Dax att klubbarna uppdaterar sig!

Björkboda

Trådstartare
Börjar bli irriterad på att klubbarna och SVRF inte kan uppdatera sig när det gäller ändringarna i TR:mad:

Exempelvis får det inte från och med i år vara annan bedömning än A i 80 & 90 hoppning för stor häst! ändå ligger det proppar ute för vårens tävlingar där det är klasser i 90 cm med bed A:0/A:0

Ett annat exempel är att avd B från och med 2008 är öppen för alla ekipage, inte enbart ungponnyer/unghästar! Endå står det i många av årets proppar: "Speciella betämmelser:ungponny endast rosett" och på SVRF blanketter som vissa arrangörer fortfarande vill att man postar in kan man inte kryssa i avd B utan bara om man rider ungponny/unghäst klass!!!

Blir jobbigt när jag själv startar min 10 åriga D-ponny i avd B (då jag är överårig och ponnyn orutinerad i tävlingssammanhang)
 
Sv: Dax att klubbarna uppdaterar sig!

Å andra sidan tycker jag att just den här regeln är inget man "bara bestämmer". Hade de uttryckt att det vore önskvärt att ha en annan bedömning, eller kallat det för riktlinjer eller rekommendationer innan det blev en regel så hade det nog blivit bättre bemött och lättare att hantera.
 
Sv: Dax att klubbarna uppdaterar sig!

Tveksamt men det hade ju inte skadat att prova.
Att dom skriver ungponny/häst det bryr jag mig inte så mycket om det blir ju avdB ändå, det strular bara till sig för arrangörerna så dom får skylla sig själv.

Det är värre att dom inte har koll på regeln i 0,90 eller lägre klasser. Dessutom måste dom ju anlita en banbyggare och denna skulle väl ha reagerat på att det är fel. Kan inte begripa varför det inte sätts mer heder i att domare, banbyggare och arrangörer är uppdaterade om gällande regler. Jag hade tyckt att det var pinsamt om jag suttit på en sådan post och gjort bort mig!
 
Sv: Dax att klubbarna uppdaterar sig!

Det har varit tillåtet att som överårig starta vuxen ponny i avdelning B även 2007. Jag vet eftersom jag gjorde det ;)
Minns inte om det var så 2006 också men det är möjligt.

I övrigt håller jag med om att det är dåligt när propparna inte innehåller korrekta uppgifter och ändå godkänns. Har du pratat med klubbarna som anordnar tävlingarna och påtalat felaktigheterna?
 
Sv: Dax att klubbarna uppdaterar sig!

Å ena sida... visst ska klubbarna vara uppdaterade.

å andra sidan... om man konstant ändrar reglerna så är det inte så konstigt om IDEELLA FÖRENINGAR som ridklubbarna faktiskt är inte hinner med såhär i JANUARI. Det infördes väjningsplikt för bilförare vid övergångställen för flera år sedan. Vissa bilförare har ännu inte genomfört den regeln...

Sluta gnäll och upplys istället ridklubbarna vänligt om felaktigheterna.
 
Sv: Dax att klubbarna uppdaterar sig!

Ptja, det jag funderar mest på är hur distrikt/förbund (beroende på nivå) godkänner felaktiga proppar. De borde åtminstone veta vad som gäller...
 
Sv: Dax att klubbarna uppdaterar sig!

Å andra sidan tycker jag att just den här regeln är inget man "bara bestämmer". Hade de uttryckt att det vore önskvärt att ha en annan bedömning, eller kallat det för riktlinjer eller rekommendationer innan det blev en regel så hade det nog blivit bättre bemött och lättare att hantera.

Jag skrev vår klubbs proppar -04 t.o.m -08 och sedan -06 har det stått som rekommendation ang klasser och bedömningar, precis som från i år blivit en regel. Sen att vissa klubbar inte tagit emot det med öppna armar är en annan sak. Tex. så ville vår banbyggare (tillika distriktskonsulent) bygga 90-klasser om vi inte hade dessa i bed A eller CR.
 
Sv: Dax att klubbarna uppdaterar sig!

Det är väl ingenting att bli irriterad över? Maila klubben och upplys dem om ditt problem istället, det är ju ingen som gör misstagen med flit om alla hjälps åt och tipsar varandra så har vi snart kommit igenom den här "förändringsfasen":laugh:
 
Sv: Dax att klubbarna uppdaterar sig!

Det kan nog bero på att i den version av TR 2009 som lades ut i december så var det fortfarande tillåtet med A:0/A:0 vid hoppning i två faser, på alla höjder.
I den version som ligger ute nu har det lagts till att undantaget mot förbudet av A:0 i två faser, inte gäller 0,90 och lägre (dvs förbudet gäller även i två faser på höjd 0.90 och lägre)
Eftersom förbundet inte informerat om ändringen/tillägget (jag har i alla fall inte sett någon info) så tror förstås alla som printade 2009 års TR i december att de har korrekt TR och skriver sina propositioner utgående från det

I första versionen stod det så här:
För häst får inte metod A:0 förekomma i 1,00 hoppning och lägre, för ponny får den inte förekomma i Lätt C; kat. D 0,90 m, kat. C 0,80 m, kat. B 0,70 m, kat. A 0,60 m och lägre. Gäller ej vid hoppning i två faser, där bed A:0 är tillåtet i båda faserna i alla klasser.

Och nu står det så här:
För häst får inte metod
A:0 förekomma i 1,00 hoppning och lägre, för ponny får den inte förekomma i Lätt C; kat. D
0,90 m, kat. C 0,80 m, kat. B 0,70 m, kat. A 0,60 m och lägre. Gäller ej vid hoppning i två faser,
där bed A:0 är tillåtet i båda faserna i alla klasser, utom i 0,90 m hoppning och lägre för häst och
Lätt D för ponny; kat. D 0,80 m, kat. C 0,70 m, kat. B 0,60 m, kat. A 0,50 m och lägre där endast
bed. A/A är tillåten.

dvs
", utom i 0,90 m hoppning och lägre för häst och
Lätt D för ponny; kat. D 0,80 m, kat. C 0,70 m, kat. B 0,60 m, kat. A 0,50 m och lägre där endast
bed. A/A är tillåten."
är tillagt senare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dax att klubbarna uppdaterar sig!

:bow: :bow: för att du redde ut det! Jag hör till dem som läste TR när de nya uppdateringarna först kom och hade ingen koll på tillägget.
 
Sv: Dax att klubbarna uppdaterar sig!

Vad bra att dom förtydligat dom oklarheter jag mailade förbundet om redan i december.
Tycker bara att det är lite tråkigt att dom inte kunde svara på min fråga utan bara hänvisade tillbaka till samma punkter i TR som jag frågade om. :grin:
 

Liknande trådar

Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 219
Senast: Ewelina02
·
Fälttävlan Jag tänker alltså på de två fetmarkerade stycken nedan: "Tillägg/förtydligande i TR I 2011-02-23 Vid Tävlingssektionens senaste...
Svar
8
· Visningar
1 964
M
Tävling Hej. Ja, nu måste jag få lite klarhet i dessa regler om att tävla ponny som senior. Jag ska eventuellt låna en kompis systers D-ponny...
Svar
13
· Visningar
5 201
Senast: Pancakes
·
H
Hoppning Har just anmält mig till Lokal hoppning. Har ingen unghäst men ja anmälde mig till avdelning: A Är det fel då?? Kan man ändra...
Svar
7
· Visningar
1 095
Senast: SweetBriar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp