Dammsugare?

karamelldrottningen

Trådstartare
Vad ska man leta efter? Vad kostar en bra damsugare? Jag vill ha en tyst och som inte går sönder efter bara nått år och en som håller inne dammet, avskyr gamla damsugare som bara sprätter runt dammet och låter som ett sågverk.

Ska man ha en utan lr med påsar? Vilket märke är bäst?

Vad har ni för damsugare som ni är nöjda med?

Sv: Damsugare?

En missad dubbeltecknad konsonant kan ibland göra allt!

Mitt tips när det gäller dammsugare är att gå upp i straxt över 2000-kronorsklassen och att prova i butiken att den erbjuder en bra arbetsställning alldeles för dig. Kolla också sugeffekten - snarare än motoreffekten. I den här prisklassen brukar det vara väl bullerisolerat.

Har haft Bosch och Siemens som vi varit mycket nöjda med. Med påsar.

Senast ändrad:

För cirka 2000:- får du en dammsugare med minst Hepa12-filter som klarar av kvalster på ett bra sätt. Det är som sjoberga skriver viktigt att dammsugaren har bra sugeffekt. Nu har jag en Bosch Bionic filter Hepa 2100W. Klarar av damm och hundhår bra.

Förutom sugeffekten ska min dammsugare vara tyst, ha lång sladd och långt skaft. Den ska glida lätt på släta golv, typ plastmattor och den ska vara effektiv på mattorna. Min gamla Miele som på den tiden var bäst i test har verkligen varit bra. Den är ful som stryk men det är underordnad. Nu har den sugit alldeles för mycket som inte rumsdammsugare är gjorda för så den måste bytas ut, alldeles för tidigt egentligen. Den kostade 2000 kr år 2000.

http://www.bäst-i-test.se/Dammsugare

som sjoberga så riktigt påpekar är det en milsvid skillnad på en dam-sugare och en damm-sugare. Den ena agerar i en torr miljö, den andra i en något fuktigare dito.

Om det är möjligt, testa i butik innan du köper kan jag rekommendera!

En sak som ingen nämnt innan är detta med vikten. En tung dammsugare är ganska jobbig att bära uppför trappor och kan vara svår över trösklar. Jag har lagt märke till att flera Miele-dammsugare i min närhet är rejält tunga och otympliga. En för lätt (oftast i fallet med en billigare, liten variant) är inte heller att rekommendera. Far omkring som en tuss när man drar i den och välter och har sig. Otroligt irriterande, säger jag av egen erfarenhet.;)

Fundrar på en Electrolux UltraOne Z8820 på filtret stod de att det är Air, Washable and reusable filter Hepa H13. Ca 2000 kr. vilka olika typer av filter finns det och vilket är bäst?

Har förr haft en Miele nånting. och såg nu att Miele S5281 har fått bra kritik på nått test av råd och rön. Där står det bara att filtret är HEPA. Kostade även den runt 2000 kr.

Senaste dammsugaren (;))köpte jag genom tv:n en såndär H20 och var mkt nöjd med den, men hade velat att den skulle hållit längre. Nu suger den knappt alls.

Jag har konsekvent hatat alla våra dammsugare tills vi skaffade en centraldammsugare. Problemen har varit allt från för kort sladd (fruktansvärt irriterande), buller, dåligt sug, fjantigt munstycke samt problem med att hitta påsar.

Hoppas du har bättre lycka på dammsugarmarknaden än vad jag har haft!

Jag startade en nästan likadan tråd för en vecka sedan men den blev låst med anledning att det skulle finnas flera likadana trådar under Hem & Hobby, vilket jag dock inte tycker att det gör (så fick jag klaga lite :angel:).

Det beror ju helt på hur man bor och vad man finner viktigt. Electrolux ultra silencer är superbra om man ogillar oväsen. Själv tyckte jag inte att det var tillräckligt viktigt (men då bor jag på 40 kvm och dammsugning tar 5 min) utan valde en något billigare dammsugare med snygg färg :love: och bra sugförmåga. http://www.netonnet.se/art/hem-och-.../golvdammsugare/philips-fc813201/141004.4716/ Har bara hunnit använda den två gånger än men är helnöjd än så länge.

:rofl::banana::rofl:

Tack för dagens skratt!!!

För övrigt har vi en elektrolux oxygen classic som vi är väldigt nöjda med:)

He he... ja tänk vad en liten miss på ett m kan göra... Nu har jag köpt mig en dammsugare. Det blev inte alls nån jag tänkt mig, en Electrolux blev det iaf. Den funkar än så länge *peppar peppar*.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
894
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 570
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som... 2 3
Svar
51
· Visningar
9 054
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 486
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka