De där 16 vännerna på högersidan...

bettysmatte

Trådstartare
...när man går in på Facebook, vilka är de egentligen?

Ja, alltså varför är det just de 16 personerna som finns där? Jag har dålig koll på om det ändras, eller om det är samma.

Sv: De där 16 vännerna på högersidan...

Ja du det undrar jag också! Mina ändras i alla fall ibland...

Jag tror att det är sådana som du interagerar med mer regelbundet än andra. Om jag tittar på de namnen och jämför med de som listas som online men ändå inte finns med på första listan, så stämmer den teorin iaf.

vilka 16 vänner???

förstår inte vart du menar? chatten är ju chatten och där ändras det ju beroende på vilka som är inne så klart..

och inne på min sida (timeline) så ser jag 6 vänner bara och även det ändras vilka som visas

Jag tror att det är sådana som du interagerar med mer regelbundet än andra. Om jag tittar på de namnen och jämför med de som listas som online men ändå inte finns med på första listan, så stämmer den teorin iaf.

Stämmer inte för mig. Dyker med jämna mellanrum upp folk där som jag väldigt sällan "pratar" med. Men de kanske är inne och snokar på min sida ofta ;)

Och du gillar aldrig deras statusar, eller de dina? Verkar inte behöva vara direktkommunikation som i att kommentera eller chatta.
Alla de jag har är sådana som jag åtminstone halvt regelbundet gillar något inlägg hos. De jag aldrig haft ngn som helst kontakt med, de finns ju, de syns aldrig där utan bara under "andra vänner som är online", och då just för att de är online.

Kan det ha att göra med nivån på inställning av sekretess, dvs hur du valt att visa din e-postadress?

vilka 16 vänner???

förstår inte vart du menar? chatten är ju chatten och där ändras det ju beroende på vilka som är inne så klart..

och inne på min sida (timeline) så ser jag 6 vänner bara och även det ändras vilka som visas

Fast om folk är "inne" så visas väl en grön prick efter bilden? Jag ser inte alltid den här raden av vänner när jag surfar hemma, eftersom min minidator bara visar den biten längst ut till höger om jag zoomar ut och gör allt mindre. Det är väl antagligen därför jag har dålig koll på vilka som är med där, och om det byter. Det enda jag vet säkert är att varje gång jag ser den här raden av vänner så är de två sista alltid de samma.

jag har 14 vänner där + 8 där det står fler inloggade vänner.. så jag förstår inte vart dessa 16 är?? (igår varierade det mellan 13 och 18)

En av vännerna har ingen grön prick på sig just nu av de som syns i listan och det är varierade folk som syns.. folk som jag aldrig pratar med på chatten och folk jag pratar med ofta på chatten..

Så det är nog bara random folk

Jag tror som sagt inte att det bara är chattkommunikation utan även de personer vars inlägg man gillar oftare än andra, eller de som gillar dina, alltså den totala summan av kommunikation.

Tittar jag på mina så är det dels de som jag chattat med och dels sådana som jag gillar eller kommenterat alt de gillat mina inlägg. Det finns dock ingen som jag inte haft ngn kontakt med alls (eller ytterst lite), de återfinns, om de är online, under listan "andra vänner som är online".

Sidofältet menar ni? Hos mig har det två delar.
Det är ju chatten som gör något slags knepigt urval kring vilka man borde vara mest intresserad av att kontakta. Jag skulle tro att det även kan avgöras av hur många gemensamma vänner man har. Är någon med som jag skriver och gillar något hos väldigt sällan (aldrig?).
Översta delen av mitt sidofält är litet nyhetsflöde där det står saker som bettysmatte gillar Kirres status elller Cattis har kommenterat bettysmattes länk.

I övrigt så har jag valt att dölja mitt sidofält då det bara är i vägen :)

Senast ändrad:

KL

Hos mig är det i översta fältet såna jag regelbundet skriver med.
Sedan står det more online friends och där är det helt random. :)

Ja, då har mitt sidofält tre delar, om man räknar in de vänner jag kan klicka fram genom att trycka på fler vänner online..

och jag har som sagt folk jag aldrig pratat med på listan och just nu har jag under övriga inloggade vänner en som jag brukar gilla/kommentera till..

så för mig är det ganska random =)

Knapplån.

Eftersom sidofältet var uppe i den här tråden tänkte jag fråga. Förut hade jag så att jag såg vad som hände i realtid högst uppe i sidofältet, dvs det kom upp vad folk jag känner hade för sig, om de blev vän med någon, gillade något inlägg eller kommenterade. Men sedan försvann det så nu har jag bara chatten i sidofältet. Men så såg jag att min partner fortfarande har det där andra överst i sitt sidofält. Så min fråga är, hur gör jag för att få tillbaka det? Jag har, vad jag vet, inte aktivt gjort något för att få det att försvinna, och jag hittar det inte under inställningarna i FB.

testa att ta musen i översta kanten på chatten och dra neråt (om jag drar upp så försvinner fältet och bara chatten syns men det ligger kvar bakom)

KL

Slänger in en fråga till på ämnet vänner och fb!

Förut kunde man ju redigera/"låsa" vilka av ens vänner som skulle ligga som de tio första på vänstersidan, alltså de som syns när man kollar på min profil (för att se alla vännerna får man klicka på "Friends"), men efter den senaste uppdateringen (ja, nu håller de väl på att byta ut den mot den där nedrans:devil: timelinen, som jag inte alls gillar) verkar det inte gå? Det verkar vara slumpmässigt utvalda vänner som ligger där varje gång?

Eller går det att ändra? För i så fall vill jag göra det;)

Liknande trådar

IT & mobiler Mitt Facebook konto har en live.com adress som kontaktmöjlighet men pyttemjuk har ändrat så det är numera en Outlook adress. Så jag kan...
Svar
15
· Visningar
602
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jag fjorde en felanmälan av det som är på bilden. Beskrev att den inte går att koppla in i datorn pga har blivit böjd. Men vad heter...
Svar
4
· Visningar
339
Senast: Elo
·
IT & mobiler Jag är inne i en period där ändra layout på telefonen är jätteroligt så nu håller jag på med ett helt gäng för jag kan inte bestämma mig...
Svar
13
· Visningar
633
Senast: Lyan
·
IT & mobiler Härom dagen fick jag nedanstående meddelande på min dator. Det går inte att klicka på knapparna och jag kommer inte in i datorn. När...
Svar
11
· Visningar
458
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka