Damm=alltid mögel ???

finapina

Trådstartare
I somras tog vi eget hö från två olika åkrar i panik mest för att gardera oss mot ev. höbrist. Höet är dammigt. Kan det vara så att höet är så dammigt för att det var så torrt ? När vi slog det och tog hand om det i juli hade vi inte fått regn på 5 v och det var mkt höga temperaturer.Känns konstigt att det skulle vara mögelsporer i det ? Ev att vi kunde slagit det tidigare men det blev lite panik när larmen om foderbrist kom.Vad säger ni experter ? Kan det vara jord i det som virvlat upp när vi slog i torkan? Det var dammigt när vi tog in det redan.Vågar man använda ? Här inte förändrats till det sämre sen vi tog in det.
 
I somras tog vi eget hö från två olika åkrar i panik mest för att gardera oss mot ev. höbrist. Höet är dammigt. Kan det vara så att höet är så dammigt för att det var så torrt ? När vi slog det och tog hand om det i juli hade vi inte fått regn på 5 v och det var mkt höga temperaturer.Känns konstigt att det skulle vara mögelsporer i det ? Ev att vi kunde slagit det tidigare men det blev lite panik när larmen om foderbrist kom.Vad säger ni experter ? Kan det vara jord i det som virvlat upp när vi slog i torkan? Det var dammigt när vi tog in det redan.Vågar man använda ? Här inte förändrats till det sämre sen vi tog in det.
Skicka in för en hygienanalys
 
Det kan vara jord eller små partiklar som kommer från det torra gräset som i år nästan torkat sönder i den extrema värmen. Luktar det ok så hade jag fodrat med det, men vattnat det precis innan så att hästarna slipper andas in dammet. Är du orolig så skicka in för analys.
 
Som tidigare skrivit: det kan vara annat damm. MEN generellt är dammigt foder otjänligt, hästar är känsliga för damm (COPD etc). Ett år som detta där det förutspås svår grovfoderbrist hade jag dock kostat på hygienanalys. Det är ju dyrt också att fodra på hästen sjukdom (damm i magen, p g a vattnat hö är inte roligt, är det mögel kan det få allvarliga konsekvenser).
 
I somras tog vi eget hö från två olika åkrar i panik mest för att gardera oss mot ev. höbrist. Höet är dammigt. Kan det vara så att höet är så dammigt för att det var så torrt ? När vi slog det och tog hand om det i juli hade vi inte fått regn på 5 v och det var mkt höga temperaturer.Känns konstigt att det skulle vara mögelsporer i det ? Ev att vi kunde slagit det tidigare men det blev lite panik när larmen om foderbrist kom.Vad säger ni experter ? Kan det vara jord i det som virvlat upp när vi slog i torkan? Det var dammigt när vi tog in det redan.Vågar man använda ? Här inte förändrats till det sämre sen vi tog in det.

Kan vara gräs som gått i blom? Luktar höt bra smaka/tugga på om det smakar ok.
Dammar det och det är ok i övrigt ingen mögel lukt och ingen mögel smak?

Är man osäker på går det att göra hygien analys. Så vet man om det är mögel eller inte.
Inget mögel så Vattna höt ellet sänk ner hö i hönöt i vatten balja så det blir genom fuktat innan fodring.

Självklart är damm fritt det bästa alternativet. Men nu är det som det är med grovfoder tillgången.
 
Jag öppnade också en sådan bal precis. Det dammar men luktar gott och hästarna äter med god aptit. Jag har en häst som kan hosta av torrt hö (vilket då inte har dammat) men han har aldrig hostat utav detta. Märkligt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Jag har en fråga till er som har kunskap om mögel etc i hö: Om det dammar - är det alltid pga mögel? Sist vi hämtade hö fanns...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 003
Senast: _86a_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp