De här med breeders?

L

laroque32

Min medryttar häst skall förmodligen kvala in till breeders!! Men nu är jag helt förvirrad, kan nån förklara vad igenligen BREEDERS innebär?? Minns inte... :confused:

mvh Lina :)
 
Sv: De här med breeders?

Trodde man skulle få svar men icke..jaja får väl söka vidare da...
 
Sv: De här med breeders?

Du kan inte räkna med att få svar på två ynka timmar, tålamod....

Breeders är en sorts unghästtävling. Man får bara starta Breeders om hingsten som är pappa till ungen är ansluten det året som hästen föddes (låter det krångligt?). Breeder betyder ju uppfödning så jag tror att eventuella prispengar dessutom går till både uppfödare och nuvarande ägaren.
 
Sv: De här med breeders?

jaha okej, fattar inget,haha..så med andra ord kan hästen inte vara 8 år o kvala till breeders?
 
Sv: De här med breeders?

laroque32 skrev:
jaha okej, fattar inget,haha..så med andra ord kan hästen inte vara 8 år o kvala till breeders?

Breeders finns för 5 och 6 åriga hästar, 4 åringarnas motsvarighet heter Championat.
regler och bestämmelser kan du hitta på www.swedehorse.se om du är intresserad
 
Senast ändrad:
Sv: De här med breeders?

Dett finns även en motsatts till Breeders som heter Championat. Championatet är öppen för alla hästar!
Det finns ett litet 4 års championat och sedan så finns det championat för 5 och 6 åriga hästar.

Breeders och Championatet är väldigt lika varandra i upplägget, det som dock skiljer det åt är att Breeders är stängd för alla de som har hästar, vars fader INTE är ansluten det året hästen föddes.

Sedan så finns det även en regel som gör att äldre hästar kan vara med, det är i fall det har fått föl som 4 åring, då får 5 åring vara med i 4 års championatet, 6 åring får vara med i 5 års championatet/Breeders och 7 åring får vara med i 6 års championatet/Breeders.
 
Sv: De här med breeders?

Hmm, måste bara se så jag inte missumfattade :)
en 6åring som fått föl (när den var 5) får gå som 5åring va?
*dryg*, den måste inte ha fått fölet som 4åring :confused: eller?


Joiz ställer fler frågor!!!!
Hur kvalar man hästen i hopp respektive fälttävlan som 5 och 6åring??? För den måste ha gått x felfria rundor på den å den höjden va?
 
Sv: De här med breeders?

Jag har för mig att den måste ha fått föl som 4 åring, är dock inte 100% säker, men nästan!
 
Sv: De här med breeders?

Kvalreglerna till Breeders i FT har varierat lite under åren och då jag inte har någom häst i de åldersklasserna är jag inte uppdaterad.

Det är inte säkert att man måste ha felfria rundor. Det kan vara minst 50% i dressyren, inte mer än 1 rivning i hoppningen och max ett stopp o 90 sek över tiden i terrängen.

Kval för 5 åringarna är i 100 klass och 6 åringarna i CNC*.
Final i CNC* resp CNC**. Ett eller 2 kval - det har varierat och ibland ändrats under året...

Ston som haft föl får gå med de ett år yngre hästarna.

Man måste givetvis kvala till resp klass innan man får börja kvala till Breders.
 
Sv: De här med breeders?

Kvalificering:
Dressyr: Sker på Svrf:s ordinarie tävling på elit, nationell, regional eller lokal nivå.
Hoppning: Sker på Svrf:s ordinarie tävling på elit, nationell eller regional nivå.
Kvalgränser:
Kvalificering sker på ordinarie elit, nationell, regional eller lokal tävling
Dressyr: Direktkval 5-år:
L:B för unga hästar 2003 minst 74%
alternativt L:A för unga hästar 2003 minst 69%
Semifinal och final rids i Lätt A för unga hästar 2003
Direktkval 6-år:
L:A för unga hästar 2003 minst 70%
alternativt Msv B för unga hästar 2003 minst 65%
Semifinal och final rids i Msv B för unga hästar 2003.

Hoppning:
5-år: Tre felfria rundor i lägst 1.20m.
6-år: Tre felfria hoppningar lägst en 1.20m och två 1.30m.

Du kan även läsa vad som krävs för resp. årgång på http://www.swedehorse.se/
 
Sv: De här med breeders?

Innebär detta att man kan kvala i alla regionala LB:3 och LA:3? Har för mig att det fanns speciella "Breeders-klasser" som arrangörerna ansökte om?

/
Susanne
 
Sv: De här med breeders?

Jepp dom programmen heter för unga hästar efteråt.
 
Sv: De här med breeders?

Detta är 2004 års kvalgränser.
För dressyren kommer dessa att höjas, de har redan höjt till Falsterbo.
 

Liknande trådar

Tävling Jag har tänkt visa min häst på ridhästtestet. Inte visad som 3 åring. För att kunna kvala till breeders krävs ju den uppsuttna...
Svar
0
· Visningar
1 099
Senast: Cicci75
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 324
Senast: Rosett
·
Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
11 629
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
656
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp