Dalmatiner vs KH Collie?

Kollar man på vilka hundar som faktiskt startat så är det färre. Av samtliga på SBK tävling registrerade dalmariners så är det 16 st som genomfört en lydnad 1. 4 st har genomfört lydnad 2, 2 st lydnad 3 (varav 1 godkänd) och 1 st i lydnad elit (gk men ej 1:a pris). På brukssidan ser ser det ännu tråkigare ut. 2 st har genomfört en appelltävling (men den ene fick knappt ihop några moment i specialen och nollade alla utom ett moment i lydnaden). 1 hund är godkänd i lägre. Det blir sammanlagt 26 hundar av 1931 födda, eller ca 1 %.
Från vilket år räknas resultaten? Vet en som är lydnadschampion så det bör rimligtvis finnas minst 1 som har 1a pris i eliten.
 
Kollar man på vilka hundar som faktiskt startat så är det färre. Av samtliga på SBK tävling registrerade dalmariners så är det 16 st som genomfört en lydnad 1. 4 st har genomfört lydnad 2, 2 st lydnad 3 (varav 1 godkänd) och 1 st i lydnad elit (gk men ej 1:a pris). På brukssidan ser ser det ännu tråkigare ut. 2 st har genomfört en appelltävling (men den ene fick knappt ihop några moment i specialen och nollade alla utom ett moment i lydnaden). 1 hund är godkänd i lägre. Det blir sammanlagt 26 hundar av 1931 födda, eller ca 1 %.
Och jag vet minst 7 hundar som har godkänd apell, varav minst 3 även är godkända i lägre..
 
Ja knappast något att skryta med på nästan 2000 registrerade hundar under 8 år...

Precis. Jag tror säkert att det går att träna och tävla med Dalmatiner, våran är jättegullig att träna när han vill (med betoning på när han vill), men det avlas ju inte på hundar som kan arbeta utan på utseende så det är inte så konstigt om dom inte lyckas speciellt bra i arbete.
 
Det är ju fortfarande otroligt få även om 7 stycken är godkända i apell och 3 stycken som är godkända i lägre.
Det är fler än 7, men en snabb koll gav mig minst 7 st ;) Men ja, det är otroligt få, det säger jag inte emot. Det enda jag funderar över är varför SBK tävling uppenbarligen inte ger korrekt antal när man söker.
 
Fast en dalmatin måste ju klara att tävla om man vill ?
Såå egensinniga är dom ju inte.
Däremot köper väl folk i regel dom inte till tävling medan kh collie nästan enbart köps av bruksfolk.
 
Fast en dalmatin måste ju klara att tävla om man vill ?
Såå egensinniga är dom ju inte.
Däremot köper väl folk i regel dom inte till tävling medan kh collie nästan enbart köps av bruksfolk.
Exakt. Hänger såklart lite på hundarna men mest på ägarna :) Jag har inte nerver för tävling, annars hade min hane kunnat gå rätt långt i lydnaden. Klubbmästare är vi iaf, av 23 startande. Men så handlar det också väldigt mycket om linjer på dalmatiner. Min hanes släkt är lydnadsmeriterade. Min ryska import är urblåst, där snackar vi utställningsavlad.
 
Fast en dalmatin måste ju klara att tävla om man vill ?
Såå egensinniga är dom ju inte.
Däremot köper väl folk i regel dom inte till tävling medan kh collie nästan enbart köps av bruksfolk.
Exakt. Det är ju faktiskt något man får ha i beaktande.

Vill man ha stor chans att vinna SM i lydnad så är kanske inte en dalmatiner förstahandsvalet direkt. Det gäller ju att tänka igenom vad man vill göra med sin hund och vad som är viktigt.
 
Vill du satsa på tävling och komma någon vart hade jag valt collien. Det går såklart att träna med alla raser men frågan är om man vill göra det i med- eller motvind. Få saker tar död på träningsglädjen så mycket som en omotiverad hund enligt mig.
Trots det så måste jag säga att jag är lite förtjust i dalmatiner. Det är hundar med humor och hade jag inte tävlat ipo och haft schäfer så hade jag kunnat tänka mig en dalmatiner. Jag har haft flera i min omgivning som varit trevliga.
 
Fast en dalmatin måste ju klara att tävla om man vill ?

Vill bara påpeka att ingen hund är tävlingsduglig bara för att man "vill".
Och med många raser har man oddsen emot sig för att få en hund som är något att ta till en tävling.

Även om man bara vill tävla på lägre nivåer underlättar det om hunden är träningsvillig. Personligen tycker jag träning är skittråkigt med en halvmotiverad hund även om den kan.
 
Här är min hane när vi tränar. Han är ingen brukshund och jag är ingen SM-förare men vi har inte de ambitionerna heller. Jag uppfattade inte att TS hade så höga ambitioner heller, men jag kan ha misstolkat. Jag är inte ute efter ris eller ros på mitt sätt att träna hund, ville bara visa en dalmatiner i arbete. Han är betydligt roligare än flera både aussies och retrievers som jag har träffat. Men allt handlar om individen, det är tyvärr få dalmatiner som är som honom..

Om man söker på youtube hittar man även en dalmatiner som tävlar eliten har jag för mig.
 
Förstår inte hur du fått för dig att dalmatiner har mycket gemensamt med en kh collie (eller collies öht). Det är väldigt olika hundar!

Jag tycker dalmatinern är snyggare att titta på, kh collie ser i mina ögon (uppvuxen med långhårig collie) lite konstiga ut. Fattas liksom ett par kg päls. :D Men hade ändå valt en kh collie framför dalmatiner. De är mycket enklare att träna, kräver mer mental än fysisk träning, mycket större will to please och en väldigt behaglig hund. En friskare ras. Alla dalmatiner jag träffat har varit väldigt glada men rätt buffliga och väldigt energiska, kräver massa motion och är egensinniga. Fin sällskapshund för en aktiv person men ingen brukshund. Stor risk att båda förare och hund blir frustrerade och sura.

Tror du kommer få mycket roligare träningar om du väljer kh collie. Eller någon annan bruksras. :)
 
Vill man ha stor chans att vinna SM i lydnad så är kanske inte en dalmatiner förstahandsvalet direkt. Det gäller ju att tänka igenom vad man vill göra med sin hund och vad som är viktigt.
Dagens understatement;)

Vill du ha stor chans att vinna SM i lydnad så är varken kh collie eller dalmatiner ett alternativ ens.
Men vill du ha en hund träna och tävla med på lite "lagom" nivå så är korthårscollien definitivt ett bättre alternativ än dalmatinern alla dagar i veckan!
 
Det som vore intressant att få svar på är...
  • Aktivitetsbehov. Vilken ras kräver mest, fysiskt & mentalt? Jag vet att collie är en brukshund men jag har förstått att det inte är på schäfer-nivå t.ex..
  • Mentalitet. Vilken är mest passande för en första gångs-ägare? Hur svårt är det att hitta en "bra individ" av resp ras (har ju hört om dålig mentalitet osv... rädslor.. hur avskräckt bör man som gröngöling bli?)
  • Pälsvård. Båda hundar är ju korthåriga men hur är det med fällandet? Fäller de året om eller periodsvis och vilken fäller mest?
  • Jaktlust. Har någon ras mer jakt i sig/svårare att ha lös?
  • Vakt. Är någon ras skälligare än den andra?

Jag är lite långsam, trots att jag blir taggad... :angel:
Först vill jag hålla med de som skrivit att raserna inte är särskilt lika. De är visserligen båda två allroundhundar, men i övrigt känns det som om de skiljer sig en hel del. Jag har KH collie och dalmatiner har aldrig varit en alternativ ras för mig. Jag kan svara på dina frågor utifrån hur jag ser på kortisen - jag utgår från en hund som är bra mentalt, det är det man får vara mest noggrann med i rasen.
  • Korthårscollien är en "brukshund light", den varken kräver eller kan prestera arbetsmässigt som de mer renodlade bruksraserna. Däremot både kan och vill den jobba, den jag har nu, Bentley, behöver få 3-4 arbetspass i veckan i form av t ex spår eller ordentliga lydnadsträningar. Den här veckan tränade vi lydnad i tisdags, sedan blev jag sjuk och han har fått nöja sig med spå minipass inomhus - och nu börjar han bli rätt dryg. Annars är han en soffhund inomhus och kan lätt ta ett par rena vilodagar. Fysiskt blir han egentligen aldrig trött och älskar all typ av sådan aktivitet också men ska jag välja så är det viktigare att han får motionera hjärnan än kroppen.
  • Som sagt så har rasen problem med mentaliteten men tack vare obligatorisk mentalbeskrivning för avel och nu även mentalindex där man kan se en sammanvägning av hela familjebilden så har man som valpköpare en god hjälp att hitta en kull med bra förutsättningar. Bentley är oerhört stabil mentalt vad gäller miljö och det är väldigt skönt.
  • Ingen pälsvård alls, i princip. Nu är det fällperiod ett par veckor och då formligen rasar det hår, samma sak på våren. I övrigt inte farligt, det som lossnar lägger sig i lättsopade tussar på golvet.
  • Jag tror att det är ytterst sällan någon collieägare har problem med att hunden är en jaktidiot. Dels för att jaktlusten generellt inte är särskilt stor, dels för att aktionsradien är liten - de håller sig relativt nära sin förare och tenderar inte att dra iväg på egna äventyr. Mina har varit lätta att ha lösa i skog och mark och gått bra att kalla in även om vilt dykt upp.
  • Min första var världens sämsta vakthund, älskade alla människor och skällde bara på andra hundar. Bentley vaktar däremot huset med skall och kan även säga till om han ser något han tycker ska uppmärksammas ute. Dock är han tämligen lätt att bryta, vi tackar och säger att det räcker, vi har koll på läget. Det handlar bara om att larma, när folk blivit insläppta så är det grönt.
Överlag så tycker jag att korthårscollien är en väldigt trevlig allround-hund. Det är inget för den som satsar på eliten, för närvarande tror jag att rasen bara har ett par hundar som tävlar i elitklass i lydnad eller bruks. Däremot förekommer den i förhållande till antalet registrerade hundar hyfsat ofta i lägre klasser och fungerar bra även i andra grenar som agility och rallylydnad och har det finns kortisar som tävlat även i exempelivs drag(nordisk stil och barmark).
Rasen har relativt få hälsoproblem. HD är ovanligt och i den mån det förekommer oftast lindrigt, hittills finns inget fall av E-höfter i rasen. ED är något vanligare om än inget större problem, men man får hålla lite koll. I övrigt finns ep, allergi och autoimmuna sjukdomar men jag är tveksam till om frekvens är särskilt mycket högre än i hundpopulationen i övrigt. Enligt mig är alltså mentaliteten det absolut viktigaste problemet man bör vara medveten om.
 
Precis. Jag tror säkert att det går att träna och tävla med Dalmatiner, våran är jättegullig att träna när han vill (med betoning på när han vill), men det avlas ju inte på hundar som kan arbeta utan på utseende så det är inte så konstigt om dom inte lyckas speciellt bra i arbete.
Min Flinga kommer från en kennel som avlat på arbetande hundar, den enda i Sverige tyvärr :(
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
5 121
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 066
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 221
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 979
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp