”Nacken som högsta punkt”

Vilken fin häst du har ❤️ Otroligt härlig modell!

Men här hittar jag också en ”rolig” diskussionsgrej!
Så nu får du ursäkta att jag använder era bilder, menar inte att det behöver vara så för er men bilderna visade en grej som man verkar ha lite olika åsikter om hur det ska lösas:

Liksom min häst nu är bra i en riktigt lång och låg form men fortfarande har svårt hitta rätt i högre form (jaja, det kan bero på piloten med så jag ska väl skriva att VI är i den situationen) så visar du ett ekipage som har ganska ”lätt” för sig och har hittat rätt i traven men har svårare i galoppen.

Hur jobbar ni andra i den situationen?
Utnyttja det som är lätt och som man redan kan för att stärka och hoppas att det följer med till ens svaga grejer, eller i andra ytterligheten jobba med det man är ”dålig” på för att bli bättre där?

Jag förstår att rätt svar garanterat är i mitten av spektrat ;) så svaret lär bli att stärka där man är bra och kan hur man ska göra, men också jobba med att lära sig tekniken i det svåra så att man när man har tekniken där kan börja stärka det med.
I ovanstående exempel då stärka i trav, men inte heller sluta galoppera utan medvetet jobba med att hitta tekniken i galopp utan att hamna i läget där man hela tiden rider i det svåra/det som inte riktigt sitter.

Hur stor tolerans har ni för att göra saker som ni som ekipage inte kan (träna byten fast de inte är befästa, rida skänkelvikningar fast det blir taktmissar, eller träna öppnor fast hästen hamnar bakom lod i det arbetet och ni inte lyckas få den korrekt) med tanken att det kommer med tiden göra det bättre och lösa saker ni inte just nu kan?
Eller är ni mer trygghetsknarkare (som jag kan känna igen mig i) och rider bara övningar som ni kan göra bra. Sen rider man dem tills de övningarna lite magiskt gjort att hästen och ni kan nästa övning och gör skolan eller bytena bra rean från början :D

Varför @Blyger och andra känner att det tappas i galoppen är för att det går fortare. Förutsättningarna fanns inte riktigt i traven då det syns tydligt att fronten inte är uppe. Då får man inte den där känslan att man kan ta en kopp kaffe i galoppsprånget. Det handlar mest om teknik och inte så mkt styrka hos hästen då det blir betydligt enklare för hästen att galoppera när fronten är uppe.

Sen måste man såklart trava och framförallt galoppera ändå men jag tex gör ju det mest när jag rider ut fast i fältsits. Jag rider inte så mkt på bana ändå men jag galopperar inte där om inte förutsättningarna finns där i de lägre gångarterna. Det känns helt meningslöst för mig. Jag är ju heller ingen dressyrryttare så jag behöver inte träna på bana på det sättet.

Jag placerar hästens kroppsdelar så förutsättningarna finns för fronten att komma upp så hästen kan bära sig, tappar jag det så bryter jag antingen av och gör om eller placerar hästen igen så jag hittar det. Beror lite på hur smart hästen är och hur snabbt den känner igen hjälpgivningen.

Såhär håller jag ju verkligen inte på när jag rider ut eller hoppar utan endast på bana. I hoppningen tar ju hindren hand om hästens kroppsdelar på ett helt annat sätt framförallt i lite trängre serier och studs.

I hoppningen använder man ju galoppombytena på ett annat sätt , man vill ju bara att hästen ska växla till rätt galopp så på banan måste jag vara noggrann med förberedelserna så dom blir rena. Andra grejer som skolor osv stärker ju så där behöver inget vara perfekt, jag försöker bara se till att fixa grundförutsättningarna innan. Då brukar det mesta ordna sig. Men jag rider ju inte på mer än max medelsvår nivå i dressyr så det finns inte så mkt att utmana.

Så nej jag är ingen trygghetsnarkoman men jag tycker det är meningslöst att göra saker när inte grundförutsättningarna finns, som att gå in och hoppa 1.40 när man är på 1.20 nivå. Det går men det blir ju inget bra.
 
Jag har nog hyfsad tolerans för att testa saker vi inte kan, men jag är inte förtjust i att göra mängder av det vi är dåliga på. Då vill jag hellre bryta ner vad som saknas och jobba med det innan jag försöker igen. Jag sitter inte och gör diagonalslutor på min häst som just nu har jobbigt med det, utan jag försöker hitta vad vi ska förbättra för att det ska bli lätt för honom. Men det är inte alltid så enkelt!
Min häst har lättare för galopp och jag gillar att jobba i galopp, så vi jobbar mycket i galopp! Jag upplever att både arbete i skritt och i galopp hjälper oss i travarbetet (t ex diagonalslutorna är riktigt bra i skritt, så jag gör dem i skritt, går upp i trav, går tillbaka till skritt osv) Tittar jag på mina pass på equilab så är trav definitivt min sparsammaste gångart, både vid uteritt och arbete på bana.
När det gäller formen fokuserar jag på rygg- och bröstmuskulatur och på att ha avslappnad underhals. Det kan absolut innebära att vi ibland får nosen lite bakom - helt oavsett vilken lodlinje vi definierar. Men när jag rider i den samlingsgrad jag har på tävling är halsen mer upprätt, och fronten är högre än baken. Då är också nosen framme, samtidigt som jag har en lösgjordhet och en stabil men förändringsbar form med god manövrerbarhet.
 
...spinner vidare. Just galoppen är något jag funderar mycket på! I trav testar jag mer rörelser även om vi inte kan göra dem jättebra just då.

Galoppen försöker jag nog att stärka även med hjälp av annat arbete. Löshoppning (låga hinder), bomserier för hand, lösgalopp både på ridbanan och i rundcorallen, vad jag nu kan hitta på för att underlätta jobbet under ryttare sen.
Han krånglar ju inte för att vara dum eller för att han inte förstår, utan för att han inte orkar.
(krånglar = bockattacker :angel:)
Jag använder sluta för att förbättra galoppen.
Båda skolorna förbättrar den ju så klart. Men sluta är ju framtaget med det som syfte och öppna för piaffen.
Min första ponny var islandskorsning med dålig ridexteriör och 35 orena gångarter. Galopp var inte ens en av dem. 😅
Så när vi började med honom jobbade jag under en lång period med skolorna under dressyrpassen inne. Galopperade gjorde jag ute i fältsits och mest bara fräste eller rullade på.
Det var skolorna som gjorde att vi hittade bättre galoppkvalitet. Jag tycker förvänd galopp är guld för att förbättra kvaliteten i rättvänd galopp. Så jag rider rätt ofta mycket förvänd.
 
Vilken fin häst du har ❤️ Otroligt härlig modell!

Men här hittar jag också en ”rolig” diskussionsgrej!
Så nu får du ursäkta att jag använder era bilder, menar inte att det behöver vara så för er men bilderna visade en grej som man verkar ha lite olika åsikter om hur det ska lösas:

Liksom min häst nu är bra i en riktigt lång och låg form men fortfarande har svårt hitta rätt i högre form (jaja, det kan bero på piloten med så jag ska väl skriva att VI är i den situationen) så visar du ett ekipage som har ganska ”lätt” för sig och har hittat rätt i traven men har svårare i galoppen.

Hur jobbar ni andra i den situationen?
Utnyttja det som är lätt och som man redan kan för att stärka och hoppas att det följer med till ens svaga grejer, eller i andra ytterligheten jobba med det man är ”dålig” på för att bli bättre där?

Jag förstår att rätt svar garanterat är i mitten av spektrat ;) så svaret lär bli att stärka där man är bra och kan hur man ska göra, men också jobba med att lära sig tekniken i det svåra så att man när man har tekniken där kan börja stärka det med.
I ovanstående exempel då stärka i trav, men inte heller sluta galoppera utan medvetet jobba med att hitta tekniken i galopp utan att hamna i läget där man hela tiden rider i det svåra/det som inte riktigt sitter.

Hur stor tolerans har ni för att göra saker som ni som ekipage inte kan (träna byten fast de inte är befästa, rida skänkelvikningar fast det blir taktmissar, eller träna öppnor fast hästen hamnar bakom lod i det arbetet och ni inte lyckas få den korrekt) med tanken att det kommer med tiden göra det bättre och lösa saker ni inte just nu kan?
Eller är ni mer trygghetsknarkare (som jag kan känna igen mig i) och rider bara övningar som ni kan göra bra. Sen rider man dem tills de övningarna lite magiskt gjort att hästen och ni kan nästa övning och gör skolan eller bytena bra rean från början :D
Jag lägger en stabil grund där fokus först handlar om förståelse av alla hjälper(jag har flera än normalt) och sedan formgivning, lösgjordhet, balans.
Ur det försöker jag gradvis tänka på gränserna för tex hur pass hög form, hur pass lång form, hur pass mkt samling etc.
Eftersom hästen greppat grunden och då vet vilken form jag vill ha den i och jag också har hjälper att justera det så upplever inte jag att det är något allvarligt om hästen tex blir lite kort i formen första gångerna vi testar ngt nytt. Sånt händer ju! Och eftersom hästen fattar formgivningen så brukar det gå rätt fort att få tillbaks det man tillfälligt tappat.
Och tex när jag lärde nuvarande häst byten så hoppade han till rejält i bytet. Hade jag bara slutat då för att det är fel hade vi aldrig fått rena byten. Sånt händer ju på andra hästar jag tränar också. Men det går att få det korrekt trots det lite längre fram. I början måste ju hästen få lov att missförstå, hitta teknik etc.
Min häst är en rätt känslosam extrovert på alla vis. Han kan bli frustrerad vid förändring av vissa saker. Att byta galopp var en sån sak. Man ska ju inte göra så. Men sen när han förstod och insåg att han kunde så bytte han ju galopp hej vilt ett tag. 😅
Så om han tjurar till eller hoppar rätt upp i ett sånt läge är det helt ok. Jag vet att om ett litet tag tycker han det är jättekul istället för jättekonstigt.
Men jag väljer vilka övningar vi ska börja med baserat på vad vi är redo för, det som är nästa steg liksom. Jag testar bara inte på egen hand saker som ligger för långt fram i tiden.
 
Jag har ju usel koll på privathästvärlden och är ridskoleryttare förutom tidigare medis på pappas hästar (som inte stod i ett vanligt privathäststall). Men jag hade fått intrycket av när jag praoat lite som medryttare i vanligt privatstall att folk verkade galoppera nästan ingenting alls, enstaka liten snutt, en långsida, ett varv. Och inte var jag mycket bättre för hästen jag red var riktigt klunsig och ovan i galoppen och man fick inte låta den studsa igång eller kliva på. När ny häst kommer till ridskolan från privat är det ju bara att vara glad för den galopp man får i ett halvår, för snabb, klunsig, svårstyrd, lång, lite läskig tills de blivit starkare och då galopperas det ju inte spec mycket där heller om man säger så. Men som sagt jag vet så mycket mindre än ni gör såklart.
Jag kan uppleva att främst dressyrryttare galopperar lite lite generellt. Det är betydligt oftare dressyrhästar brallar till i galoppen etc än typ hopphästet eller än mer polohästar som galopperar väldigt mycket.
 
Jag har ju usel koll på privathästvärlden och är ridskoleryttare förutom tidigare medis på pappas hästar (som inte stod i ett vanligt privathäststall). Men jag hade fått intrycket av när jag praoat lite som medryttare i vanligt privatstall att folk verkade galoppera nästan ingenting alls, enstaka liten snutt, en långsida, ett varv. Och inte var jag mycket bättre för hästen jag red var riktigt klunsig och ovan i galoppen och man fick inte låta den studsa igång eller kliva på. När ny häst kommer till ridskolan från privat är det ju bara att vara glad för den galopp man får i ett halvår, för snabb, klunsig, svårstyrd, lång, lite läskig tills de blivit starkare och då galopperas det ju inte spec mycket där heller om man säger så. Men som sagt jag vet så mycket mindre än ni gör såklart.
Jag tror det är vanligare att galoppera lite om ryttaren liksom inte vet vad den ska träna på. Sådär planlösa pass där folk rider runt lite och kanske mest ”rastar” hästen, jämfört med om man övar på specifika saker eller vill åt något särskilt. Ganska typiskt om man kommer från ridskola och alltså inte är van vid att planera sina egna pass.

Jag står uppstallad på en stor anläggning (plats för ca 100 hästar om alla stallar är öppna) och folk gör rätt olika, men de flesta galopperar en hel del. Hoppryttarna brukar galoppera mycket och typ fräsa runt och göra mycket byten, ponnyungarna gillar att galoppera fort och mycket även om det sker rätt planlöst och dressyrfolket övar ofta på diverse övningar eller linjer i galopp.
 
Beror inte val på gångart på häst?
Många dressyr SWB har ju (eller hade, var kanske vanligare tidigare) en stark trav och för en del kombinerat med en lite svagare galopp?

Jag har en av varje :)
”Travaren” är det meningslöst att tro att man löser problem i ridningen med att galoppera. Är hon spänd, eller i framvikt, eller lång i skritt och trav så blir det bara värre i galopp. Medan valacken (som synts på bild i tråden) har en naturlig galopp och lättast jobbas avspänd, rak och på hjälperna i galopp.

Som ryttare tycker jag galopp är bekvämare :D men på stoet så måste jag ta uppvärmning först i skritt och trav och när det är rätt bra galopp och likaså när jag lägger in nya grejer i arbetet så görs det lättast i hennes starka gångarter och sist i galoppen. Medan valacken är tvärtom då, större del av passen i galopp och introducerade t ex både sidvärts och skolor i galopp för honom först. Han är balanserad och rätt på grejer i galopp men inte lika naturligt i trav.
 
Jag har tyvärr ingen som kan filma mig och om jag förstått rätt så har min Pivo (röd) ingen funktion för häst längre.

Det där med många övergångar har jag hållit på och nött sedan 2010, tycker inte det gjort nån större skillnad. Däremot låter öppna-tänket intressant, jag har fått tillsagt (från hopptränare) att jag ska tänka sluta i galoppen. Men den dag jag kan rida igen ska jag absolut testa öppna. :)
Med gamla kontot (skapat då du köpte den) funkar Red för häst :)
 
Jag har tyvärr ingen som kan filma mig och om jag förstått rätt så har min Pivo (röd) ingen funktion för häst längre.

Det där med många övergångar har jag hållit på och nött sedan 2010, tycker inte det gjort nån större skillnad. Däremot låter öppna-tänket intressant, jag har fått tillsagt (från hopptränare) att jag ska tänka sluta i galoppen. Men den dag jag kan rida igen ska jag absolut testa öppna. :)
jag tränade på ridesum idag. Utan filmare eller ngn som zoomade. Det funkade faktiskt bra. Det beror nog mycket på tränaren också. Så det är möjligt!
 
Jag fick min första ponny som ung och behöll honom även som vuxen som också jobbade som dressyrtränare. Red andra hästar och köpte en till häst för att kunna utvecklas. Ponnyn hade kass exteriör även om jag tyckte han var bäst i världen.
De här bilderna är väl någon månad ifrån varann när han var 29-30 år någonting och inte gick så hårt. Men man ser på den avsuttna bilden hur han ser ut exteriört utan hjälp. Och den var väl typ den formen han gått i större delen av livet innan han kom till mig. Och jag red rätt illa många år också på honom. Här är han mkt missnöjd över att vara bad-anka och stöd till sin lillebror som skulle bada första gången. 😅
Med tanke på den breda, korta och lågt ansatta halsen, bogarnas utseende, att han var överbyggd etc så kan man väl kanske tro att halsen måste se ut liknande under arbete med och att han då skulle få svårt att andas om man rider på tygeln med näbben i eller ev lite bakom lod. Men på bild två ser man hur även en sådan häst kan suga upp underhalsen och få mer utrymme på så vis. Det kunde absolut se bättre ut än så också. Här var vi i en diskussion gällande lämpligheten att han som 29-30-åring skulle fortsätta springa runt så fort han kunde på ängen efter att gjort det en bra stund redan. Jag tyckte det räckte medans han ilsket pep och stegrade sig etc. Därav mkt i handen, näbben för långt in och negativ påverkan på både form och bärighet.
Men jag vill mest illustrera att det går att formge hästar med halsar som hans på första bilden till en hals som ser rätt så mycket annorlunda ut. Och som biomekaniskt funkar väldigt annorlunda.
Packåsnaridponny.png
 
Jag tror det är vanligare att galoppera lite om ryttaren liksom inte vet vad den ska träna på. Sådär planlösa pass där folk rider runt lite och kanske mest ”rastar” hästen, jämfört med om man övar på specifika saker eller vill åt något särskilt. Ganska typiskt om man kommer från ridskola och alltså inte är van vid att planera sina egna pass.

Jag står uppstallad på en stor anläggning (plats för ca 100 hästar om alla stallar är öppna) och folk gör rätt olika, men de flesta galopperar en hel del. Hoppryttarna brukar galoppera mycket och typ fräsa runt och göra mycket byten, ponnyungarna gillar att galoppera fort och mycket även om det sker rätt planlöst och dressyrfolket övar ofta på diverse övningar eller linjer i galopp.
Ridskolorna ja! 👍

Just för ridskolorna förstår jag om man arbetar mindre i galopp, ”fart dödar” och hästar som arbetar många pass med obalanserade ryttare är det nog klokt att arbeta mer i skritt och trav (som är en mer stabil rörelse, två ben i marken) så det låter ganska logiskt om man efter att ha varit ridskoleryttare är van vid att galopp är ett mindre inslag i passen.
 
Ridskolorna ja! 👍

Just för ridskolorna förstår jag om man arbetar mindre i galopp, ”fart dödar” och hästar som arbetar många pass med obalanserade ryttare är det nog klokt att arbeta mer i skritt och trav (som är en mer stabil rörelse, två ben i marken) så det låter ganska logiskt om man efter att ha varit ridskoleryttare är van vid att galopp är ett mindre inslag i passen.
+1 på det!
Att galoppera i en stor grupp med hästar som har olika grundtempo och göra det på ett balanserat sätt är det rätt få grupper som kan. Det kräver ju att alla i gruppen kan reglera galoppsprången både fram och tillbaka när det krävs vilket ju är minst medelsvår dressyr/hoppning.
Eller att alla kan galoppera "baklängesgalopp" vilket hästarna brukar lära sig efter ett tag. Tror inte det betyder att de blivit starkare utan mer att de tappar lite rörelsen genom kroppen och på det viset hittar en kortare galopp.
 
Jag spinner vidare ett steg till på en tidigare frågeställning:
Överlag var de flesta rätt toleranta för att testa och träna på saker man ännu inte behärskar, för att lära sig för framtiden måste man testa på var väl (ungefär) de flesta kommentarerna (men också att man hela tiden går tillbaka till saker man kan osv).

Och på sociala medier ser man ju en hel del inlägg med ”work in progress” friskrivningar, typiskt att man skriver att vi har börjat med X eller Y och vill gärna dokumentera hur det ser ut nu men vi vet att det inte är klart och vill inte vli hängda för det osv.

Men jag tänker på träningar, eller när man rider själv med publik vid staketet eller på läktaren. Känner ni att ni skulle vilja eller behöva ursäkta er för att ni sysslar med grejer ni inte riktigt kan?
Ni som är tränare, är det ”jobbigt” att utmana elever och vara rädd för att det uppfattas av de bredvid som att man inte lyckas?
Risken med en rädsla för publiken är ju att vi hamnar i uppvisningsridning, att vi bara visar det som vi är bra på. Å andra sidan är det ju inte alltid kul att se ekipage misslyckas med grejer eller vara dåliga ;) så som publik blir man ju gladare av uppvisningsridningen (och berömmer kanske det mer till nästa person man träffar) än att se någon nöta något som inte riktigt blir bra av olika anledningar.

Äh min fråga blev grymt otydlig märker jag. Kom nog inte fram till en fråga ens :)
Kanske mer ett konstaterande att åker jag och rider på någon plats med massa andra ekipage så undviker jag nog övningarna vi är rätt dåliga på för säkerhets skull och föredrar våra bättre övningar. Och det är ju himla synd, för jag vill ju att det ska finnas en ödmjukhet och förståelse för varandra om att det är svårt att rida och man måste få vara dålig på saker innan man lär sig.
 
DÄREMOT är jag himla glad för att det delas ”work in progress” inlägg numera! Både influencers och vanliga människor delar mycket mer sånt, och då kan man ju välja ett ganska bra försök och friskriva sig genom att berätta bakgrunden (”vi har haft jättesvårt med högerbytena men kolla vad X är på gång med dem nu! Snart så!”)

Det ÄR roligt att få ta del av arbetet, men lite jobbigare att själv bjuda på det 😅
 
Jag är inte särkskilt brydd av vad folk tycker och vill gärna ha hjälp när jag tränar svårare saker, så dumt att inte göra det med tränarhjälp. Däremot förstår jag friskrivningsformuleringarna på sociala medier, där kan kommentarerna vara väldigt jobbiga... Jag kan lägga ut work-in-progressfilmer, men jag väljer var jag gör det.
 
Jag spinner vidare ett steg till på en tidigare frågeställning:
Överlag var de flesta rätt toleranta för att testa och träna på saker man ännu inte behärskar, för att lära sig för framtiden måste man testa på var väl (ungefär) de flesta kommentarerna (men också att man hela tiden går tillbaka till saker man kan osv).

Och på sociala medier ser man ju en hel del inlägg med ”work in progress” friskrivningar, typiskt att man skriver att vi har börjat med X eller Y och vill gärna dokumentera hur det ser ut nu men vi vet att det inte är klart och vill inte vli hängda för det osv.

Men jag tänker på träningar, eller när man rider själv med publik vid staketet eller på läktaren. Känner ni att ni skulle vilja eller behöva ursäkta er för att ni sysslar med grejer ni inte riktigt kan?
Ni som är tränare, är det ”jobbigt” att utmana elever och vara rädd för att det uppfattas av de bredvid som att man inte lyckas?
Risken med en rädsla för publiken är ju att vi hamnar i uppvisningsridning, att vi bara visar det som vi är bra på. Å andra sidan är det ju inte alltid kul att se ekipage misslyckas med grejer eller vara dåliga ;) så som publik blir man ju gladare av uppvisningsridningen (och berömmer kanske det mer till nästa person man träffar) än att se någon nöta något som inte riktigt blir bra av olika anledningar.

Äh min fråga blev grymt otydlig märker jag. Kom nog inte fram till en fråga ens :)
Kanske mer ett konstaterande att åker jag och rider på någon plats med massa andra ekipage så undviker jag nog övningarna vi är rätt dåliga på för säkerhets skull och föredrar våra bättre övningar. Och det är ju himla synd, för jag vill ju att det ska finnas en ödmjukhet och förståelse för varandra om att det är svårt att rida och man måste få vara dålig på saker innan man lär sig.
Jag har nog aldrig varit med om att någon haft åsikter kring vilka saker jag övar på. Alla övar väl på saker man inte kan? Särskilt på träning där hela poängen är att utmanas och utvecklas.
Tränar på utan att bry mig så mkt om vad andra tänker.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag funderar lite över vad som är en korrekt form hos häst. I TR II står det följande: "I allt arbete, även i halten, måste hästen vara...
Svar
3
· Visningar
1 998
Senast: Fiador
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 711
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
668
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Känner att jag måste få lite input i något som jag upptäckt idag. Ett stall i byn där jag bor har släppt fyra av sina hästar på bete i...
Svar
17
· Visningar
3 935
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Masked Singer 2024
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp