Dansk-Svensk Gårdshund!

Skogstroll

Trådstartare
Vill gärna veta mer om rasen! Eftersom min Rottweiler har fått diagnosen Artros (:cry:) så vet jag ju att vi inte kommer vara tillsammans för alltid..Han har förhoppningsvis många år kvar men jag har ett tag gått i tankarna att köpa en ny liten valp framöver,då jag absolut aldrig kan tänka mig att vara utan hund.Jag var länge sugen på Dogue De Bordeaux,men sen min vovve fick Artros har jag fått kalla fötter när det gäller tunga raser och började fundera på mindre hundar.Jag bor på en gård med hästar.Hunden har möjlighet att springa fritt på gården när jag är hemma.Gärna en hund som kan följa med när jag rider.Skulle en Dansk-svensk gårdshund passa mig tro? Vill egentligen ha en större lite mer vaktande hund då det hänt en tråkig sak på gården för några år sedan,men å andra sidan kan ingen gömma sig för en hund.Kom gärna med förslag på andra raser också!
 
Sv: Dansk-Svensk Gårdshund!

Jag har ju en DSG på 3år som funkar perfekt som gårdshund :)
Varnar när någon kommer och sen har jag lärt henne att det räcker med 1-2 skall.
Hänger lätt med på ridturer och jag tycker det är en frisk, sund ras!
Upp till 3år är det mycket hålligång, men jag bor ju i lägenhet så jag har fått aktivera henne mycket med lydnad, små trix och så cyklar jag med henne på morgonen :)

Riktiga mysgrisr (de jag träffat) o vill gärna sitta nära, i knät o sova under täcket :D

Samma sak med alla raser är ju o hitta bra uppfödare o fina föräldrar.
Jag har själv upplevt att det finns två typer.. en ganska satt, bred bröstkorg och så en lite lättre med djupare bröstkorg, längre ben.

/Mimmi
 
Sv: Dansk-Svensk Gårdshund!

Jag har också en tik på 2½ år.. en härlig tjej med ganska mycket av både vakt o jakt. Ingen kan smyga sig in på gården obemärkt, det lovar jag.
Hon skäller några skall o talar om att någon kommer o sen är det bra. :rofl:

Min Nila 2 år:
picture.aspx


Jag upplever att det finns lite olika typer av gårdisar både när det gäller sätt o utseende. Precis som Fragile säger är det skillnad i hur kraftig de är o djupet på bröstkorgen. De ska enligt standarden var robusta, men inte så det är 'satta' (för mycket).

Mentalt är det också skillnader. Vissa linjer (som hos min tjej) är det väldigt mycket 'go' i, mycket vakt o jakt. Är ganska självständiga o kan dra iväg en stund i skogen tex. Ett bra ex på vad jag menar är skillnaden på min o kompisesns hund. Nu är det en sheltie, men jämförelsen kan ändå göras. ;)
Vid 1 års ålder var kompisens hund max 10-15 meter från henne när hon var lös, för min var den naturliga radien på kanske 100 m. Och då var de lika gamla o har fått samma typ av uppfostran. Detta var när man släppte dem för att springa fritt o leka - inte vid promenader då man sa till att hålla sig nära. :laugh: Den typen av skillnad kan det vara i olika linjer.. man får välja den typ av föräldrar man vill ha.

Andra är väldigt följsamma o håller sig helst runt benen på ägaren/föraren. Gemensamt för dessa är dock att de har väldigt stort behov av närhet o bekräftelse vilket gör att en dsg aldrig sticker längre stunder.. de måste alltid checka av o ha kontakten med matte/husse.

Besök rasklubbens hemsida, www.gardshund.com o läs under menyn Köpa gårdshund. Ring gärna valphänvisaren också om du vill veta mer om dem. Hon berättar mer än gärna allt du vill veta. Är supertrevlig :bow:

En tjej som har en dsg har skrivit en artikel om dem. Den hittar du här:
http://www.klingan.cybersite.se/omgardshundar.html

En uppfödares blogg - finns massa av både roligt o lite s**t-snack. Vissa saker är dock helt underbart att läsa - både roliga o jobbiga saker med hundarna i vardagen. http://stoltaebbas.bloggplatsen.se/
Läs gärna inlägget Skithund från den 22/11. Det är såååå talande...

Rasen är underbar! Pigg, alert, gosig o arbetsvillig som få. Men kan också slappna av o vila nån dag om det är så. Vill man träna o tävla i tex lydnad behöver kunna motivera dem, de gör inget gratis. (är inte som en schäfer) Agility, rallylydnad mm är lättare då de gillar allt med fart i.

Som en uppfödare skrivit på sin hemsida:
"En stark individ i en liten kropp" -exakt så är det. :bump:
 
Sv: Dansk-Svensk Gårdshund!

Tack för två mycket bra svar! jag tror mer och mer att detta är hunden för mig..Den är liten,men tålig.Jag ska börja kolla runt på uppfödare nu.För mig är sundhet fysiskt och psykiskt det allra viktigaste.jag är inte utställningsintresserad direkt,men skulle gärna ta en kull någon gång i framtiden.Jag håller inte heller på med någon större lydnad utöver vardagslydnaden.jag gick valpkurs,allmänlydnad och några lydnadskursen med min nuvarande hund under hans första två-tre år.Nu tränar vi mest för skojs skull hemma och med kompisar.Jag har väl något år på mig att hitta den perfekta valpen.Skaffar allra tidigast en till sommaren i alla fall.Så här ska letas perfekt liten valp:love:
 
Sv: Dansk-Svensk Gårdshund!

Fragile och Barajag har skrivit så mycket bra. Jag har själv en DSG och är jättenöjd med mitt val. Hon är en riktig gosgris med fart i, busig och lydig, påhittig som bara den. Jag har inte skrattat så mycket som jag gjort sen jag skaffade henne.
Enda nackdelen jag kan komma på är att de fryser relativt lätt.
 
Sv: Dansk-Svensk Gårdshund!

dansk/svensk gårdshund är en underbar ras:)
Väldigt pigg och alert. Lättlärd, nyfiken, vill vara med, skäller när någon är på dennes "revir", gosig.
De som redan skrivit här i tråden har skrivit så bra så jag skriver nog inte mycket mer:)

Det jag vill understryka är att den är mycket aktiv och mår bra av att springa fritt och motioneras minst en timme om dagen. Träffar allt för många som skaffar dansk/svensk för att de vill ha en lugn hund:(
Men det verkar ju inte vara något problem för ts:)
 
Sv: Dansk-Svensk Gårdshund!

Min nuvarande hund är på promenad ca 15 min på morgonen,sen är han med i stallet och släpper ut hästarna i ca 40 min.Mamma eller en kompis tar ut honom på ca 1 timmes promenad mitt på dagen och sen är jag hemma vid 16,15.Då får han ca 30 minuters promenad,sen är han med i stallet ca 1 1/2 timme.Så aktivering är inga problem;) Jag tycker att D-S GH verkar vara mindre bjäbbig än tex Jack Russel Terriern,mindre ettrig och mer tillgiven.Stämmer det? Är DSG ofta frusen av sig?
 
Sv: Dansk-Svensk Gårdshund!

De är ofta frusna, men brukar klara sig bra om man vänjer dem eller tar på ett täcke. Min tjej klarar sig bra i kylan bara hon får röra på sig. Står vi stilla i koppel så fryser hon. Regn o blåst är värre än kyla för henne. :)

O du köper en dsg så kolla upp hd-statusen noga. Tyvärr är siffrorna ganska höga i rasen, men få verkar ha ont av det. Höftleder o ögon har de däremot inga problem med. Kan berätta att from 2010-01-01 är det obligatorisk röntgen om man vill registrera valparna så se till att föräldrarna är kollade.

Vill du ha tips på uppfödare nära dig kan du antingen kolla rasklubbens sida eller ringa valpförmedlaren. Hon är helt suverän - kan alla hundar nästan i huvudet. Stammar, psyken mm. Hon har även stor koll på privata uppfödare o deras hundar. Vet precis vilka som finns i din närhet om du vill träffa några innan du bestämmer dig tex.

Lycka till!
Köper du en dsg kommer du aldrig ha tråkigt mer - jag lovar! :love:
 
Sv: Dansk-Svensk Gårdshund!

*kl*

Här är en till som har hittat "sin" ras i DSG! :love: :love:

Jag har en tik född 2007 som är min största kärlek, min bästa kompis, min lekkamrat, min kramkamrat, och hon får mig att skratta varje dag!

Kan inte tillägga så mycket mer om rasen utan att upprepa det de andra har skrivit, förutom att (iaf min) är otroligt anpassningsbar! Från att ha tillbringat sina två första levnadsår boende på landet, i princip aldrig ensam och med mig på jobbet hela dagarna så bor vi nu i stan, hon är ensam mer än tidigare och måste ofta vara kopplad, men hon bara gillar läget! Hon är helt problemfri att lämna ensam, även om jag såklart försöker undvika det. Jag är nu inne på dagmatte nummer två och även där har det gått helt problemfritt. Hon hoppar utan problem upp i knät på människor första gången hon träffar dom, så ingen lång invänjning har behövts.

http://www.pixbox.se/pic_show_id20104805.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id29919988.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id29919992.html

Har fortfarande inte lärt mig lägga bilder direkt i inlägget :o
 
Sv: Dansk-Svensk Gårdshund!

Eftersom min hund har artros i armbåge så är det PRIO ETT att valpen är frisk och har röntgade,friska föräldrar.
 
Sv: Dansk-Svensk Gårdshund!

Vilken fining:)

Ingen fara,jag kan inte heller lägga in bilder direkt..jag länkar jag med;)
 
Sv: Dansk-Svensk Gårdshund!

Min nuvarande hund är på promenad ca 15 min på morgonen,sen är han med i stallet och släpper ut hästarna i ca 40 min.Mamma eller en kompis tar ut honom på ca 1 timmes promenad mitt på dagen och sen är jag hemma vid 16,15.Då får han ca 30 minuters promenad,sen är han med i stallet ca 1 1/2 timme.Så aktivering är inga problem;) Jag tycker att D-S GH verkar vara mindre bjäbbig än tex Jack Russel Terriern,mindre ettrig och mer tillgiven.Stämmer det? Är DSG ofta frusen av sig?

Nu känner jag inga Jack russels, men av det jag sett så verkar dsg:n mindre bjäbbig. Den skäller när någon kommer in på dess revir, och sen är det bra, när den fått hälsa eller om personen har försvunnit. Dsg:n är väldigt tillgiven och älskar att gosa like mycket som att springa ute.
Tyvärr så är den ganska frusen av sig, men inte ofta tycker jag, vår blir det om den blir blöt och får sitta i bilen hem. Bara att slänga på ett täcke om det är riktigt rusk och torka ordentligt sen.
 
Sv: Dansk-Svensk Gårdshund!

Har själv två killar, syskon, Helt UNDERBAR ras aktiv, glad, duktig på att fånga råttor och folk kär! :love:

Bärtil , hane , 5 år, Min Bebis ! :love:
24143338.jpg


Jens , Hane, 4 år :love:

pic_show_id24143301.html


Båda två är från Aagerups kennel :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Long time no see! Jag vet inte när jag skrev på "hund" sist, många år sedan var det i alla fall. Jag har nu, sedan 2004...
Svar
4
· Visningar
1 317
Senast: kolblakkur
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på...
Svar
2
· Visningar
744
Senast: Sandora
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 893
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund i somras, antagligen en hjärntumör och det slutade fruktansvärt med en akutavlivning när vi skulle in på...
Svar
10
· Visningar
1 766
Senast: Vassi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp