Sv: Damsadel??
Tack! Ja, jag har lagt ner massor av tid på att sy dräkten. Den är ju helfodrad med rosa tyg liksom originalet. Och ulltyg är tyvärr rätt dyrt så det blir en del pengar bara i material. Det gick 8 meter!
Hatten var en vanlig filthatt. Man kan göra rätt mycket med en sån. Bra material. Frågan är dock om inte brättet skulle vara lite bredare?
Schabraket har jag bara klätt med ulltyget och pyntat. Givetvis fick jag lägga till den delen som ligger under benet. Lite knixigt men det gick.
Fantasikläningarna i kadriljen är också hemsydda. Någon ska ha ett mönster som de flesta har använt. Jag har dock ritat mitt mönster själv. De som har kunnat har sytt klänningar själva (eller nån vän) annars syr eldsjälarna i Skånska frieserhästföreningen klänningar man får köpa eller låna. Jag har sytt några också.
Dessa klänningar är inte på något sätt historiska utan är bara gjorda för att det ska vara mycket volanger och tyg och rysch och pysch och sånt. För att ha kul! Perukerna är köpta på Eksons postorder. Klicka på tema och sen rokoko så hittar du dem där. Man ska också vara medveten om att dessa utstyrslar inte är menade att ses på nära håll. De ska bara ge ett roligt och annorlunda intryck som kontrasterar mot den strikta dressyrklädseln.