Dammigt i boxarna

vippan

Trådstartare
Har spån i två av boxarna och nu har det blivit väldigt dammigt. Inte så trevligt för vare sig hästar eller människor.
Någon som har tips på vad man kan göra? Finns det något man kan blanda i så det blir mindre dammigt?
Spånet kommer från en stor leverantör och ska vara "dammfritt", det är också det nya man lägger in men efter ett tag blir det ju lite söndermosat av hästarna. :crazy:

Sv: Dammigt i boxarna

Vattna det med vattenkanna? Inte så att det blir blött utan bara fukta ytan så binder det förhoppningsvis dammet.

Det blir så, speciellt när det är så torrt i luften som det varit på slutet. Vi vattnar ytan och kör på så några dagar efter mockningen, sen brukar det bli bra "konsistens" på spånet och inte alls så dammigt/ flygigt.

Jag brukar lägga det nya spånet under det gamla. Köper också det så kallade dammfria spånet. Det blir ju inte lika fin färg i boxen, men man slipper dammet. Vattnar lite gör jag också.

Nu har jag vattnat ytskiktet i boxarna några dagar i rad och... vilken skillnad! Mycket bättre!:)

Kom bara i håg att "hålla efter", när det blåst och varit varmt några dagar till så kommer det att behövas en skvätt vatten till.

precis som några redan sagt, vattna med vattenkanna, jag brukar göra det innan jag mockar också då det brukar damma en hel del när man slänger spån omkring sig:D

Tänk om man vattnar för mycket så det börjar växa smågranar :o

Då sparar du in en massa pengar på grovfodret vet du, när de har gratis mat ;)

Skämt åsido, det är inte bra att vattna för mycket heller, då ökar risken för spor- och bakterietillväxt.

Jag vattnar med vattenslang och duschmunstycke jag. Helt hopplöst den här perioden på året :crazy:

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
3 982
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 020
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 637
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
753
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka