Sv: Datorn hackar vid filmredigering.
Den färdiga avi-filen blev på strax över 1gb....

Har dock efter många om och men fått klart videon nu, men det var ingen rolig upplevelse med en dator som låste sig var femte minut.
Hur mycket minne bör man ha för att burken ska klara av sådana här grejer då?
Inte för att jag planerat att göra fler videor, men man vet ju aldrig.
Jag håller med om att 1 GB RAM är i minsta laget för att jobba med ett stort modernt videoredigeringsprogram (typ Adobe Premiere / motsv) och XP (för att inte tala om Vista), 2 GB är mer rimligt. Samtidigt tror jag inte det är största orsaken till dina problem.
För att redigera video i dator krävs att tre villkor är uppfyllda. Först och främst behövs tillräckligt mycket internminne (RAM) för att datorn skall kunna köra redigeringsprogrammet och Windows utan att behöva mellanlagra intensivt på hårddisken. Hårddisken används nämligen som "reservminne" om det vanliga RAM-minnet inte räcker till. Just vid videoredigering blir det extra kritiskt, vilket leder oss till det andra kriteriet - tillräckligt snabb hårddisk.
Att bara spela upp video är egentligen inte särskilt betungande för datorn, utan handlar mest om att skyffla en massa data tillräckligt fort från hårddisken. Om hårddisken då samtidigt används som reservminne, och kanske dessutom är väldigt fragmenterad, och kanske inte av särskilt snabb modell från första början, så blir det lätt problem. Fragmentering innebär att filer delas upp i många mindre fragment, när disken inte har tillräckligt stora sammanhängande lediga utrymmen för att skriva filerna i sin helhet. Följden blir att allt tar väldigt mycket längre tid eftersom datorn måste läsa och skriva filer på en massa olika ställen på disken. Samtidigt slits disken mer. Att du frigjort 20 GB på disken behöver inte betyda att allt är frid och fröjd; om disken är på exempelvis 80 GB och du har 20 GB ledigt så kan du inte räkna med att kunna använda 20 GB till ditt filmprojekt. Fyller du disken såpass, så kommer datorn att bli i stort sett oanvändbar på grund av den stora fragmenteringen. Jag brukar räkna med att inte vilja fylla en hårddisk till mer än 75-80% för att den fortfarande skall gå att arbeta effektivt med, det gäller i synnerhet om du bara har en enda hårddisk som ju brukar vara fallet i en laptop.
Om ditt filmprojekt tar upp 20 GB - lätt gjort om du har mycket råmaterial - så behöver du förmodligen ha åtminstone 30 GB ledigt och defragmenterat utrymme på disken.
Det tredje villkoret är att CPU:n - processorn, datorns huvudhjärna - behöver vara tillräckligt snabb. Det är inte kritiskt alls så länge som man bara redigerar med raka klipp eller väldigt enkla effekter, men så fort man börjar använda olika filter, långa dissolver, 3D-effekter eller andra knep och knåp så behöver datorn tänka mycket. Då behöver CPU:n vara så snabb som möjligt för att man inte skall behöva vänta på renderingar, alltså att de applicerade effekterna förverkligas på videofilen.
De problem du beskriver behöver ändå inte ha något med datorn som sådan att göra, det kan lika väl vara så att du fortfarande har program igång som stjäl uppmärksamhet från datorn. Exempelvis ett livfullt antivirusprogram... Mitt förslag är att du gör en heltäckande virussökning på hela datorn, och därefter kopplar bort dig från internet och stänger av antivirusprogrammet medan du redigerar video.
(Och nej, Systemets vänteprocess är inget du vare sig behöver eller skall stänga av i Aktivitetshanteraren. Det är bara benämningen på datorns "tomgångskapacitet".)
När det gäller hårdvaran är mitt förslag att du börjar med att optimera din hårddisk. Först behöver du rensa den på onödig information. Har du inte gjort det förut så finns verktyget under Start>Program>Tillbehör>Systemverktyg>Diskrensning. Bara att följa instruktionerna.
Därefter är det dags att defragmentera hårddisken. Har du inte gjort det förut så hittar du verktyget för det under Start>Program>Tillbehör>Systemverktyg>Diskdefragmenteraren. Bara att följa instruktionerna här också.
Som steg två föreslår jag att du skaffar litet mer internminne - RAM - till datorn. Förslagsvis åtminstone 1 GB till, minne (till de flesta datorer) är inte så väldigt dyrt just nu.
Berätta gärna om du får någon förbättring i datorns uppförande!