Dansar med vargar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dansar med vargar

Landstingsskatten varierar väl från landsting till landsting...
Gemensamma kostnader...vägnätet som får sina pengar från vägtrafikskatten som är den samma över riket + att alla utländska fordon skulle tvingas införskaffa tidsbegränsade plaketter ala Schweiz..

Alkoholskatten är idag, i praktiken olika, beroende på hur långt ifrån färjeterminal eller bro till lågprisländer så som Baltikum, Polen eller Tyskland man bor.

Arbetsgivaravgiften är liksom momsen nationell så..
Vargen påverkar djurhålningen överallt där den är frekvent.
dvs hela Sverige, men i olika grad beroende på strukturen av djurhållningen o mängden varg vilket talar för regionala bestämmelser. Östergötland o Blekinge har i dag nära nog 30% så mycket får som ex Värmland.

Försvar, polis, logistik för energi spårtrafik o vägar är exempel på nationella poster. Inte utan undantag ty de flesta städer har ansvar för sina egna vägar både vad det gäller underhåll o snöröjning.

Så vart du än ser ser du olika lösningar, kommunala, regionala o nationella och trots det fungerar Sverige som nation:p

Var det svar på mitt inlägg?
Mig veterligt är det du som proppsat på komunala beslut på frågor som berör kommuninvånarna även om de berör andra kommuner, och det över stora delar av landet. Det är alltså din egen idé realiserad som du protesterar mot.

Jag vet vad landstingen gör, det är du som vill ändra ordningen och ta beslut som rör kommuninvånarna lokalt även om besluten även påverkar andra kommuner, jag bara upplyser dig om konsekvenserna av din önskan. Vargfrågan har lika stort nationellt intressa som exempelvis fiske ( det blir fint med kommunala fiskekvoter), skogsvårdspolitik, alkoholpolitik mm. Det blir inget kvar för landstingen är kommunerna roffat åt sig allt som berör deras invånare och det var ju motivet till att decentralisera vargfrågan.

Det är alltså din idé inte min.

Jag vet vad landstingen gör, det är du som vill ändra ordningen och ta beslut som rör kommuninvånarna lokalt även om besluten även påverkar andra kommuner, jag bara upplyser dig om konsekvenserna av din önskan. Vargfrågan har lika stort nationellt intressa som exempelvis fiske ( det blir fint med kommunala fiskekvoter), skogsvårdspolitik, alkoholpolitik mm. Det blir inget kvar för landstingen är kommunerna roffat åt sig allt som berör deras invånare och det var ju motivet till att decentralisera vargfrågan.

Det är alltså din idé inte min.

Vad det gäller fiske , så bestämmer väl kommunerna öve de vatten de själva äger. kustfiske och de stora sjöarnas fiske expropierades ju av Sapregeringen för ett antal år sedan.
Skogen hanteras ju till största delen av ägarna så även där är beslutsprocessen lokal

Vad det alkoholpolitiken så har ju våra politiker centralt ordnat så att sponken är billigare ju närmare bro eller färjeterminal du kommer så....

Tror knappast kommunerna har något större intresse av att roffa åt sig sjukvården de har nog nog med vård o omsorgen de har hand om redan

PS du måste skilja på landsting o länsstyrelse det är två olika myndigheter, den ena är statens representant med landshövdingen i spetsen.

Lika väl som vi idag har kommunalskattenivån hos kommunen så kan vi ha vargavskjutningen hos kommunen. Fast och det verkar ju vara grundproblemet...då ställer vi centralorterna offside,,eftersom varje kommun avgör för sig:D

Var det svar på mitt inlägg?
Mig veterligt är det du som proppsat på komunala beslut på frågor som berör kommuninvånarna även om de berör andra kommuner, och det över stora delar av landet. Det är alltså din egen idé realiserad som du protesterar mot.

På vilket sätt då?
Om ett antal kommuner frivilligt går ihop och bildar ett vargskötselområde och bestämmer att man ska tillåta en flock och bestämma vilka tider som gäller för avskjutning av övertaliga djur så är det väl helt i min linje eftersom kommunerna frivilligt samarbetar..det är så demokrati ska fungera:D

Du missuppfattade, läs om och läs rätt, det var bara några av de frågor som påverkar invånarna i olika komuner och som också påverkar andra delar av landet precis som vargfrågan. Ska vi behandla alla frågor som du beahndlar vargfrågan så kan vi lägga ner landet Sverige och ha komunalt styre, alternativ så kan vi hänvisa frågor till lägsta instans där alla berörda kan komma till tals. När det gäller vargfrågan så är det på lands eller högre

Det är helt okej om du vill flytta vargfrågan till kommunal nivå - det får du tycka som du vill om, men demokrati är det inte.

Du missuppfattade, läs om och läs rätt, det var bara några av de frågor som påverkar invånarna i olika komuner och som också påverkar andra delar av landet precis som vargfrågan. Ska vi behandla alla frågor som du beahndlar vargfrågan så kan vi lägga ner landet Sverige och ha komunalt styre, alternativ så kan vi hänvisa frågor till lägsta instans där alla berörda kan komma till tals. När det gäller vargfrågan så är det på lands eller högre

Det är helt okej om du vill flytta vargfrågan till kommunal nivå - det får du tycka som du vill om, men demokrati är det inte.

Jag får tydligen tycka vad jag vill det är ändå inte demokratiskt.

Du låter som ett gammalt befäl jag hade en gång i tiden
Han skrek
-Jag är för delade meningar Demokrat med andra ord!
Jag har en mening och ni delar den!!:D

Hur kan ett demokratiskt fattat beslut i en kommun bli odemokratiskt?
Så länge man följer svensk lagstiftning så är det ok.
Och ändrar vi lagen så att kommuner får fatta dessa beslut så är det ändå demokratiskt för det beslutet fattas av riksdagen eller hur:D

På vilket sätt då?
Om ett antal kommuner frivilligt går ihop och bildar ett vargskötselområde och bestämmer att man ska tillåta en flock och bestämma vilka tider som gäller för avskjutning av övertaliga djur så är det väl helt i min linje eftersom kommunerna frivilligt samarbetar..det är så demokrati ska fungera:D

Det är ju så vi har det nu, kommunerna är en del av det större området Sverige som administrerar vargfrågan.

Det är ju så vi har det nu, kommunerna är en del av det större området Sverige som administrerar vargfrågan.

Ja det är så det är nu, men vari ligger det odemokratiska om vi skulle ändra på dessa regler, det är det frågan gäller.

för en lag ändring kräver ju ett beslut i riksdagen + en omförhandling vad det gäller vargen med EUROPA. Vilket absolut inte är omöjligt vilket Schweiz visar.
Avtalet skrevs på då vi inte hade varg i Sverige så egentligen ska ju avtalet förhandlas om för att omfatta även varg.Allt detta ska ske enligt gällande lagar så det kan ju på inga villkors vis bli odemokratiskt

Ändra vilka regler?

Odemokratiskt blir det när inte alla får komma till tals om frågor som berör dem, åtminstone genom röstsedeln.

Ändra vilka regler?

Odemokratiskt blir det när inte alla får komma till tals om frågor som berör dem, åtminstone genom röstsedeln.

Ja men de som idag bara har ett uppehållstillstånd får ju inte komma till tals genom att rösta eftersom de inte får rösta i riksdagsval endast kommunala val:o:D

På vilket sätt då?

Men det är ju ingen garanti för att det tas beslut om att vargstammen ska bli mindre ( för det är väl det du förutspår ska hända om endast kommuner med vargrevirfår ha en åsikt i frågan)eller att det blir licensjakt

Tjuvskyttet lär väl inte bli mindre för att beslutet är tagen på lokal nivå om någon tycker att 0 vargar är en bra siffra

Men det är ju ingen garanti för att det tas beslut om att vargstammen ska bli mindre ( för det är väl det du förutspår ska hända om endast kommuner med vargrevirfår ha en åsikt i frågan)eller att det blir licensjakt

Tjuvskyttet lär väl inte bli mindre för att beslutet är tagen på lokal nivå om någon tycker att 0 vargar är en bra siffra

Har jag sagt det då?
Jag hävdar bara att det är mer demokratiskt med beslut så nära människorna som möjligt. Det garanterar naturligtvis inte att folk röstar som jag vill,,alla röstar efter eget huvud = demokrati

Att det sedan är lättare att få acceptans för ett beslut som man varit med och tagit, ja eller nej känner nog alla till som jobbat politiskt.

Och naturligtvis ska alla kommuner ha rätt att yttra sig och bestämma över sitt område. Så det gäller naturligtvis inte bara kommuner som ingår i vargrevir.

Du verkar besatt av att allt ska bestämmas på kommunnivå, även saker som berör grannkommunerna. Är det verkligen demokrati då, tycker du?

Och är du även säker att du nöjer dig med demokrati i kommunen. Varför inte i byn? På den vägen där du bor? Två grannar som är ense?

Har jag sagt det då?
Jag hävdar bara att det är mer demokratiskt med beslut så nära människorna som möjligt. Det garanterar naturligtvis inte att folk röstar som jag vill,,alla röstar efter eget huvud = demokrati

Att det sedan är lättare att få acceptans för ett beslut som man varit med och tagit, ja eller nej känner nog alla till som jobbat politiskt.

Och naturligtvis ska alla kommuner ha rätt att yttra sig och bestämma över sitt område. Så det gäller naturligtvis inte bara kommuner som ingår i vargrevir.

Men ska det avgöras i en folkomröstning då eller? För generellt har väl de lokala politikerna samma linje som riksförbundet, tveksamt att C Dalarna kan motivera 0 vargar i Dalarna om C centralt 50. Det man som individ kan göra är att rösta på det parti som står närmast, det kan handla om ideologi eller sakfrågor, oftast ligger skola, vård, omsorg, jobb och bostäder före på listan av saker man värderar när man röstar

:D nejdå har faktiskt nämt det tidigare här på tråden.

Men du kan ju inte neka till att det stämmer.
Är du inte svensk medborgare får du inte rösta i riksdagsval:D:D

Så varför är det viktigare att invandrade icke svenska medborgare får bestämma över vargbeståndet i kommun X än svenska medborgare i landets övriga 289 kommuner där det finns varg i många av dem? Varför är dessa enligt svensk lag icke röstberättigade så viktiga att vi måste åsidosätta demokratin?

Det är ju därför ett lokalt fattat beslut är att föredra.
Där den jagas hårt bildar den inga familjer och efter en tid så har vi etablerade flockar där de är fredade och endast strövargar som går in i "heta zoner"
Även riksdagsmän ska företräda sina lokala distrikt, tro det eller ej. Vilken kommunalpoliteker kan driva frågan om vargrevir när vargreviret omfattar flera kommuner? Se bara på de revir som delas mellan Norge och Sverige. Nog hade de levt säkrare om de varit helt svenska.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ingen varg har skjutits i Sörmland efter att beslut om skyddsjakt togs i november. Nu har tillståndet slutat gälla och det ser inte ut...
Svar
0
· Visningar
55
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Där vi bor finns det mycket varg. Hunden här hemma brukar vara ganska känslig och kunna reagera starkt på saker i omgivningen. När vi...
Svar
16
· Visningar
1 097
Senast: Raderad medlem 147980
·
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
697
Hundhälsa Min äldsta hund, en labradorblandning, är 11 år (12 år senare i år). Jag har redan märkt att hon har svårare att se när det är mörkt...
Svar
9
· Visningar
459
Senast: Santoxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka