Bästa hundrasen för mig?

Sandora

Trådstartare
Hej!

Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik).
I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på vilken ras som skulle passa mig och min nuvarande hund.

Denna tråd är mest för att spekulera lite och undersöka om ni har några tips på bra hundraser?
Tycker att det är så roligt att läsa om olika raser och drömma lite!

Vad jag söker:
En medelstor hund som är så frisk som möjligt (har idag en hund med allergier och vill gärna undvika det med nästa hund).
Hunden ska väga runt max 15 kg, inte ha en massa päls och kräva pälsvård och vara medium-aktiv.

Jag har kollat mycket på Staffe, Amstaff, Pinscher och dansk-svensk gårdshund men tyvärr verkar det vara mycket allergier/hudproblem hos alla dessa raser, jag tolkar det som att korthåriga raser har mer av dessa problem? Gårdshunden och Pinscher verkar vara de friskare av dessa 4 raser, men jag tycker att gårdshund är lite för liten ras.

har ni några andra tips? Eller inputs gällande ovan raser?

Tack på förhand!
 
Hej!

Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik).
I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på vilken ras som skulle passa mig och min nuvarande hund.

Denna tråd är mest för att spekulera lite och undersöka om ni har några tips på bra hundraser?
Tycker att det är så roligt att läsa om olika raser och drömma lite!

Vad jag söker:
En medelstor hund som är så frisk som möjligt (har idag en hund med allergier och vill gärna undvika det med nästa hund).
Hunden ska väga runt max 15 kg, inte ha en massa päls och kräva pälsvård och vara medium-aktiv.

Jag har kollat mycket på Staffe, Amstaff, Pinscher och dansk-svensk gårdshund men tyvärr verkar det vara mycket allergier/hudproblem hos alla dessa raser, jag tolkar det som att korthåriga raser har mer av dessa problem? Gårdshunden och Pinscher verkar vara de friskare av dessa 4 raser, men jag tycker att gårdshund är lite för liten ras.

har ni några andra tips? Eller inputs gällande ovan raser?

Tack på förhand!
Vad tänker du att du vill göra med din kommande hund? Vilka egenskaper uppskattar du hos din nuvarande hund och vad saknar du? :)

Vill man ha korthårig hund som inte är jättejättestor och som sällan har hälsoproblem så finns det ju flera olika vinthundsraser, men de är ganska rejält annorlunda mot tex amstaff och DSG som du tittat på.
 
Vad tänker du att du vill göra med din kommande hund? Vilka egenskaper uppskattar du hos din nuvarande hund och vad saknar du? :)

Vill man ha korthårig hund som inte är jättejättestor och som sällan har hälsoproblem så finns det ju flera olika vinthundsraser, men de är ganska rejält annorlunda mot tex amstaff och DSG som du tittat på.
mestadels som sällskap, men gillar även nosework/spår så det hade jag absolut kunnat tänka mig att hålla på med framåt. Men annars typ cykla med hunden och gå i skog och mark :)

Har kikat lite på Whippet men jag tycker de ser så ynkliga ut, gillar lite mer muskliga hundar om du förstår hur jag menar :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 110
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 226
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 362
Senast: AnneB
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 060
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp