Dammsuga häst

Sv: Dammsuga häst

Dammsuga häst?
Det finns hästdammsugare, påminner (i alla fall mig) lite om en gigantisk vattenslang med en borste i änden. Fast den suger istället för att spruta vatten. Väldigt praktiskt, i alla fall om man har många leriga hästar som måste bli rena fort. Har tyvärr ingen aning om vilket märke den jag använde var.

Vet att de hade en på ridskolan där jag jobbade för många år sedan, men den användes nästan aldrig, så jag vet inget om märke eller liknande. Dock var den väldigt effektiv om man snabbt måste få många hästar rena efter en spa-dag i hagen där alla hästarna gjort lerinpackningar:D
Skulle dock inte vilja använda den dagligen, får en känsla av att mycket med den blodcirkulationsfrämjande delen av borstningen försvinner, fast jag kan inte påstå att jag har några bevis för att det skulle vara så.

Jag fick en sådan av mitt ex för jag är allergisk och vid fällperioderna hade jag det ganska tufft med all päls som ramlade av :smirk:

Jag använde den en del men tyckte den varganska bökig, och gick snart över till att stå ute och borsta under fällperioderna igen...

det var nog ett ganska dåligt köp för oss tror jag...vet inte ens vart den är idag:crazy:

Jag vill också ha en dammsugare. Jag vet ingen annan modell än Börjes och den kostar väl strax över tusenlappen (?) om jag inte minns fel. Skulle vara kul om ngn visste andra märken, eller för all del, återförsäljare.

Mvh Emelie

Denna har jag,,, Stora Super Dandyn, sommartid då det är lertid så använder jag den dagligen, det är en massageborste med så det där med att inte få den där främjande blodcirkulationen stämmer ju inte, du borstar ju hela hästen samtidigt som den suger in damm o smuts.
super1.jpg

super2.jpg

super3.jpg

jag använde en vanlig industridammsugare, fungerade mkt smidigt.
Det man får passa är självklart sladden så hästen inte trampar på den.

Jag har sagt det förr oc jag säger det igen...Det man INTE kan sälja till en hästägare finns inte...

Moderna modeller kanske har massageborste och ger samma effekt som ryktning. Den jag tänkte på när jag skrev om blodcirkulationen var dock mer som en vanlig damsugare, där du först drog bort leran med en gummiskrapa och sedan dammsög av hästen på omkring 2 minuter. Kan knappas ersätta 30 minuters ryktning. Själva principen med dammsugaren är väl att snabba på borstningen och då blir hästen ren, men man missar själva massagen. Dessutom tycker jag själv att den kontakt man får med hästen under rykten är viktig, men självklart skulle jag använda en dammsugare de dagar då jag hade dåligt med tid om jag hade tillgång till en.

Om moderna dammsugare har massageborstar och används mer tid än bara de ynka minuter det tar att få hästen ren kanske den kan ha samma effekt, men knappast annars.

Använde dammsugare när jag jobbade som hästskötare i Tyskland.
Fördel: det går snabbt att få hästen dammfri utan att det dammar i stallet.
Nackdel: Man missar lite av massagemomentet i rykten.
Jag tyckte det var bra, tänkte köpa en egen när jag kom hem men det blev inte av.

För mig handlar det inte om att det ska gå fort,, utan att få hästen ren o helt dammfri, vilket jag då aldrig lyckats med utan dammsugare, då man använder massageborsten så blir hårremmen lite randig, så jag avslutar då ändå alltid med att ta en mjukare borste för att snygga till det, så inte tycker jag proceduren är särskilt snabb för att jag använder dammsugare inte, 30 minuter räcker inte till. för att göra iordning pållen.

Ja, i så fall är det ju ingen fara, men jag vet inte hur många som använder sina dammsugare som du. Normalt används de ju enbart för att göra borstningen snabbare och som sagt, omkring 2 (i värsta fall upp till 5) minuter är den tid jag varit med om, lite beroende på modell och teknik. Lite av löpandeband-borstning. Vill man ha hästen helt dammfri är det klart att det tar lite längre tid, men över 30 minuter med dammsugaren har jag aldrig hört talas om någon som behövt tidigare.

Till TS kan man ju sammanfatta det som att dammsugaren har samma effekt som en ryktborste för massagen, så om du vill ha kvar den blodcirkulationsfrämjande delen av borstningen måste du använda den precis lika lång tid som du skulle använda ryktborsten.

5 minuter...:eek:, jisses,då har jag inte gjort halsen en gång,,, men med en sådan här massageborste som ser ut som en gummiskrapa ungefär så är det inte sådär bara att dammsuga o få med allt på ett drag, utan det blir som en vanlig borstning/ryktning om man ska komma åt överallt, sen är den ju ganska hård så vissa känsliga delar tar man ju ändå med en mjukare borste, o som sagt så blir hårremmen finare om man efteråt tar en mjuk borste o borstar efter med, men för mig så ÄR dammsugaren guld, för hästen blir verkligen blank o absolut dammfri...:D

Med hänvisning till annana tråd som nu är stängd lämnar jag mitt svar här i stället.

Vi dammsuger hästarna. Super. Helt underbart.

MEN vi har en industridammsugare. Det krävs ordentliga grejor för att klara hästhår och lera. Vi dammsuger just för att slippa lera och hästhår, vi är bägge allergiker dessutom. Och det är inte roligt att vara hyfsat ren när man kommer till stallet och lerig innan man ens hoppat upp.

Vi har köpt en hästtillsats (tre borstar) av märket Kärscher. Finns på lite olika ställen (googla!). Kostar runt 1800 kr. Passar främst deras egna maskiner.

Hästarna njuter nu när vi väl vant dem vid slangen. Trots att bägge klipps var de helt hysteriska vid åsynen av slangen, men nu tycker de att det är skönt att bli "avsugna"

Liknande trådar

Hemmet Inser att jag måste köpa mig en "vanlig" dammsugare, då jag bor i en etta känns det inte värt att köpa en ny robot, då min gått sönder... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 061
Senast: Bison
·
Utrustning Är det någon som har erfarenhet av Affectumsadlar? Det är ett relativt nytt märke, framtaget av en svensk sadelmakare. Jag har fått tips...
Svar
7
· Visningar
702
Senast: emma-vsm
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
170
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 932
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka