfarandet genom att inte ingripa. Om inte förr så när hästen hittades mager i en hage så skulle man INTE ha ringt under en veckas tid till berörd person utan hämtat transporten och åkt hem. Väl hemma ringt och gjort en polisanmälan.

Kicki :)

*kl*

Det är inte lätt att veta hur man ska göra alla gånger.

Hästägaren kanske inte har mer erfarenhet av försäljningsstall än detta och förstod kanske inte att det var fel föränn nu då denna ser hela sanningen och resultatet av sanningen.

Jag tycker ju att hästägaren reagerade genom att säga att hästen inte fick tävlas av ryttaren som red så dåligt.

Man kan, tyvärr, avra för snäll.
Personligen skulle jag avra rädd att jag överreagerade och var för petig...

Jag har trotts allt blivit anklagad för att jag är för petig när jag vill ha ett kontrakt som reglerar en fodervärds "rättigheter" (ex att inte klippa man och svans), dock ej av fodervärden utan här på buke.
Tag i beaktning att dessa "krav" jag ställde på fodervärden var sådant som innebär att hästen blir helt förändrad, eller löper risk.
jag rä itne omöjlig, skulle aldrig komma på att säga att hästen måste bära täcke som är rosa med blå elefanter på sas...

Det är en viktig diskution det här...

Många verkar lämna sina hästar vind för våg när det lämnar dem till ett försäljningsstall. Självklart är det fruktansvärt att det finns oseriösa verksamheter, men det kommer det alltid att finnas. Håller man koll kan man ingripa innan skadorna på hästen och ekonomin har blivit allt för stora. Se också till att ha ett kontrakt med absolut max en mån uppsägning... annars kan det bli dyrt, som för min kompis.

Som svar till alla ovanstående.

Min vännina reagerade inte när hon hälsade på hästen ett par gånger månaderna efter den flyttat. Under hösten mådde hästen bra, men jag tror att den kanske drevs på lite för hårt, stressades av att ridas av olika beridare eftersom försäljaren inte kunde rida själv och kanske inte fodras rätt/tillräclkligt. Detta är dock bara spekulationer.

Den tävling där min väninna såg hästen var hästen smal för att vara dressyrhäst men (inte mager), och det sa försäljaren också. Den skulle då drivas mindre hårt en period. Sedan blev det dock bara värre.

Det jag främst reagerar mot är att försäljaren säger att hon ska lägga ett bud och sedan inte alls hör av sig, att hästen visas fast det avtalats att försäljaren inte ska göra det, och att försäljaren inte svarar på telefon trots ett 10-tal försök, och att hästen när den hämtas är på gränsen till mager.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 411
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 696
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 521
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 608
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka