Dax att byta jobb..?

polly p

Trådstartare
Skriver inte här så ofta men, äh, tänkte att man kanske kan få lite input/pepp:)..
Är 40 å lite till,jobbar som uska i hemvåden/äldreomsorgen, har tonåringar, gård, man, hästar, tränar och tävlar det vi får utrymme för..Har egentligen aldrig gjort något annat yrkesmässigt.
Tillhör den kanske mest gnälliga och även mest utskällda yrkeskategorin som finns;).
Men jag tycker ofta mitt jobb är väldigt roligt, älskar mötet med brukare, variationen, friheten vi har till viss del mm.
Är dock trött på allt fler tunga och helgpass med delade turer och så vidare. Trött på jädra schema system, trött på att aldrig hinna, trött på gnäll högt å lågt, trött på en del kollegor:crazy:.
Sen har vi Hitler till chef som inte kan stava till personalpolitik..
Henne ringde jag och skällde ut idag, troligtvis för att jag var låg och jädrigt pissenödig..Skogen var inte lockande att lätta på trycket i..

Jag jobbar gärna inom vården men önskar hitta en annan form.
Vidareutbildning vet jag inte om jag känner för såvida det inte är distanskurs. Vill ju prioritera hästarna och min egen ridning samt även barnens.

Jag vet att det finns massa alternativ men tänker att det måste finnas fler som stått i samma frågeställning och hittat något som känns bättre?
 
Skriver inte här så ofta men, äh, tänkte att man kanske kan få lite input/pepp:)..
Är 40 å lite till,jobbar som uska i hemvåden/äldreomsorgen, har tonåringar, gård, man, hästar, tränar och tävlar det vi får utrymme för..Har egentligen aldrig gjort något annat yrkesmässigt.
Tillhör den kanske mest gnälliga och även mest utskällda yrkeskategorin som finns;).
Men jag tycker ofta mitt jobb är väldigt roligt, älskar mötet med brukare, variationen, friheten vi har till viss del mm.
Är dock trött på allt fler tunga och helgpass med delade turer och så vidare. Trött på jädra schema system, trött på att aldrig hinna, trött på gnäll högt å lågt, trött på en del kollegor:crazy:.
Sen har vi Hitler till chef som inte kan stava till personalpolitik..
Henne ringde jag och skällde ut idag, troligtvis för att jag var låg och jädrigt pissenödig..Skogen var inte lockande att lätta på trycket i..

Jag jobbar gärna inom vården men önskar hitta en annan form.
Vidareutbildning vet jag inte om jag känner för såvida det inte är distanskurs. Vill ju prioritera hästarna och min egen ridning samt även barnens.

Jag vet att det finns massa alternativ men tänker att det måste finnas fler som stått i samma frågeställning och hittat något som känns bättre?
LSS!
Hög personaltäthet (inom autism är man ofta en personal per brukare), behöver inte vara så tungt fysiskt och man kan ibland ha arbetsuppgifter som att åka och shoppa, gå på bio och gå ut på restaurang.
 
Kolla på HVB hem, för närvarande skriker de efter behörig personal (behandlingsassistenter och USK räknas som det). Just nu rekryterar vi tex en till 80%, kväll och natt/sovande jour fyra dagar i veckan på vardagar. Lönen är usel, men tja vill du utnyttja dagarna till andra grejor så är det inte så dumt. Ungdomarna är gulliga och för det mesta relativt okomplicerade. För det mesta tid att umgås, hjälpa ungdomarna med svenskan och läxor och att lyssna på dem, prata om Sverige och vad som hänt dem. Otroligt intressant och givande.
 
Fotvårdsterapeut har jag faktiskt funderat på @Kethets..Har faktiskt en fd kollega som kört med hemfotvård. Himla käckt koncept.
Även jobb inom LSS som @Shetlandskusk tipsade om. Hade bredvidgång i våras men fick bara tre dar vilket var för lite för mig för att gå in på sk flyt-tid. Synd, för gillar det.
Å distansutbildning till arbetsterapeut det lät intressant @Eskita..

Å tack alla andra för input..
Ska bara ge mig själv en spark i arslet.

Samtidigt så gör det mig så förbannad när det är på modet med sk kvarboende men ändå satsas det dåligt eller "fel" och har dålig status och rätt sjuka arbetsförhållanden..

Sitta i bilen och äta macka och dricka kallt kaffe och inte har möjlighet att ta sig till personalrum/toa/matsal/micro då man är stationerad i "skogen" mellan 7-15:00 som idag är inte helt acceptabelt tycker jag. Självklart ligger det rastmallar i vårat förträffliga schema system för det är ju så enligt arbetsmiljölagen..
Sedan att samordnarna inte kanske är så bra på matte och så vidare..

Börjar nog bli gnällig på min arbetsmiljö för det vara sunt..
 
Sitta i bilen och äta macka och dricka kallt kaffe och inte har möjlighet att ta sig till personalrum/toa/matsal/micro då man är stationerad i "skogen" mellan 7-15:00 som idag är inte helt acceptabelt tycker jag.

Fast det är ju vardagen för alla som jobbar med t ex olika typer av lastbilsyrken. Det handlar ju mer om att man får planera för hur dagen ser ut (ligger man ute på vägen mellan kl.7-15 får man ju planera in lunchen och fikan utifrån det.
 
Fast det är ju vardagen för alla som jobbar med t ex olika typer av lastbilsyrken. Det handlar ju mer om att man får planera för hur dagen ser ut (ligger man ute på vägen mellan kl.7-15 får man ju planera in lunchen och fikan utifrån det.

Ja, men finns väl en gräns på körtid 4,5 timma och sedan måste man rasta?
Har nog sina baksidor att vara chaffis också och jag överlever av att äta i bilen ibland så sett men tycker inte det är optimalt att möla i mig en macka under färd.Vi "måste" också ta vår rast efter max 5 timmar och den är en på en halvtimma men det är inte helt lätt att bara planera in vila/rast så ibland blir det ingen.. Det blir så, jag tycker iof inte det är ok i sak men är ju inte anledningen till att jag ev vill byta jobb :).
 
Ja, men finns väl en gräns på körtid 4,5 timma och sedan måste man rasta?

Fast alltså... Jag jobbar med yrken som involverar lastbilar. De håller sina raster som vanligt, men i bilen. D v s fika på förmiddagen och eftermiddagen samt lunch. Men åker ju inte in på firman och sätter sig i lunchrummet, det funkar ju inte. De pausar i bilen. Har med sig lunchen och kaffetermosen och vad man nu vill ha till fikan.

Det är ju inget underligt i sig.
 
Fast alltså... Jag jobbar med yrken som involverar lastbilar. De håller sina raster som vanligt, men i bilen. D v s fika på förmiddagen och eftermiddagen samt lunch. Men åker ju inte in på firman och sätter sig i lunchrummet, det funkar ju inte. De pausar i bilen. Har med sig lunchen och kaffetermosen och vad man nu vill ha till fikan.

Det är ju inget underligt i sig.
Fast detta är ett helt annat yrke och då blir det lite underligt för just denna yrkeskategorin
 
Nja, om det är så att jobbet innebär att man åker runt (vilket ju verkar uppenbart) blir det ju ofrånkomligen så att man får äta där man är.
Fast så ska det inte vara, jag har haft väldigt liknande som TS och så ska inte vårt yrke vara. Det leder till misstag som kan kosta liv även om det inte verkar så mycket att få äta i bilen och kissa i skogen på pappret.
 
Jag bytte f.ö. till ett boende, var så uppstressad i början att inte kunde vara still en sekund även fast arbetstempot var bara hälften så högt
 
Skriver inte här så ofta men, äh, tänkte att man kanske kan få lite input/pepp:)..
Är 40 å lite till,jobbar som uska i hemvåden/äldreomsorgen, har tonåringar, gård, man, hästar, tränar och tävlar det vi får utrymme för..Har egentligen aldrig gjort något annat yrkesmässigt.
Tillhör den kanske mest gnälliga och även mest utskällda yrkeskategorin som finns;).
Men jag tycker ofta mitt jobb är väldigt roligt, älskar mötet med brukare, variationen, friheten vi har till viss del mm.
Är dock trött på allt fler tunga och helgpass med delade turer och så vidare. Trött på jädra schema system, trött på att aldrig hinna, trött på gnäll högt å lågt, trött på en del kollegor:crazy:.
Sen har vi Hitler till chef som inte kan stava till personalpolitik..
Henne ringde jag och skällde ut idag, troligtvis för att jag var låg och jädrigt pissenödig..Skogen var inte lockande att lätta på trycket i..

Jag jobbar gärna inom vården men önskar hitta en annan form.
Vidareutbildning vet jag inte om jag känner för såvida det inte är distanskurs. Vill ju prioritera hästarna och min egen ridning samt även barnens.

Jag vet att det finns massa alternativ men tänker att det måste finnas fler som stått i samma frågeställning och hittat något som känns bättre?
Ja jag. Jag jobbade i hemtjänsten och tyckte att jag trivdes, jag älskade mina tanter och farbröder men klarade inte av stressen och arbetsbördan (konstant sjukskriven) och när vi dessutom fick en chef som var, inte bara en fruktansvärd chef utan även en rätt otrevlig människa (som fick fler än mig att vilja sluta) så hoppade jag av och blev personlig assistent istället och det har jag inte ångrat en enda dag.
Nu har jag dessutom hittat ett fantastiskt företag att jobba för, har två chefer som är underbara och en brukare som jag trivs otroligt bra med. Det har gjort under för min hälsa och livsglädje.

Jag vet att jag sagt det åt dig en gång förut, byt jobb.
Du kan ju alltid prova på lite olika grenar och se vart du trivs. Som personlig assistent är det ju verkligen a och o att man passar med brukaren, det gör skillnad på himmel och helvete.
Lycka till :up:
 
Personlig assistent lockar inte mig så mycket. Har tittat på en delvis distansutbildning i demensvård.
Jag drömmer om att jobba på ett dagcenter då jag är väldigt kreativ och tror att det kan vara en bra egenskap.
Har också ofta bra hand och tummis med de dementa brukare vi har i eget boende.

Det är jättejobbigt mentalt och slitigt fysiskt att jobba på avdelning med dementa men jag tror att åtmindstonde i vår kommun så är "hemtjänsten" betydligt stressigare, speciellt nu när en dator räknar ut tid hos brukare, restid mm..Fördelen är ju iof att brukarna får den faktiska tiden dom har enligt beslut. Det slarvades det med innan.
Men, nä, jag tycker inte våra arbetsvillkor alltid är ok och i det en alldeles för stor arbetsgrupp med massa tjafs.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vad gör man när stora delar av livet känns skit. Egentligen är det främst min jobbsituation som gör det. Jag går runt och är stressad...
Svar
4
· Visningar
1 238
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 322
Senast: Sezziyanen
·
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
4 767
Senast: Lupin
·
T
Övr. Hund Jag har två hundar som är olika som natt och dag. Vissa dagar är det tungt att ha en hund som inte är riktigt som andra. Periodvis så...
Svar
9
· Visningar
1 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp