Dator -> TV

honung

Trådstartare
Vad ska jag ha för slags sladd om jag vill titta på filmer via datorn - på min plasma-tv? Den har alltså datoringång. Vad heter det jag behöver, och är det bara att plugga in via min bärbara och välja AV-ingång på tv:n och sen titta?

Sv: Dator -> TV

S-kabel (S-video kabel) för över bilden.
Sen bör du ha en ljudsladd med om du inte vill att ljudet ska komma från datorn...

S-kabel...ahaa...och ljudkabel - är det någon universell historia som funkar typ oavsett typ av dator eller tv? Jag är helt fruktansvärt inkompetent när det gäller sånt här så förklara gära som om jag vore fem år tack! :o:)

S-kabel...ahaa...och ljudkabel - är det någon universell historia som funkar typ oavsett typ av dator eller tv? Jag är helt fruktansvärt inkompetent när det gäller sånt här så förklara gära som om jag vore fem år tack! :o:)
Om din plasma-tv har datoringång så är den normalt i form av en sk. VGA-ingång, alltså samma typ av kontakt som du ansluter en bildskärm till en fast (eller bärbar) dator med. Om du har en lös bildskärm hemma där du kan skruva loss kabeln även i skärm-änden, så kan du prova med den på en gång. Du behöver bara se till att aktivera utgången för extern skärm på din laptop.
En lös bildskärmskabel (VGA-kabel) kostar inte mer än nån hundring, beroende på längd. Ljudet kopplar du med en separat kabel, i normalfallet har den en minitelekontakt (liten hörlurspropp) i ena änden och två RCA-kontakter (sådana som brukar finnas på baksidan av hififörstärkare, cd-spelare etc) i andra.

Det går säkert att ansluta datorn med S-videokabel också, men med litet sämre bildkvalitet.

OM både dator och plasma-tv har s.k. HDMI-anslutningar, så är det absolut bästa alternativet. Både ljud och bild finns då i samma kabel, med maximal bild- (och ljud-) kvalitet! :idea:

OM både dator och plasma-tv har s.k. HDMI-anslutningar, så är det absolut bästa alternativet. Både ljud och bild finns då i samma kabel, med maximal bild- (och ljud-) kvalitet! :idea:

Att tv:n har HDMI vet jag - men hur tar jag reda på om datorn har det? Och om jag har det, så är det inte längre S-videokabel jag ska ha?

Om datorn har HDMI får du ta reda på genom att vrida och vända på den och titta efter. :) Du vet ju hur kontakten ska se ut, om du tittar på tv:n. Och precis, i så fall är HDMI en mycket bättre idé än S-video.
Är det en ->sån här HDMI-kabel<- jag ska ha måntro?
Japp, till exempel.
Och tv:n har visst tre såna 'HDMI-ingångar' - hur vet jag vilken jag ska använda?
Om de inte är märkta på något särskilt vis så kan du sannolikt använda vilken som helst, och bläddra (på fjärrkontrollen eller tv:ns inbyggda knappar om den har sådana) mellan tv:ns olika ingångar tills du hittar datorn.

:crazy: Nej, jag vet inte hur de ser ut - jag googlade fram manualen! :o :angel:
Men kontakten ska se ut som en usb-ingång alltså? Är det någon speciell symbol bredvid? Jag har två typ usb på ena sidan datorn, och en typ usb (den VET jag är en usb) på andra sidan. Men jag har också en såndär kontakt med massa hål i tre rader - vad är det då?

Som sagt - jag är en fullständig idiota när det kommer till såna här teknikaliteter.

på andra sidan. Men jag har också en såndär kontakt med massa hål i tre rader - vad är det då?

Det låter som en DVI kontakt, den kopplar du till datorn med en HDMI-DVI kontakt till TV'n, voila!

Jisses, nu börjar det bli mer och mer avancerat, från S-videokabel till HDMI-DVIkontakt - vad sjutton är det senare för nått då? :confused:

Jisses, nu börjar det bli mer och mer avancerat, från S-videokabel till HDMI-DVIkontakt - vad sjutton är det senare för nått då? :confused:
Jo, det är bra med standarder - det är därför det finns så många... ;)
En grovt förenklad översikt:

Komposit kallas en "vanlig" analog bildsignal. Den mest grundläggande nivån, och rätt utsatt för störningar och försämringar i kablar.

S-video är ett av flera namn för en analog bildsignal där ett par olika beståndsdelar skickas sida vid sida, den signaltypen är mer robust och kan ge bättre bild än komposit.

Komponent eller RGB är sätt att hantera analog bildsignal som är ännu mer uppdelad och ännu mer robust, förekommer sällan i hemmet annat än i SCART-kablar.

VGA är en generell benämning på databildsignal, där innehållet i signalen mer noggrannt kan ha många olika benämningar beroende på bildens upplösning.

DVI är en standard för överföring av digitala bildsignaler, och ger mindre försämring än analoga överföringar.

HDMI är en standard som kan innefatta samma typ av bildsignal som DVI (därav DD:s tips om kontaktadapter eller övergångssladd mellan HDMI <-> DVI), men tillsammans med ljudsignal.

Titta på din tv efter kontakter märkta HDMI, och leta sen efter likadan kontakt på din dator!

du ska bannemig inte använda s-video, det är vidrigt, och rejält gammalt dessutom

VGA kan du använda oavsett, så kör på det, och dra en separat kabel för ljudet, dock måste du kolla om du ska ha hane -> hane, Hane -> hona eller Hona -> Hona kabel. dvs sitter det en blå kontakt på tv:n och på datorn, så är det motsvarande kabel du ska ha.

:cry: Ge mig en länk till en grejjamoj jag kan beställa helst? Som sagt - jag är 5 år gammal bara nu, så hjälp mig pedagogiskt. En länk, en bild - 'detta honung, ska du ha' - så vore jag enoooormt tacksam! :bow:

Notera att denna bara är för bilden, ska du ha ljud så kan du koppla in en 3,5mm. hörlurskabel --> 2xRCA, dessa ska in i tv's ljudingång, en röd och en vit.

----> http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=1189

VGA kan du använda oavsett, så kör på det, och dra en separat kabel för ljudet, dock måste du kolla om du ska ha hane -> hane, Hane -> hona eller Hona -> Hona kabel. dvs sitter det en blå kontakt på tv:n och på datorn, så är det motsvarande kabel du ska ha.

redundancy is the shit.

Jag kan trösta dig med att i just denna tråden har jag läst precis varenda ord noggrant och flertalet gånger. Nu har jag fått två direktlänkar till exakt vad jag ska ha, så då har jag ju fått utmärkta svar på min fråga -
:bow::bow:tack alla inblandade för dessa :bow::bow:
- men sen om jag förstått något är en annan sak. Huvudsaken är att det funkar. :)

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har ingen dator hemma men tycker jag behöver något att skriva på. Jag har ju min jobbdator på jobbet och så telefon, har därför...
Svar
12
· Visningar
401
Senast: Anna-Bella
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
2 162
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således... 2
Svar
20
· Visningar
892
Senast: MiaMia
·
Hemmet En anhörig till mig har idag en ca 20 år gammal "dum"-TV och en DVD-spelare med inspelningsbar hårddisk inkopplad via HDMI. Hen streamar...
Svar
3
· Visningar
437
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka