defekt kattunge?

någon som vet om kattungar kan födas så här
bb.jpg

och att de sedan rätar ut sina ben rätt? precis som föl gör?
Föddes inatt och 2 av 4 kattungar har benen felvända, medans de andra ser "normala" ut?
 
Sv: defekt kattunge?

Förra året fick vi en kattunge med liknande defekt på ett bakben. Hon blev bättre när hon började gå ,men hade lite rolig stil.
Hon växte och fick ett nytt hem men efter några månader så blev hon lam bakdelen, vet ej om det hade något samband för hon hittades så en morgon.
Jag hade inte behållt dom, tror att defekten är för grav.:(
 
Sv: defekt kattunge?

ok då är det humanast att avliva dem då?
tur att 2 av dem är friska iaf, mamman är förstföderska kan det ha något med det att göra?
 
Sv: defekt kattunge?

Benen kan räta upp sig, så jag skulle inte bara avliva sådär direkt. Jag PM:ar dig om en fråga.
 
Sv: defekt kattunge?

Har så långt kommit fram till att tillståndet kallas Twisted legs och beror på att ungarna legat konstigt/trångt i magen. Med massage går det att räta upp dom. Väntar spänt på svar från annat håll, men jag tror nog att dessa ungar ska klara sig finfint.
 
Sv: defekt kattunge?

Ånej :eek: ...Så synd om dem.
Håller tummarna att det går att bota/fixa
 
Sv: defekt kattunge?

En kattunge med ben på det viset kan mycket väl räta till benen om den får lite "sjukgymnastik" varje dag OM de krokiga benen beror på klämskador dvs. att benen har legat i kläm i mammas mage.

Så antingen avlivar man eller då ger man sjukgymnstik varje dag. Man försöker alltså massera benen till rätt läge, funkar tydligen bra.
 
Sv: defekt kattunge?

vi har fått två kattungar med krogiga ben.
En hade ett krogit bakben, hon fixade det o är idag en pigg o glad 7 åring :) den andra hade ett krogit framben som hon fixade o hon är idag 9 år.
Båda bakbenen skulle jag vara lite tveksam mot, men samtidigt vill man ju ge katten en chans.
 
Sv: defekt kattunge?

Har aldrig sett ngt liknande men hoppas det går bra för dem och att de rätar ut sej och att de inte lider. Än så länge gör de ju inte många knop så då borde de inte ha ont av det.
 
Sv: defekt kattunge?

det blir avlivning för d stackars små liven, den enas bakben är helt kraftlösa, verkar vara ngt vajsing med ryggraden och den andra är väldigt svag.:cry: tack för hjälpen iaf:bow:
 
Sv: defekt kattunge?

Jordgubben från Skåne skrev:
det blir avlivning för d stackars små liven, den enas bakben är helt kraftlösa, verkar vara ngt vajsing med ryggraden och den andra är väldigt svag.:cry: tack för hjälpen iaf:bow:

Ja, har det gått åt ryggraden är det inte så mycket annat att göra tyvärr. :(
 
Sv: defekt kattunge?

jupp mamma katten har hela tiden visat mer intresse för de "friska" ungarna så förmodligen visste hon redan att där var fel på dem.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 642
Senast: Sel
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 121
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 458
Senast: Dorinda
·
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 935

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp