Dansk bonde stämd för hästars död

Sv: Dansk bonde stämd för hästars död

Men seriöst???

Man är väl som hästägare ansvarig för att kontrollera kvaliten på fodret innan man ger det till hästarna? Hösilage är ju ännu svårare för en bonde att se om det är dåligt eller inte. Det är ju inplastat. Tycker att det hela låter sjukt.
 
Sv: Dansk bonde stämd för hästars död

Jag håller med dig!
Det är ju ägaren som ger fodret, och man brukar ju kolla så det är bra innan man matar hästarna med det. Hade människan i fråga gjort det innan hon gav det så hade h*n ju sett att det inte var bra, och kunnat säga det till bonden. Och kanske då kräva att få en ny bal, eller pengarna tillbaks.
Jag tror ju inte att bonden tagit illa upp, han är ju trots allt bonde, och borde ju (förhoppningsvis) vara en av dom som vill att djuren ska ha det bra.
 
Sv: Dansk bonde stämd för hästars död

Det är ju många som ställer ut en hel ensilagebal i hagen och bara skär av toppen på balen... eller ännu värre bara skär några små "luckor" i balen.

Då har man ju väldigt dålig koll på i vilket skick fodret är längre in i balen.

Nä, man ska åtminstone klä av hela balen och helst också riva den.
 
Sv: Dansk bonde stämd för hästars död

Visst har ägaren ett stort ansvar men det fråntar inte producenten sitt ansvar. Här vet vi ju inga detaljer om ensilagets skick o varför hästarna dog.
Frågan är inte helt enkel.
PL
 
Sv: Dansk bonde stämd för hästars död

Den som har sett hurdant ensilage man ibland fodrar med i Danmark/Tyskland är nog inte det minsta förvånad. När jag jobbade i Tyskland hade vi minst en kolikhäst i veckan pga dåligt ensilage! Ändå fortsatte man att fodra med det.
 
Sv: Dansk bonde stämd för hästars död

Jag håller med Peter, det är alldeles för lite information om vad hästarna dog av för att säga varken bu eller bä.
 
Sv: Dansk bonde stämd för hästars död

håller med.

om ica säljer fördärvad kött och du äter det ändå (trots att du borde fatta att det är dåligt) och blir sjuk, så har ändå förhandlaren och producenten ett ansvar.
 
Sv: Dansk bonde stämd för hästars död

En skitdålig jämförelse eftersom hantering o regler är helt olik vad gäller foder o livsmedel. Men om en konsument öppnar ngt som stinker tex pga ngt hänt med förpackningen o ändå äter det så är det väl ändå lika mkt konsumentens som säljarens ansvar. Ingen lagstiftning kan ersätta slutanvändarens sunda förnuft.
PL
 
Sv: Dansk bonde stämd för hästars död

nej det är det inte eftersom det finns flera fall där folk gått till sak mot livsmedelstillverkare! reglerna må vara annorlunda men principen är den samma.

dessutom vet man väl inte ens om det var så att silaget var mögligt? kan ju vara andra orsaker som gjort hästarna sjuka, tex botulism eller giftiga växter.
 
Sv: Dansk bonde stämd för hästars död

Ensillage är svårt. Även om man säljer en fullvärdig produkt så kan det hända mycket under en transport och under förvaring. Litet hål eller ovarsam hantering så att det kommer in luft.
Det är ett måste att öppna balarna ordentligt - ena sidan kan vara bra men den andra sidan lukta pest. Öppnad bal ska förbrukas inom tre dagar - hur många följer den rekommendationen??
Domen är konstig, men det kan iofs finnas orsaker som inte framgår - jag förstår bara inte vad. Jordinblandning kan man aldrig svära sig 100 procent fri ifrån, eftersom åkrarna ligger öppna för vem eller vad som helst att besöka.
 
Sv: Dansk bonde stämd för hästars död

*Kl*

Undrar vad det kan vara för dödligt fel på hösilage som inte märks, när man utfodrar med det? Och som dödar 4 hästar antagligen ungefär samtidigt. Förutom Botulism alltså.

LIA
 
Sv: Dansk bonde stämd för hästars död

*Kl*

Undrar vad det kan vara för dödligt fel på hösilage som inte märks, när man utfodrar med det? Och som dödar 4 hästar antagligen ungefär samtidigt. Förutom Botulism alltså.

LIA

Ja det kan man verkligen undra.

Tror inte att bönder kör in döda djur/massa jord för skojs skull, men det är lätt hänt att det slinker med. Jag tycker inte att det är något bonden kan ställas till svars för faktiskt. Byta bal, Ja, men skadåstånd? Ingen kommer ju våga sälja foder till hästägare om man riskerar hundratusentals kronor i böter.
 
Sv: Dansk bonde stämd för hästars död

Ja det enda som inte märks är nog botulism. Men om man utfodrar med mögligt foder kan man mkt väl få en dödlig leverskada.
PL
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Behöver skriva av mig... och nej, innan någon anmäler till polisen - det är inte ett människobarn det är talan om. Men min hästs bebis...
Svar
14
· Visningar
2 459
Senast: Tualma
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska hoppstjärnan Rolf-Göran Bengtsson vann en internationell hopptävling i danska Herning på hästen Oak Grove´s Carlyle, son till...
Svar
0
· Visningar
553
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det blev en knapp seger för Danmark före Sverige i den spännande landskampen med fina fyr- och femgångarekipage, islandshästarna intog...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter EM i ridsport i somras blev en mångmiljonförlust för Göteborg. Det ska inte skymma att den svenska hästnäringen blomstrar och ge upphov...
Svar
6
· Visningar
682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp