Bukefalos 28 år!

Ny valp! Gårdshund - kom med tips

prinsessfeminist

Trådstartare
Long time no see!

Jag vet inte när jag skrev på "hund" sist, många år sedan var det i alla fall.

Jag har nu, sedan 2004, (herrejösses nästan 20 år!), haft dvärgschnauzer och schnauzer.

Jag älskade vår dvärgschnauzer, trevligare hund fick man leta efter, och jag har också varit glad för våra schnauzrar även om de varit mycket mer hund att hantera.

Nu har vi beslutat att nästa hund blir en dansk-svensk gårdshund.

Det beror på att jag ledsnat på pälsvård, vi gillar den behändiga storleken, och jag har alltid haft ett gott öga till rasen.

Jag har för mig att någon här på Buke hade flera sådana och jag minns även att @martha hade en.

Nåväl, beslutet är taget, vi väntar en till till slutet av juli, så shoot med allt ni kan och vet om rasen!

Vi har vår andra schnauzer kvar, och han har hunnit bli nio år.
 
Underbara clowner med mer eller mindre jakt i sig som älskar att sova i sängen ♥️

Det larmar, så att säga tack o berömma vid skall t.ex är bättre än att fya. Då blir de värre.

Det är någon tid när de är valpar de är pain in the ass. Då brukar de gälla att lära in passivitet. Jag satte mig o såg serie t.ex så somna de 😁

Har haft två och Gry, min andra är 7 år nu ♥️
 
Jag har träffat ett gäng i agilitysammanhang. Har vänner som tävlar med DSG och jag har haft flera deltagare med DSG när jag haft agilitykurser.
Min bild av rasen utifrån det är att det är en väldigt spretig ras. Vissa är otroligt häftiga små krutpaket som är lättlärda och älskar att jobba. Andra är svårmotiverade segproppar som inte rör sig i onödan :p
 
Jag fick min första dsg 1995 - en omplacering, 4 år gammal tik. Sen dess kan jag inte tänka mig någon annan ras, har min fjärde och femte tik nu.
Alla har varit väldigt behändiga att fostra, med undantag för den yngsta tiken (som är 6 år nu) som var extremt jobbig som valp. Som tur var så gick det över efter några månader.
De tre första tikarna tränade jag inte med, de var bara stall- och gårdshundar och trivdes förträffligt med det.
De tikar jag har nu har jag tränat en del med - agility, nosework, personspår. Men dom är ganska olika, den ena är smart och "självgående", medan den andra behöver mycket pepp och uppmuntran.

Om du kollar på gårdshundsklubbens hemsida, så hittar du aktivitetsgrupper som brukar ordna träffar, vandringar mm i så gott som samtliga län. Kan rekommenderas!

Lycka till med valpen :)
 
Jag har två stycken, totalt olika :D En som är pigg och gärna tränar, hänger med på allt och älskar barn och tycker om andra hundar. En ”riktig” DSG, som de ska vara (både till utseende och mentalitet). Fantastisk hund, precis som sin mamma och sin mormor :love: Är jättenöjd med henne :love:

Den andra vill bli buren, gå en promenad på max 15 min, vill mest ligga och sola under sommaren, gillar inte barn och är en enmanshund med resursförsvar mot andra hundar när de kommer för nära matte. Absolut inte som en DSG ska vara sett i mentalitet (hela kullen blev knäpp) och inte riktigt i utseende heller och därför undviker uppfödaren de linjerna numera. Mindre nöjd med henne men älskar det lilla livet.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 046
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp