Dansk/Svensk Gårdshund

Sv: Dansk/Svensk Gårdshund

Åh, Vi hade en Bouvier när jag var ung :angel: Vår var född 72 och dom var inte alls vanliga...hon blev nästan 15 år....

Du låter som en bra DSG ägare :D .
Kolla bara upp HD på föräldrarna, jag vet inte hur eller om dom skiljer sig från olika uppfödare, den jag köpte min ifrån har fött upp rasen sen 1974 och henne har jag förtroende för. Vill du veta kennelnamnet så kan du väl PM:a

Jag har tyvärr inga bra erfarenheter av rasen.
Dock har jag ju inte träffat så värst många som jag känner.
Jag vet en som har en, den är väldigt överviktig och den skäller på allt och alla + gör utfall mot andra hundar.

Sedan så är jag med min egen hund på en hel del utställningar och jag måste säga att det är just dessa hundar som är mest otrevliga att gå förbi deras ring.
Var på nån utställning förra året då det var minst 30 st sådana vid en ring (och detta var en liten inoff).
Man hörde skäll och morr och "slagsmåls skäll" från den ringen hela tiden. När jag gick förbi på betryggande avstånd så var det ändå 2-3 hundar som gjorde utfall mot min och lät riktigt ruskigt.

Och det var inte bara min hund utan alla som gick förbi skällde dom på och morrade och på varandra också.
Tror det var två som rök ihop ordentligt också men då var jag inte där utan jag var vid "min" ring. Men det lät väldigt mycket och väldigt otrevligt från deras håll.... :cool:

Men som sagt, det är mina erfarenheter bara..

Oj,det lät inte trevligt.
Men alla har ju bra och dåliga erfarenheter. Man får helt enkelt bilda sin egna uppfattning,så är det ju med allt.

Jag blev erbjuden en retriverkorsning på snart 2 år nyss,hmm,jag har alldeles för stort hjärta.
Det kommer bli zoo här hemma.
Nu har jag en hund,två kattungar o 3 hästar. He he.
Jag har iallafall all tid i världen för mina bäbisar iaf!
Vad gör man inte för djuren!?
Jag lever för dom!!:love:

den dansk svenska gårdshund jag känner tycker jag är vidrig och varje gån jag ser den vill jag sparka den dit pepparn växer :angel:
Men den är först och främst understimulerad i kombination med ouppfostran. troligen inte fel mentalt på den...eller..det skulle inte vart fel på den
:crazy:

ingen valp längre... snart hela 14 mån ( tiden går fort......)
hon kommer från taxinges kennel, jätte trevlig uppfödare.

köpte henne me bibehållen avelsrätt till uppfödaren (2 kullar), då Hon tyckte att våran lilla "norpan" var finast i kullen:cool:

men som sagt var.. dsg e hundar me humor!!!!
har aldrig tråkigt med dom i sällskap:bump:

tyckte att jag kände igen kennelnamnet "youhais".
min dsg har nämligen de längre bak i stammen ( farmor bla).

Oj, ditt inlägg hade jag kunnat skrivit själv! Jag har ingen annan erfarenhet av rasen än det jag har sett på utställning och tyvärr... det är nog bland det vidrigaste jag har sett! Aggressiva hundar (ca 25-30 st på rasspecial) som gjorde utfall emot både folk och andra hundar, ett jäkla liv helt enkelt. Jag - som har mycket lång hunderfarenhet men inte hade sett den här rasen annat än på bild tidigare - blev tyvärr riktigt avskräckt, aldrig i livet att jag skulle skaffa mig nåt dylikt. Sorry:(

Det var konstigt för på dom utställningar jag varit på så har jag inte märkt nåt sånt...det var en veteranhane i Ransäter som var kaxig och de andra DSG ägarna som stod ikring tyckte att det var genant när han höll på som han gjorde.

Jag har ju egentligen bara min egen som jag vet hur han är och han är allt annat än aggressiv, och t om Inte_Ung här på forumet som "hatar" hundar avgudade min Goding :love:
Har t om bildbevis på hur hon gonar med honom i famnen.

Feta , aggressiva och ouppfostrade...Ja, hunden blir ju vad man gör den till, och DSG är en tuff hund i mindre förpackning och skall nog inte fostras med pussar endast ( även om det är svårt att låta bli) Vill man ha en bra hund skall man nog se till att den inte tar över...då blir alla hundar odrägliga.

Ja, han är alldeles underbar.
Han började med att hoppa in i min bil och sedan charma mig så att jag föll pladask.
Martha fick kontrollera en extra gång så att jag inte tog med honom hem.

Hehe, ja jag tänkte: NU är det kört för Turbo :eek: När han gick till dig ....:rofl:

Han är lika go fortfarande :love:

Det låter lite konstigt eftersom DSGn inte har någon godkänd FCI standard än så finns de inte på "vanliga" uställningar, vad jag fattat det som.(?) Utan de har utställningar inom deras kennelklubb....
Sen om de är feta och skäller har med ägaren att göra, inte rasen... ;)

//Mimmi

Senast ändrad:

Va kul! :)
De brukar heta så roliga namn youhais hundar. Fräsige Freddy och Stiliga Sissi!
//Mimmi

jadu, utställning var det, en inoff, och DSG hundar var det på den så ja det verkar ju konstigt. Men jag har sett dom på varenda utställning jag varit på, både officiella och inoff :confused:

Milla - Kilhults Millan Mirakel.
Efter Youhais Bror Basti - Youhais Goa Gerti.

Milla är min tredje DSG - alla har varit lika härliga. Numera kan jag inte tänka mig någon annan ras än just DSG.
Jag instämmer i det mesta som har skrivits här redan. Det är en supergo´hund - men ska naturligtvis fostras precis som alla andra hundar!
Min Milla älskar allt o alla - skulle aldrig få för sig att skälla eller göra utfall. Jag har med henne överallt - även på jobbet, som synes, där hon är grymt poppis!

Och - ja- hon är prickig :D

Milla.jpg

Kontorshund1.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Ny fråga - i anledning av ny hund. Vi spenderar julloven i Tandådalen i vår säsongsuppställda husvagn. Vid tiden för det stora helvetet...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: SaraMara
·
Övr. Hund Har någon erfarenhet av att själv slipa eller lämna in klotång för slipning? Jag sitter med 5-6 helt nyköpta klotänger och ingen är lika...
Svar
1
· Visningar
199
Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
22
· Visningar
1 395
Senast: Capybara
·
Övr. Hund Hej! Jag har just hittat hunden med stort H! Tyvärr bor den så klart i USA så det blir att importera. Är det någon som nyligen gjort det...
Svar
7
· Visningar
1 002
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka