Datorn stänger av sig själv när jag spelar.

Riley

Trådstartare
Jo, jag har googlat och kommit fram till så mycket som att datorn/grafikkortet eventuellt överhettas - men:

Jag har precis köpt Modern Warfare 3 efter att tidigare ha kört en piratkopia (ja, skjut mig). Har tidigare alltid kört på maxade grafikinställningar utan att spelet laggat, men med det köpta spelet har datorn plötsligt bestämt sig för att stänga av mellan varje bana på campaign mode. Dessutom hackar alla cutscenes med kanske 4-5 sekunders mellanrum, väl i spelet flyter allt dock på och detsamma gäller alla in game-scenes.

Så spontan undran: Eftersom grafikkortet pallat spelet förut, är det möjligt att det är Steam som nu ligger i bakgrunden och överbelastar? Finns det i sådana fall något sätt att fixa till det på? Har inaktiverat allt jag kan i Steams inställningar, men det har inte gjort någon skillnad.
Kan det skada datorn om jag fortsätter spela trots att den blir överbelastad/hettad och stänger av?

Hela skälet till att jag köpte spelet till PC var att jag ville kunna lira multiplayer eftersom jag är totalt värdelös på FPS på konsol, men det känns ju inte som någon idé att gå online när datorn bara stänger ner... :mad:
 
Sv: Datorn stänger av sig själv när jag spelar.

Ja, datorn tar skada av att överhettas. Man ska alltid sträva efter att ha så låga temperaturer på alla komponenter i datorn som möjligt då värme, speciellt väldigt hög värme, kan förkorta livslängden på hårdvaran väsentligt.

Installera Speedfan och kolla vad temperaturerna ligger på när datorn jobbar på ordentligt. "Normala" temperaturer i en välkyld dator brukar ligga runt 30 grader i idle mode (dvs när den inte jobbar så mycket) och ca 40-60 grader när man pressar den. Generellt brukar det ligga ett övre tak på ca 90-100 grader och när komponenter kommer upp i de temperaturerna så stängs datorn av automatiskt för att förhindra att den tar skada av värmen.

Jag hade börjat med att städa datorn invändigt, helst hela altet, både CPU inkl fläkt, grafikkort inkl fläkt och även ström-agget. Kom dock ihåg att det är tryckluft du ska använda (kan köpas för en hundring i de flesta teknikaffärer). Använd inte dammsugare eller liknande då det lätt uppstår statisk elektricitet som kan skada komponenterna. Se även till att hålla fast fläktarna när du blåser med tryckluften, annars riskerar du att det snurrar sönder.

Efter att du städat mäter du temperaturerna igen och ser om det blir någon skillnad.

Om städning inte fungerar kan det vara så att t.ex. fläkten till CPU'n helt enkelt inte har kapacitet att kyla så mycket som behövs, och då kan du behöva investera i en ny fläkt.

Vad har du för grafikkort?
 
Sv: Datorn stänger av sig själv när jag spelar.

Jag.... ska nog bara skriva ut det du sa och ge det och datorn till någon datorkunnig bekant. :p Tack för svaret!

Jag ska kolla i kväll, sitter inte vid den datorn nu, men jag tror det är ett GTX 560.
 
Sv: Datorn stänger av sig själv när jag spelar.

Kan förresten tillägga att Battlefield 3 går klockrent och det kräver väl gissningsvis en hel del mer av grafikkortet än vad MW3 gör.
 
Sv: Datorn stänger av sig själv när jag spelar.

Det verkar konstigt om din dator inte skulle palla med retailversionen när du kört en piratkopierad innan. Vet du vad du har för nätaggregat i datorn, det kan vara så att det är det som strular också, vilket kan leda till omstart.

Oroar du dig för temperaturerna så går det att ladda hem program som iNHALE skriver, annars brukar det gå att se vad för temp saker och ting ligger på om du går in i BIOS när datorn startar upp igen. Kan även vara så att du med Steam fått hem en nyare version av MW3 som kanske kräver nya drivrutiner till framförallt ditt grafikkort (kan även vara värt att kolla upp drivrutiner för moderkort om du har integrerat ljud eller drivrutiner för ljudkortet). Så kolla på nVidia eller ATIs hemsidor (beroende på vad du har för grafikkort) och testa att ladda hem senaste mjukvaran.
 
Sv: Datorn stänger av sig själv när jag spelar.

Jo, det var det jag också reagerade på, därav att jag funderade på om Steam av ett eller annat skäl är boven i dramat.
Grafikkortet ska dock vara fullt uppdaterat, men jag ska försöka kolla upp det där med nätaggregat och ska även kolla temperaturerna. Kan kanske vara bra att veta innan jag lämnar vidare datorn. Tack för svar!
 
Sv: Datorn stänger av sig själv när jag spelar.

Pratar du med folk över steam medan du spelar? Om inte kan du stänga ned steam efter att spelet startat och se om det blir bättre (gå in i aktivitetshanteraren och avsluta processen istället för att trycka på krysset i hörnet).
 
Sv: Datorn stänger av sig själv när jag spelar.

Nej, men jag vill ha mina achievements. :p Lär ju ändå fungera att ha det igång när jag ska köra multiplayer.
Men jag hoppas att det är så lätt som att det är damm i fläkten. Ska kolla upp temperaturerna och förhoppningsvis få hjälp med städning i morgon, så det är väl bara att hålla tummarna för att det inte måste inhandlas ny dator.
 
Sv: Datorn stänger av sig själv när jag spelar.

Inhandla en ny dator lär du nog inte behöva. I "värsta fall" kan det vara så att du kan behöva en ny CPU fläkt eller liknande om den gamla inte klarar att kyla, men en bra fläkt ligger på ca 500 kr och är ofta busenkla att montera själv, så det är inte hela världen.

Men som sagt, en städning är en bra start (generellt brukar man säga att man ska städa 2-3 ggr per år för att det inte ska gro in).
 
Sv: Datorn stänger av sig själv när jag spelar.

(generellt brukar man säga att man ska städa 2-3 ggr per år för att det inte ska gro in).

Själv städar jag en gång vartannat - vart tredje år när jag byter ut något i burken :p
 
Sv: Datorn stänger av sig själv när jag spelar.

Haha jo så kan man ju också göra :p Är också dålig på att städa, blir ca 1 gång om året eller så. Beror lite på var datorn står också. Min står på en liten hurts bredvid skrivbordet och står öppet och luftigt. Har man datorn stående på golvet under skrivbordet och dessutom är lite dålig på att dammsuga under skrivbordet drar den i sig damm betydligt fortare.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har varit medlem på Zylom så länge jag kan minnas, men börjar tröttna lite. Dock inte på att spela. Jag gillar plattformsspel och...
Svar
1
· Visningar
703
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp