Dåligt väder !

S

spralla

Vad tycker ni andra om dåligt väder ? Dum fråga kanske, men jag menar om ni rider då ? Skall man kräva av hästen att den skall vara positivt inställd även om det regnar och blåser ? Jag red i onsdags och hon var måttligt road av det, men det gick. Samtidigt så tycker jag att man inte alltid kan räkna med att det skall vara fint väder när man skall rida...
 
Både jag och hästen avskyr regn och blåst så är det väldigt dåligt väder så är vi i ridhuset. Så jag anpassar träningen lite efter vädret. Det blir mycket mer uteritter på sommaren och mycket mer seriös träning på vintern.
 
Jag tycker att det är helt OKEJ om det är dåligt väder. Min vbl-märr älskar skitväder! Och det passar mej helt utmärkt,då hon går och rida på i alla väder. Men skulle det spöregna,då är det ju inget vidare att rida ut, då! ;)
 
Så du menar att även om det blåser och regnar och du bestämt dig för att rida så gör du det i alla fall om tex hästen är skitsur ! Eller är du då lite snäll och har låga krav med tanke på vädret ?
 
Jag rider oavsett väder (möjligtvis drar jag mig för många köldgrader och då enbart eftersom jag är frysen av mig) men t.ex. regn är inget att haka upp sig på - och pållan älskar det.
Däremot kräver jag inte lika mycket av hästen om det är ruggigt rusk- och blåsväder eftersom hon har mycket svårare att koncentrera sig i blåst. Men bara för det får hon naturligtvis inte fara runt och leva rövare - det är ju bara tal om lite vindpustar. :)
 
Både jag och hästen avskyr regn! Dugg bryr jag mig inte om och även om hästen inte är jätteförtjust så kan hon tänka sig att bege sig ut i duggregn. Då tar vi inte så lång tur eftersom jag vet att hon ogillar att bli blöt och kall.

Vintern gillar jag inte och då det blir halt och läskigt så får hästarna vinterlov. De har inget riduppehåll på sommaren, men de får ett på den kallare delen av vintern. Vi fryser, det är halt och hästarna är oskodda, de klipps inte och det är ett elände om de skulle bli svettiga för vi har kallstall.

Jag har inga tävlingshästar som måste hålla muskler och kondition. Är det ett så dåligt väder att ingen av oss vill gå ut så struntar vi i det! Det är ju sällan att det är så dåligt väder väldigt många dagar på raken.
 
Kan tillägga att om väderprognosen säjer att det blir regn typ en vecka i sträck så brukar vi ta nån promenad istället. Med regnkläder på, både jag och hästen!
 
Hästen min har otaliga gånger visat att hon är lugnare än mig vid spöregn, åskväder och orkanstormar, så ifall det dåliga vädret påverkar oss ligger felet troligen hos mig.

Förj*vligt att vara människa ibland :confused:
 
Låga krav.

Då är jag väldigt snäll och ställer väldigt låga krav.

Nästa gång kanske jag är tvungen att rida och då har jag troligtvis varken lust eller humör till att bråka.
Bättre att vänja hästen redan från början. *ler* :)
 
Sålänge det bara regnar/snöar är det helt okej, även om det är trevligare med sol.. :)
Däremot om det blåser ordentligt OCH regnar då blir det ridhuset eller vila. Både hästarna avskyr blåst och regn, så jag tycker de kan slippa.
Däremot enbart blåst är superkul tycker de! *BUS* :D
 
Hej!
Jag har precis kommit hem efter en ridtur med både hagel och ösregn. Jag hade regnställ på mig, så mig gick det ingen nöd på och hästen verkade inte bry sig så mycket heller (fast visst var han en smula skeptisk när det haglade som värst). Jag föredrar faktiskt ösregn framför riktig värme (30 grader och gassande sol) - fast jag låter faktiskt aldrig vädret stoppa min ridning, hästen behöver ju motion oavsett väder.

Mvh,

Therese
 
Jag rider i dåligt väder, men mycket lugnare än vid fint väder. Det blir ju så halt på backen då! Där jag har mitt tinkersto har vi varken paddock eller ridhus. :)
 
Jag bär omkring på en mindre trevlig sjukdom som är hyfsat väderkänslig. Speciellt om det hastigt slår om till dåligt väder så får jag väldigt ont och blir enormt stel - med andra ord ingen trevlig ryttare att ha på ryggen, vilket Malte också tydligt visar. Så dessa dagar håller jag mig på marken, det verkar bäst för alla parter.

Men Malte är inte brydd om regn eller blåst på så sätt att han inte är på sitt vanliga glada humör, det är bara extrem värme han verkligen avskyr.
 
Eftersom hästen jag har nu inte bryr sig nämvärt om vad det är för väder så rider jag oavsett väder. :D
Iaf om min kropp tillåter det då jag ibland känner av väderombyten på ett negativt sätt.
Fast då jobbar jag henne från marken istället.
Alltid ute eftersom vi inte har något ridhus där jag har min häst uppstallad.
Men min förra häst var väldigt känslig för vädret så om det var dåligt väder så antingen skrittade jag bara eller så tog jag ner väldigt på kraven när jag red då hon var väldigt tjurig när vädret det regnade och blåste.
 
Duggar det lite då rider jag som vanligt kräver som jag gör när det är fint väder=)

Spöregnar det skrittar jag oftast då man blir så blöt på baken om man rider lätt all regn bara forsar in i sadeln*S*

Blåsigt i massor skrittar jag bara

Snöar lite lätt rider jag som valigt

smöstorm skrittar jag bara över 20 minus så skrittar jag bara
under 20 minus rider jag som vanligt=)
 
Klart att man ska anpassa sig efter vad hästen tycker också.
Ruggigt, äckligt väder tycker de sällan bättre om än vad vi gör.
 
De senaste två-tre veckorna så har jag lyckats sadla och sitta upp.. sedan har det börjat regna.. Jag har ridit trots ösregn och utan ridhus..Men om det är lite halt så skrittar jag bara och om hästen verkar besvärad så sänker jag kraven... I söndags när jag hade ridit ett tag i paddocken så föll det blötsnö.. Då märkte jag att hästen blev lite irriterad.. (och jag blev sjöblöt rätt igenom..).. Efter ett tag kröp dock solen fram och då blev hästen genast gladare igen.. (kanske berodde det på mig också..att jag började torka så smått :D)

Mvh Anna :)
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 218
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 003
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
537
Senast: Murray
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp